Wimax administraties

administraties, belastingen, bedrijfsadviezen

Blog

Minder personeelskosten – jobcoach

Minder personeelskosten – jobcoach

Als eigenaar van een bedrijf weet u als geen ander hoe belangrijk het is om over goed personeel te beschikken. Zij zijn een grote factor in het succes van uw onderneming. Aan goed personeel hangt echter ook een hoog prijskaartje. Gelukkig zijn er verschillende subsidies, fondsen en regelingen waar u gebruik van kunt maken om uw personeelskosten in de hand te houden. In een aantal blogs zullen wij de verschillende mogelijkheden bespreken. Vandaag de jobcoach.

Langdurige ziekte of handicap
Er zijn verschillende mensen die een langdurige ziekte of een handicap hebben, maar die toch prima in staat zijn om te werken. In sommige gevallen zal het rendement echter wat lager liggen of zult u meer tijd moeten besteden aan de begeleiding. Voor dit laatste is er de jobcoach in het leven geroepen.

Voor wie?
De jobcoach is bedoeld voor alle werknemers die een handicap of een langdurige ziekte hebben en bij wie het langer duurt om ingewerkt te worden. Door de hulp van de jobcoach bent u zelf minder tijd kwijt aan het inwerkproces.

Wat doet de jobcoach?
De jobcoach geeft de betreffende werknemer maximaal drie jaar persoonlijke begeleiding in de vorm van een trainingsprogramma, een inwerkprogramma of begeleiding op de werkvloer. Aan het eind van deze programma’s zal de werknemer in staat zijn om zelfstandig te werken binnen uw bedrijf.

Intern of extern
Als werkgever hebt u de mogelijkheid om de jobcoach zowel intern als extern aan te trekken. Hebt u iemand binnen uw bedrijf die heel goed in staat is deze rol op zich te nemen, dan kunt u bij het UWV subsidie hiervoor aanvragen. Door de subsidie kunt u personeel vrijmaken om deze taak op zich te nemen. Ook kunt u iemand van buiten uw bedrijf aantrekken om als jobcoach op te treden, hiervoor bestaat een speciaal jobcoach portaal.

Minder personeelskosten – loondispensatie

Minder personeelskosten – loondispensatie

Als eigenaar van een bedrijf weet u als geen ander hoe belangrijk het is om over goed personeel te beschikken. Zij zijn een grote factor in het succes van uw onderneming. Aan goed personeel hangt echter ook een hoog prijskaartje. Gelukkig zijn er verschillende subsidies, fondsen en regelingen waar u gebruik van kunt maken om uw personeelskosten in de hand te houden. In een aantal blogs zullen wij de verschillende mogelijkheden bespreken. Vandaag de loondispensatie.

Ziekte of handicap
Er zijn in Nederland veel mensen die afstand tot de arbeidsmarkt hebben vanwege een ziekte of een handicap. Dit betekent niet dat zij minder kwaliteit leveren, wel is het mogelijk dat zij minder snel presteren. Om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aantrekkelijker te maken voor werkgevers, is de regeling van de loondispensatie in het leven geroepen.

Voor wie krijgt u loondispensatie?
Als werkgever kunt u loondispensatie krijgen voor werknemers die minder presteren vanwege hun ziekte of handicap. Door de compensatie die u krijgt, worden werknemers met een achterstand tot de arbeidsmarkt evenveel waard voor bedrijven als andere werknemers.

Wat houdt de loondispensatie in?
De loondispensatie houdt in dat u als werkgever gecompenseerd wordt voor het feit dat iemand minder kan presteren. Het UWV beoordeelt hoeveel procent minder werk iemand kan verzetten en bepaalt aan de hand daarvan hoeveel van het loon u dient te betalen en hoeveel zij voor hun rekening nemen. Functioneert iemand bijvoorbeeld zeventig procent, dan wordt de aanvullende dertig procent door het UWV betaalt.

Duur van de regeling
U kunt maximaal vijf jaar gebruik maken van de loondispensatie. Uiteraard dient u altijd toestemming van het UWV te hebben om van deze regeling gebruik te maken.

Minder personeelskosten – No-riskpolis

Minder personeelskosten – No-riskpolis

Als eigenaar van een bedrijf weet u als geen ander hoe belangrijk het is om over goed personeel te beschikken. Zij zijn een grote factor in het succes van uw onderneming. Aan goed personeel hangt echter ook een hoog prijskaartje. Gelukkig zijn er verschillende subsidies, fondsen en regelingen waar u gebruik van kunt maken om uw personeelskosten in de hand te houden. In een aantal blogs zullen wij de verschillende mogelijkheden bespreken. Vandaag de No-riskpolis.

Ziekte onder personeel
Als werkgever loopt u altijd risico dat uw personeel ziek wordt, een griep ligt altijd op de loer en ook ongelukken zit in een klein hoekje. Bij personeel dat deels arbeidsongeschikt is, liggen de risico’s voor werkgevers natuurlijk nog iets hoger. Vanwege de regeling dat werkgevers loon twee jaar lang door moeten betalen bij ziekte, zijn zij minder geneigd om mensen met een arbeidsbeperking en met meer risico op verzuim aan te nemen. Daarom is er de No-riskpolis, die kan de risico’s enorm voor u verkleinen.

Voor wie is de No-riskpolis bedoeld?
De No-riskpolis is bedoeld voor werknemers die deel arbeidsgeschikt zijn en die recht hebben op een WIA-, Wajong- of WAO-uitkering.

Compensatie via No-riskpolis
Wordt personeel dat onder de voorwaarden van de No-riskpolis valt ziek, dan krijgt u als werkgever compensatie voor het loon dat u tijdens de ziekte door moet betalen. U dient normaal gesproken zeventig procent van het loon door te betalen voor twee jaar, via de No-riskpolis neemt het UWV dit risico op zich. U wordt door hen gecompenseerd voor elke ziektedag, ongeacht de aard van de ziekte.

Aanvragen
Als werkgever dient u dan natuurlijk wel compensatie aan te vragen. Hierom is het belangrijk dat u er van op de hoogte bent als personeel onder de No-riskpolis valt. U moet als werkgever zo snel mogelijk na de ziekmelding het UWV inlichten. Het UWV betaalt via de No-riskpolis dan ten minste zeventig procent van het loon.

Looptijd
De No-riskpolis geldt voor maximaal vijf jaar. Dit betekent dat u tot vijf jaar na aannemen van een personeelslid dat onder de voorwaarden valt een beroep op de No-riskpolis kunt doen. Heeft iemand een aanzienlijk verhoogde kans op arbeidsongeschiktheid of ziekte, dan is een eenmalige verlenging mogelijk. Voor werknemers die onder een Wajong-uitkering vallen, is de No-riskpolis altijd geldig.

Opdrachtgever failliet, wat nu? – deel 3

Opdrachtgever failliet, wat nu? – deel 3

Door de economische crisis hebben veel bedrijven het zwaar en de kans is dan ook aanwezig dat u er een keer mee te maken krijgt dat een opdrachtgever failliet gaat. Waar hebt u nog recht op als uw opdrachtgever failliet is gegaan? Wat kunt u doen om te voorkomen dat u veel geld misloopt? In vorige blogs gaven we al aan dat de kans zeer klein is dat u nog uitbetaald krijgt als de opdrachtgever failliet is en ook gaven we een aantal voorzorgsmaatregelen om het risico zoveel mogelijk te beperken. In dit blog geven we u tips voor het moment dat het faillissement al een feit is.

Melden bij curator
Hoort u dat uw opdrachtgever failliet is gegaan, meld u dan zo snel mogelijk bij de curator. Aan de curator dient u aan te geven wat u nog van dit bedrijf tegoed hebt. Uiteraard dient u dit te onderbouwen met bewijsstukken, zoals urendeclaraties en facturen.

Belastingdienst
Vraag aan de curator ook altijd om een bewijsbrief voor de Belastingdienst, zodat u kunt aantonen dat de betreffende opdrachtgever failliet is. Op die manier voorkomt u dat u winstbelasting en omzetbelasting moet betalen over facturen die niet betaald zijn vanwege het faillissement.

Bestuurdersaansprakelijkheid
Vermoedt u dat de opdrachtgever al wist dat hij failliet zou gaan? Doe hier dan onderzoek naar en verenig u met andere schuldeisers. Zijn er bijvoorbeeld medewerkers die wisten dat de kans zeer groot was dat de opdrachtgever failliet zou gaan? U kunt dan een rechtszaak starten en de opdrachtgever persoonlijk aansprakelijk stellen aangezien er dan sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid.

Hoewel het dus zeker erg lastig is om te voorkomen dat u financieel geraakt wordt door een faillissement van een van uw opdrachtgevers, zijn er zeker maatregelen die u zelf kunt nemen om het verlies zo klein mogelijk te houden.

Nieuwe Collega Gezocht

Nieuwe Collega Gezocht
[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

Voor ons kleine, informele kantoor zijn wij op zoek naar een collega.

[/vc_column_text][dt_gap height=”15″][vc_column_text]

Je hebt minimaal een HBO – diploma in de richting HEAO ACC, SPD of BE en minimaal 2 jaar werkervaring als Assistent Accountant (Samenstelpraktijk). Je bent sociaal en goed in klantenwerving en netwerken. Tevens spreek en schrijf je uitstekend Nederlands. In deze veelzijdige functie verricht je diverse werkzaamheden voor onze cli- enten zoals het samenstellen van jaarrekeningen, fiscale aangiften en beantwoorden van vragen van cliënten. Daarnaast zal je je binnen onze organisatie bezig houden met acquisitie. De werkzaamheden worden verricht op ons kantoor in Amsterdam-Noord.

[/vc_column_text][dt_gap height=”15″][vc_column_text]

sollicitaties inclusief cv en motiverend schrijven kunnen gericht worden aan info@wimax.nl.

[/vc_column_text][dt_gap height=”15″][vc_column_text]

WimaX Administraties en Advies

[/vc_column_text][dt_gap height=”15″][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]

J. van Hasseltweg 64
1022 WV AMSTERDAM
info@wimax.nl

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]

Tel: 020 636 5421
Fax: 020 637 4173
www.wimax.nl

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]

Opdrachtgever failliet, wat nu? – deel 2

Opdrachtgever failliet, wat nu? – deel 2

Door de economische crisis hebben veel bedrijven het zwaar en de kans is dan ook aanwezig dat u er een keer mee te maken krijgt dat een opdrachtgever failliet gaat. Waar hebt u nog recht op als uw opdrachtgever failliet is gegaan? In ons vorige blog gaven we al aan dat de kans zeer klein is dat u openstaande facturen nog uitbetaald krijgt als uw opdrachtgever failliet is. Wat voor voorzorgsmaatregelen kunt u nu treffen om te voorkomen dat u veel geld verliest?

Schade beperken
Voordat een opdrachtgever failliet gaat, zijn er al verschillende maatregelen die u kunt nemen om eventuele schade te beperken. Zo is het zeer verstandig om niet volledig achteraf te factureren bij grote klussen. Knip de factuur in delen en zorg dat ze regelmatig voldaan worden. Wordt u niet betaald? Durf dan ook een grens te trekken en te stoppen met werken. Zet eventueel een incassobureau in om uw geld te krijgen. Als u goederen levert, is het verstandig om in de voorwaarden op te nemen dat u eigenaar van de producten blijft tot de rekening betaald is. Op die manier kunt u altijd uw geleverde goederen nog terug krijgen.

Onderzoeken en verzekeren
Ook is het altijd verstandig om goed onderzoek te doen als u voor het eerst zaken gaat doen met iemand. Bij de Kamer van Koophandel kunt u navragen of een opdrachtgever failliet is of dat deze al surseance van betaling heeft aangevraagd. Ook kunt u natuurlijk altijd een kredietverzekering afsluiten of factoring overwegen.

In ons volgende blog gaan we in op wat u nog kunt doen op het moment dat uw opdrachtgever failliet is gegaan.

Opdrachtgever failliet, wat nu? – deel 1

Opdrachtgever failliet, wat nu? – deel 1

Door de economische crisis hebben veel bedrijven het zwaar en de kans is dan ook aanwezig dat u er een keer mee te maken krijgt dat een opdrachtgever failliet gaat. Waar hebt u dan nog recht op? En wat kunt u doen om te voorkomen dat u geld misloopt? In dit blog gaan we in op de eerste vraag, waar hebt u nog recht op?

Betaling van facturen
Is uw opdrachtgever failliet verklaard, dan is de kans zeer klein dat u openstaande facturen nog geheel uitbetaald krijgt. Dit is natuurlijk erg vervelend en daarom geven we u in ons volgende blog ook tips om te voorkomen dat u veel geld misloopt.

Curator
Op het moment dat een bedrijf, uw opdrachtgever, failliet is verklaard, wordt er een curator benoemd. Deze heeft als taak de boedel te verkopen en de schuldeisers zoveel mogelijk tegemoet te komen. Als uw opdrachtgever failliet is, staat u echter niet bovenaan het lijstje met schuldeisers die tegemoet worden gekomen.

Schuldeisers
Er wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten schuldeisers. Als eerste zijn er de preferente schuldeisers, zoals Belastingdienst en UWV, zij zullen als eerste uitbetaald worden. Daarna komen degenen die een onderpand kunnen opeisen, zoals de bank. Vervolgens zijn er de schuldeisers met retentierecht, wat inhoudt dat zij nog over bezittingen van het failliete bedrijf beschikt, zoals een auto die nog bij de garage staat. Zij mogen deze bezittingen houden tot de rekeningen betaald zijn. Daarnaast zijn er nog de dwangschuldeisers, zoals leveranciers van water en energie. Ook zij krijgen voorrang.

Concurrente schuldeiser
Gaat uw opdrachtgever failliet, dan bent u als leverancier van goederen of diensten een concurrente schuldeiser. Als alle hiervoor genoemde schuldeisers zijn uitbetaald en er is nog geld over van de verkoop van de boedel, dan kunt u hiervan een proportioneel deel tegemoet zien. Uit onderzoek blijkt de kans hierop echter erg klein, namelijk slechts acht procent.

De kans dat u daadwerkelijk nog geld tegemoet kunt zien als uw opdrachtgever failliet is gegaan, is dus erg klein. Het is daarom verstandig om het risico zo klein mogelijk te houden. In ons volgende blog geven we u daarom tips om te voorkomen dat u veel geld misloopt.

Ondernemer voor de inkomstenbelasting

Ondernemer voor de inkomstenbelasting

Als ondernemer voor de inkomstenbelasting kunt u profiteren van een aantal belastingvoordelen. U kunt dan denken aan de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek. Niet iedere ondernemer is echter ook automatisch ondernemer voor de inkomstenbelasting. Wij zetten op een rijtje aan welke criteria u hiervoor dient te voldoen.

Basiscriteria ondernemer
Wanneer wordt u precies gezien als ondernemer? Het is daarbij van belang dat u actief deelneemt aan het economisch verkeer, dat u verwacht winst te maken en dat deze winst een bron van inkomen voor u is. Daarnaast dienst u aan de volgende criteria te voldoen om ook ondernemer voor de inkomstenbelasting te zijn:

  • Winst: Als u weinig winst maakt of ieder jaar verlies draait en er is ook geen zicht op verbetering, dan wordt u niet gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting.
  • Zelfstandigheid: U dient zelf te kunnen bepalen hoe u werkt en wat u met uw bedrijf doet, anderen mogen u daarin niet aansturen.
  • Kapitaal: U moet over voldoende kapitaal beschikken om de onderneming te starten en draaiende te houden. Hoeveel geld u hiervoor nodig hebt, hangt natuurlijk af van het soort bedrijf dat u hebt.
  • Tijd: Alleen als u aan het urencriterium voldoet, bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting.
  • Opdrachtgevers: Het hebben van voldoende opdrachtgevers is belangrijk, bovendien dienen deze niet allemaal vrienden en familie van u te zijn.
  • Reclame: Voor de buitenwereld moet het zichtbaar zijn dat u een eigen bedrijf hebt. Reclame maken of een eigen website hebben spelen hierbij een rol.
  • Risico: Als ondernemer loopt u vaak risico. U verbindt uw goede naam aan uw werkzaamheden, u loopt het risico dat opdrachtgevers niet betalen, u bent afhankelijk van de vraag naar uw producten. Loopt u helemaal geen risico, dan is de kans zeer klein dat u als ondernemer gezien wordt.
  • Aansprakelijkheid: In veel gevallen is de ondernemer aansprakelijk voor de schulden van de onderneming.

Wel of geen ondernemer voor de inkomstenbelasting?
Voldoet u niet aan bovenstaande eisen, dan is de kans zeer klein dat u door de Belastingdienst gezien wordt als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Twijfelt u of u gezien wordt als ondernemer voor de inkomstenbelasting? Neem dan contact op met de Belastingdienst of vraag advies bij uw administratiekantoor.

Aftrekposten voor zzp’ers – giften aan goede doelen

Aftrekposten voor zzp’ers – giften aan goede doelen

Iedereen moet belasting betalen, dat is een ding wat zeker is. Maar het is natuurlijk niet verstandig om meer te betalen dan nodig. Voor zzp’ers bestaan er verschillende aftrekposten. Het is zeker aan te raden om hierop te letten bij het doen van uw belastingaangifte en hiervan gebruik te maken. De afgelopen anderhalve maand hebben wij verschillende aftrekposten voor u op een rijtje gezet. Vandaag de laatste aftrekpost, namelijk giften aan goede doelen.

Goede doelen
Veel mensen geven wel eens giften aan goede doelen. Welke organisaties vallen hier nu precies onder en welke giften kunt u aftrekken? Alle goede doelen waarvan u de giften kunt aftrekken hebben de ANBI status, wat staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Een lijst hiervan kunt u vinden op de site van de belastingdienst, maar ook de goede doelen zelf hebben vaak op hun site of hun andere communicatievormen het ANBI logo staan.

Hoeveel mag u aftrekken?
Giften aan goede doelen zijn aftrekbaar als u hier niets voor terug krijgt. Iedereen heeft in principe te maken met een drempel, wat betekent dat het eerste deel van de giften niet aftrekbaar is. Als u 1 tot 10 procent van uw verzamelinkomen aan goede doelen geeft, kunt u dit bedrag aftrekken.

Periodieke giften
U kunt er ook voor kiezen om goede doelen te ondersteunen met een periodieke gift. Laat u dit vastleggen bij de notaris of in een onderling contract tussen uzelf en de goede doelen, dan geldt er geen minimum of maximum aan de aftrek. U kunt dan dus altijd de volledige gift aftrekken.

Goede administratie
Zoals bij alle aftrekposten geldt die wij de afgelopen anderhalve maand hebben gegeven, geldt ook bij het aftrekken van giften aan goede doelen dat een goede administratie van groot belang is. De belastingdienst wil altijd bewijs kunnen zien van al uw uitgaven en inkomsten, zorg er daarom voor dat uw administratie altijd keurig op orde is. Dan weet u zeker dat u zonder problemen van alle genoemde aftrekposten gebruik kunt maken.

Aftrekposten voor zzp’ers – aftrekken van reserveringen

Aftrekposten voor zzp’ers – aftrekken van reserveringen

Iedereen moet belasting betalen, dat is een ding wat zeker is. Maar het is natuurlijk niet verstandig om meer te betalen dan nodig. Voor zzp’ers bestaan er verschillende aftrekposten. Het is zeker aan te raden om hierop te letten bij het doen van uw belastingaangifte en hiervan gebruik te maken. Wij zetten de verschillende aftrekposten in de komende blogs voor u op een rijtje, vandaag het aftrekken van reserveringen.

Egalisatiereserve
Een van de reserveringen die u ieder jaar kunt opvoeren en aftrekken is de egalisatiereserve. Deze reserve stelt u in als u eens in de zoveel jaar te maken krijgt met hoge kosten, bijvoorbeeld vanwege onderhoud aan uw bedrijfsruimte.

Herinvesteringsreserve
Een van de andere reserveringen is de herinvesteringsreserve. Hebt u een bedrijfsmiddel, zoals een machine, verkocht? Dan betekent dit niet dat u de opbrengst hiervan als winst hoeft op te geven. U kunt deze namelijk ook als reservering op uw balans zetten om hiermee weer nieuwe bedrijfsmiddelen te kunnen aanschaffen.

Naast het aftrekken van reserveringen zijn er natuurlijk nog meer manieren om uw winst naar beneden te krijgen. In ons volgende blog bespreken we de aftrekpost voor goede doelen.

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.