Wimax administraties

administraties, belastingen, bedrijfsadviezen

Blog

Wat zit er voor B.V.’s in het Prinsjesdag-koffertje?

Wat zit er voor B.V.’s in het Prinsjesdag-koffertje?

Wat zit er voor B.V.’s in het Prinsjesdag-koffertje?
Er is nog een kleine maand te gaan tot Prinsjesdag, de dag dat het kabinet traditioneel de plannen voor komend jaar uit het overbekende koffertje tovert. Maar sommige zaken uit dit koffertje zijn van tevoren al eenvoudig te voorspellen en er zullen naar verwachting onder andere diverse nieuwe maatregelen op het gebied van de vennootschaps- en dividendbelasting worden gepresenteerd. Hierbij een kleine greep uit de verwachte belastingplannen voor bv’s.

Antimisbruikmaatregel in de vennootschapsbelasting
Een maatregel die te maken heeft met belastingontwijking is de aanpassing van de zogeheten ‘substance-eisen’ voor de antimisbruikbepaling in de dividendbelasting en de vennootschapsbelasting (VPB). Die eisen gelden voor een vennootschap in Nederland die fungeert als schakel tussen een moedermaatschappij en een kleindochtermaatschappij. Als die tussenschakel een bepaalde omvang (‘substance’) heeft, geldt de antimisbruikmaatregel niet. Dit wil het kabinet per 1 januari 2020 wijzigen, waardoor de Belastingdienst ook misbruik kan aanpakken als voldaan is aan de substance-eisen.

Heffing op hoge B.V. schulden dga’s
Mogelijk komt het kabinet ook met een reactie op een eerder ingediend initiatiefvoorstel over liquidatieverliezen. In dat voorstel kunnen ondernemingen minder vaak verliezen die bijvoorbeeld ontstaan bij het liquideren van een dochtermaatschappij in aftrek brengen.
Daarnaast wordt op Prinsjesdag dus de heffing op hoge schulden van dga’s bij hun eigen B.V. verwacht, die vanaf 2022 moet gaan gelden. Vanaf dan worden leningen die boven de € 500.000 liggen aangemerkt worden als inkomen uit aanmerkelijk belang en dus belast in box 2 van de inkomstenbelasting. Leningen voor een eigen woning zijn uitgezonderd. Verder wordt met Prinsjesdag ook een bevestiging verwacht van de tarieven in de VPB voor de komende jaren.

Beperking van belastingrente over vpb
Ook al doet een B.V. tijdig en correct aangifte vennootschapsbelasting, dan nog kan zij onder omstandigheden een aanslag krijgen waarbij ook belastingrente in rekening wordt gebracht. De staatssecretaris van Financiën vindt dit ongewenst. Momenteel loopt een onderzoek naar de mogelijkheid van een maatregel om de ongewenste belastingrente over vennootschapsbelasting in de desbetreffende gevallen te doen vervallen. Misschien dat dit onderzoek zal leiden tot een extra maatregel in het Belastingplan 2020.

Beperking van liquidatieverliesregeling
Binnen de huidige liquidatieverliesregeling kan een moedervennootschap het verlies op een deelneming in een dochtervennootschap aftrekken als zij deze dochter ontbindt en de onderneming van de dochter niet (zelf of via een verbonden partij) voortzet. Een paar Tweede Kamerleden zien in de huidige regeling een mogelijkheid tot uitholling van de Nederlandse belastinggrondslag. Daarom hebben zij een initiatiefwetsvoorstel ter consultatie aangeboden. Hierin stellen de Kamerleden voor:

  • de aftrek van liquidatieverliezen te beperken tot liquidaties van dochtervennootschappen waarin de moedervennootschap een kwalificerend belang houdt;
  • de aftrek van liquidatieverliezen te beperken tot liquidaties van dochtervennootschappen die zijn gevestigd in de EU/EER;
  • en de mogelijkheid tot langdurig uitstel van het aftrekmoment van een liquidatieverlies te beperken.

Het kabinet heeft laten weten niet van plan te zijn om de regeling aan te passen. Als echter toch een Kamermeerderheid achter de uitvoering van het initiatiefwetsvoorstel komt te staan, kan deze regeling alsnog gaan behoren bij de belastingmaatregelen die op Prinsjesdag 2019 worden gepresenteerd.

Pas op voor spookfacturen!

Pas op voor spookfacturen!

Oplichting: Pas op voor spookfacturen!

De meeste ondernemingen zijn er wel eens (bewust of onbewust) mee in aanraking gekomen en hebben wel eens te maken gehad met spookfacturen.
Vaak komen oplichters aan het adres van de ondernemer via de inschrijving van de kamer van koophandel en wordt een spookfactuur verstuurd met bedragen tussen de €15,- en € 250,-.
Bij Wimax Administraties zijn wij scherp op spookfacturen, maar wanneer wij tijdens verwerking van de administratie een spookfactuur tegenkomen is het vaak al te laat en wordt het moeilijk om geld terug te krijgen. Vaak is het nemen van je verlies goedkoper dan hier actie in te ondernemen. De betaalde btw op een spookfactuur is niet aftrekbaar en is dus nog eens een extra verliespost.

Wat is een spookfactuur?
Een spookfactuur is een factuur voor goederen en diensten die nooit aan je geleverd zijn, bijvoorbeeld een factuur voor een niet bestaand of afgenomen product of dienst zoals reclame, behoudt van en/of vermelding op een website of in een blad. Een factuur of nota in naam van een bestaande onderneming (denk aan: KvK, mobiele providers, CJIB)

Hoe herken je een spookfactuur?
Spookfacturen worden steeds lastiger te onderscheiden van echte facturen. Maar gelukkig zijn ze nog steeds goed te herkennen.
Was je niet in afwachting van de factuur die je zojuist hebt ontvangen? Dan heb je misschien te maken met een spookfactuur. Controleer daarom altijd de bedrijfsnaam, het adres en het telefoonnummer. Doe dit in combinatie met je eigen administratie en het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Vaak is het bedrag op een spookfactuur niet hoger dan een paar honderd euro. Ga vooral niet over tot betaling als u geen product of dienst heeft afgenomen. Bovendien is het belangrijk om niet te mailen of te mailen met het desbetreffende (fictieve) bedrijf. Het is beter om een melding te doen bij het meldpunt van acquisitiefraude.
Natuurlijk ook door te kijken of de dienst of goederen wel daadwerkelijk zijn afgenomen. Vaak staat er in de voorwaarden op de achterkant dat de factuur eigenlijk een offerte is en dat er bij betaling ingestemd wordt met een jaarabonnement.

Andere punten waar je op moet letten:

  • Vaak een buitenlandse bankrekening of een afwijkende bankrekening van de werkelijke instantie of onderneming;
  • Onjuist telefoonnummer of afwijkende contactgegevens op de factuur;
  • Een onjuist of niet bestaand KvK nummer;
  • Klantnummer ontbreekt of is niet juist;
  • Aanhef is onpersoonlijk, de genoemde informatie is niet specifiek en erg algemeen;

Kleine ondernemersregeling verandert per 1 januari 2020

Kleine ondernemersregeling verandert per 1 januari 2020

Kleine ondernemersregeling verandert per 1 januari 2020

De overheid wil de kleine ondernemersregeling vergemakkelijken. De oude regeling staat in een van onze eerdere blogs vermeld (check de website www.wimax.nl bij blogs). De nieuwe regeling zou als volgt worden vormgegeven:

Als ondernemers een omzet van maximaal EUR 20.000 hebben in Nederland, dan kunnen ze kiezen voor een vrijstelling. Dat houdt in dat je geen BTW meer op je factuur hoeft te vermelden en in rekening hoeft te brengen op jouw facturen. Uiteraard kan je dan de BTW van de inkopen ook niet meer verrekenen. Deze regeling gaat ook op voor verenigingen, stichtingen en B.V.’s en voor in Nederland verrichte diensten en goederenleveringen.

Het plan is op dit moment nog een wetsvoorstel, dus het is de vraag of de nieuwe regeling in de huidige vorm daadwerkelijk wetgeving wordt. Er zitten namelijk wel wat knelpunten in dit nieuwe voorstel:

  • Wat moeten ondernemers doen als ze niet zeker weten of ze meer of minder dan EUR 20.000 gaan omzetten in een jaar
  • Wat ga je doen als je kiest voor de vrijstelling, maar je blijkt aan het einde van het jaar toch boven de EUR 20.000 uit te komen? Het gehele jaar is dan administratief zonder btw verwerkt en zou allemaal gecorrigeerd moeten worden
  • Hoe werkt het als je juist verwacht meer dan EUR 20.000 om te zetten en je blijkt het niet te redden. Kan je dan alsnog voor de vrijstelling kiezen? Maar ook dan geldt dat de gehele administratie omgezet moet worden

Al met al een plan met vooral in de praktijk nogal wat haken en ogen. Daarnaast is het niet erg eerlijk als aan het einde van een jaar blijkt dat iemand wel recht op de vrijstelling had, maar niet gebruikt heeft en een ander wel. Wat ons betreft dient er nog wel één en ander aangepast te worden om deze toekomstige wet werkbaar te krijgen. We houden het nauwgezet in de gaten.

Ben je ZZP-er of ben je in loondienst?

Ben je ZZP-er of ben je in loondienst?

Veel zelfstandigen zonder personeel (ZZP) lopen het risico om door de fiscus te worden beoordeeld als een medewerker in vaste dienst. Dat klinkt misschien leuk of juist onbelangrijk, maar dat heeft grote gevolgen. Denk maar aan alle premies die de opdrachtgever alsnog van de afgelopen 5 jaar moet gaan afdragen, wat neer kan komen op duizenden euro’s.

Van de ongeveer 1 miljoen zelfstandigen lopen zo’n 75.000 tot 100.000 mensen het risico dat ze aangemerkt worden als werknemer. Het gaat dan om ZZP-ers in de volgende situaties:

  • 1 opdrachtgever
  • of zelfs 1 opdrachtgever die meer dan 70% van de omzet is
  • totaal minder dan 7 opdrachtgevers
  • dezelfde dagen per week bij dezelfde opdrachtgever voor langere tijd
  • de opdrachtgever kan bepalen wat je precies voor werkzaamheden doet
  • als je ziek bent, krijg je evengoed betaald.

Deze lijst is zeker niet en/en, dus als je 1 opdrachtgever hebt, ben je eigenlijk al in loondienst.

In 2017 heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid nog een onderzoek uitgevoerd, waaruit kwam dat eigenlijk iedere zelfstandige met een langere relatie met een opdrachtgever en een uurtarief minder dan EUR 18,- eigenlijk in vaste dienst zou moeten zijn. Er zou dan wellicht een uitzondering worden gemaakt voor de lage loon beroepen, zoals het recente verhaal met Deliveroo.

Vooralsnog is er nog niets duidelijk, maar voor de zekerheid kan het een goed idee zijn om te kijken of het uurloon naar de EUR 20,- kan. Het is ook ter bescherming van de opdrachtgever tenslotte, die is degene die financieel het meest moet bloeden als het toch een dienstverband blijkt te zijn.

Daarnaast kan je door meer opdrachtgevers te hebben, de dagen in de week bij de opdrachtgevers onregelmatig te houden en bijvoorbeeld op opdrachtbasis werken handig zijn om te zorgen dat zowel jij als je opdrachtgever niet in de problemen komt. Op dit moment is er nog altijd een soort gedoogbeleid en wat onduidelijkheid, maar dat kan zomaar veranderen en dan zit je liever al aan de goede kant van de score.

Wil je meer weten over ZZP-vragen? Bel ons of stuur een mail. Kijk op www.wimax.nl voor onze contactinformatie. Vind u onze artikelen interessant? Meld u aan voor de maandelijkse nieuwsbrief op wimax.nl U kunt daar tevens terecht voor informatie over ons kantoor, mocht u op zoek zijn naar een boekhouder voor uw administratie. In dat geval is ook bellen voor een gratis kennismakingsgesprek een mogelijkheid op 020-6365421

Eindejaartips voor ondernemers en DGA’s

Eindejaartips voor ondernemers en DGA’s

Het jaar is weer bijna voorbij, dus hierbij een aantal tips voor rond de jaarwisseling en voor 2019. Er is dit jaar nogal wat gewijzigd in de regelgeving, dus onderstaande opsomming is maar een greep uit de totale lijst van tips en is gemaakt op basis van de keuze van de schrijver:

  1. De nieuwe regels m.b.t. openstaande debiteuren betekenen dat u niet betaalde debiteuren na 1 jaar moet afboeken en de BTW moet terugvragen. Doet u dit niet en betaalt de debiteur u na een jaar alsnog? Dan dien je de BTW nogmaals af te dragen! Vraag uw boekhouder om een debiteurenoverzicht en controleer of er geen openstaande posten langer dan een jaar op staan.
  2. Aangezien de belastingtarieven nogal op de schop zijn gegaan, is het omslagpunt waar het interessant wordt om een B.V. te openen i.p.v. IB-ondernemer te blijven flink lager geworden. Voorheen lag dat rond de EUR 300.000 en vanaf 2019 is dat circa EUR 150.000 aan winst. Heeft u jaarlijks een dergelijke winst? Maak een afspraak met ons of uw eigen boekhouder om dit te bespreken.
  3. Overweegt u een Tesla of andere dure elektrische auto te kopen? Vanaf 2019 is de korting op de bijtelling tot een maximum van EUR 50.000. Ga op zoek naar een auto op voorraad die een datum van eerste toelating in 2018 heeft.
  4. De belasting in BOX 2 gaat de komende jaren omhoog, dus kijk of u grotere dividenduitkeringen kunt doen. Uiteraard dient wel de berekening te worden gemaakt of een dergelijke uitkering wel gedaan mag worden, de zogenaamde uitkeringstoets.
  5. Heeft u nog een pensioen in eigen beheer in de BV? Ga dan in 2019 naar een pensioenadviseur en laat u voorlichten wat u kunt doen. Vanaf 1-1-2020 is er niets meer mogelijk! Als het lukt om het nog in 2018 te regelen, dan heeft u nog een extra korting. Let wel op dat u toestemming van uw partner dient te hebben.
  6. Wilt u een nieuwjaarsborrel houden? Hou die dan op de zaak, dan zijn de kosten niet extra belast. Doet u het buiten kantoor, dan is er eindheffingsloon verschuldigd.
  7. Op 1 januari 2019 mag u de administraties t/m het jaar 2011 weggooien, tenzij u een pand op de balans hebt staan (10 jaar bewaarplicht). Let er tevens op dat u de contracten en polissen wel nog bewaard.
  8. En als laatste nog een tip voor u privé, of als u BTW vrijgestelde ondernemer bent: ga op zoek naar aanbiedingen van producten met 6% BTW en sla ze thuis op in de voorraadkast!

Vind u onze artikelen interessant? Meld u aan voor de maandelijkse nieuwsbrief op wimax.nl U kunt daar tevens terecht voor informatie over ons kantoor, mocht u op zoek zijn naar een boekhouder voor uw administratie. In dat geval is ook bellen voor een gratis kennismakingsgesprek een mogelijkheid op 020-6365421

BTW op e-publicaties gaat omlaag

BTW op e-publicaties gaat omlaag

Dat de lage BTW per 1 januari 2019 verhoogd wordt naar 9% is inmiddels bij iedereen wel bekend. Een aantal diensten gaan binnen afzienbare tijd echter van 21% naar 9%. Het betreft digitale boeken, kranten en tijdschriften.

De EU is dit recentelijk overeengekomen. De reden hiervan is dat de gedrukte media ook het lage BTW tarief mag gebruiken en dat het Europese Parlement dit oneerlijke concurrentie vond.

Elke lidstaat mag zelf bepalen of ze deze regel al of niet doorvoeren, maar Nederland is hier voorstander van, dus het verlaagde tarief gaat hier worden doorgevoerd.

Minister Wopke Hoekstra van Financiën gaat dan ook zo snel mogelijk het lage tarief invoeren en noemde het besluit ‘goed nieuws’. Hij gaf echter tevens aan dat de uitwerking van het besluit tijd zou kosten. Per wanneer de digitale diensten onder het lage tarief zouden gaan vallen, kon onze minister helaas nog niet aangeven.


Nieuw BTW systeem voor de EU

Bovenstaande regelgeving is overigens tijdelijk, de Europese Commissie is bezig een nieuw systeem op te stellen voor de BTW, waarbij lidstaten meer flexibiliteit krijgen om de BTW-tarieven in te stellen. In het nieuwe systeem zouden er ook meer mogelijkheden zijn per EU-land betreffende wie de BTW uiteindelijk af dient te dragen. Dit omdat landen als bijvoorbeeld Hongarije en Tsjechië kampen met veel BTW-fraude en ontduiking. In die landen kan dan de BTW-heffing bij de eindverkoper komen te liggen i.p.v. de eindgebruiker. Tsjechië is al een project begonnen op dit vlak. Jaarlijks hebben de EU-lidstaten te maken met een gezamenlijk ‘BTW-gat’ van ongeveer 150 miljard euro. Een derde daarvan wordt veroorzaakt door grensoverschrijdende fraude, de zogeheten carrouselfraude. Volgens de Europese Rekenkamer komt circa 80 procent daarvan voor rekening van georganiseerde misdaadgroepen. In Nederland is het verschil tussen de verwachte en daadwerkelijke btw-opbrengsten bijna 4 miljard euro.

Heeft uw firma te maken met buitenlandse BTW? Ga er dan niet zomaar vanuit dat u een duur accountantskantoor nodig heeft. Veel administratiekantoren hebben ook voldoende kennis op dit gebied.

BTW percentage van 6% naar 9% per 1 januari 2019

BTW percentage van 6% naar 9% per 1 januari 2019

BTW percentage van 6% naar 9% per 1 januari 2019

Het kabinet heeft besloten om het lage BTW-tarief te verhogen naar 9%. Uiteraard raakt iedereen dat in de portemonnaie, maar volgens CPB berekeningen gaat bijna iedereen er toch in koopkracht op vooruit, al is dat beduidend minder dan in eerste instantie voorgerekend. Op moment van schrijven valt het dus maar te bezien of de koopkracht daadwerkelijk stijgt.

Wat betekent de verhoging voor u als ondernemer?

Uiteraard is er nogal een verschil of u ondernemer bent die goederen of diensten levert tegen (nu nog) 6% of 21%. De laatste groep zal er vooral prive mee te maken krijgen. Voor diegenen die wel levert tegen 6% geldt uiteraard dat of uw product/dienst duurder wordt, of dat u de prijzen gelijk houdt en daarmee minder winst overhoudt, of ergens daar tussenin. De vraag is namelijk of het geen omzet kost als de verhoogde BTW geheel wordt doorberekend. Let op: ook ondernemers die BTW vrij leveren en ook geen voorheffing kunnen terugvragen, gaan er nadeel van ondervinden.
De lijsten met leveringen en diensten met het lage BTW-tarief kunt u op deze pagina’s vinden van de website van de belastingdienst:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_6_btw/diensten_met_6_btw
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/goederen_6_btw/

Overgang 2018 naar 2019

Voor de overgang naar 2019 geldt dat bij facturen van 2018 over prestaties van 2019 nog 6% mag worden gerekend. Het is dus wel verstandig om even te gaan zitten en na te denken of er niet een aantal facturen alvast in 2018 kunnen worden gemaakt, omdat dat toch 3% aan afdracht scheelt. Te denken valt hierbij bijvoorbeeld aan het volledig vooruitfactureren van een schilder- of een stuc-klus of concerten waarbij het ticket al dit jaar betaald wordt.

U zou zelfs kunnen denken aan een marketingactie zoals autodealers als de BPM of de bijtelling weer eens verandert. Een 10 knippenkaart met een korting voor een haarsalon bijvoorbeeld, er is altijd wel iets te bedenken tenslotte.

Vind u onze artikelen interessant? Meld u aan voor de maandelijkse nieuwsbrief op wimax.nl U kunt daar tevens terecht voor informatie over ons kantoor, mocht u op zoek zijn naar een boekhouder voor uw administratie. In dat geval is ook bellen voor een gratis kennismakingsgesprek een mogelijkheid op 020-6365421.

Prinsjesdag: de belangrijkste wijzigingen

Prinsjesdag: de belangrijkste wijzigingen

Prinsjesdag: de belangrijkste wijzigingen

Het zit er weer op. Prinsjesdag. Het kabinet heeft een aantal wijzigingen voorgesteld en hieronder zullen we in het kort de belangrijkste wijzigingen bespreken. Wij willen er wel nadrukkelijk op wijzen dat niet alle wijzigingen al definitief zijn op moment van schrijven (september 2018).

    • Het lage BTW tarief gaat van 6% naar 9%. Hierover is al veel gezegd en geschreven, maar het belangrijkste is dat als de factuur en de betaling in 2018 vallen (ondanks dat de dienst in 2019 valt) u het tarief van 6% nog mag gebruiken. Wordt er in 2018 gefactureerd, maar pas in 2019 betaald en geleverd, dan geldt wel reeds 9%.
    • Het VPB tarief gaat stapsgewijs naar beneden. Zie onderstaande staatje:
      o   2019:     de eerste schijf 19% en de tweede schijf 24,3%
      o   2020:     de eerste schijf 17,5% en de tweede schijf 23,9%
      o   2021:     de eerste schijf 16% en de tweede schijf 22,5%
    • De verliesverrekening van 9 jaar vooruit wordt ingekort tot 6 jaar. Verliezen ontstaan in 2018 mogen dus nog tot 2027 verrekend worden, die van 2019 tot 2025.
    • Het tarief in BOX II (5% van de aandelen in een vennootschap of meer) gaat van 25% naar 26,9%.
    • De schijven van de inkomstenbelasting worden verlaagd en gaan uiteindelijk in 2021 naar 2 schijven. Hierdoor zal er minder inkomstenbelasting betaald hoeven worden. Door de lagere schijven wordt ook de hypotheekrenteaftrek lager. De aftrekposten zoals bijvoorbeeld de ondernemersaftrek en de MKB-winstvrijstelling zullen vanaf 2020 verlaagd worden.
    • Leningen van de B.V. aan de DGA worden gemaximeerd tot EUR 500.000. Alles erboven zal worden belast in BOX II. De ingangsdatum hiervan is nog niet bekend. Zoals het voorstel er nu ligt, geldt deze maatregel ook voor hypothecaire leningen vanuit de B.V., maar het is nog niet bekend hoe e.e.a. er precies uit gaat zien.
    • De kleine ondernemersregeling geldt vanaf 2020 alleen nog maar voor ondernemers met een maximale omzet van EUR 20.000. Zij hoeven vanaf die datum geen BTW meer te berekenen en mogen ook geen BTW meer aftrekken. Daarnaast gaat deze regeling ook gelden voor stichtingen, verenigingen en B.V.’s.

Uiteraard zijn er nog meer wijzigingen, maar wat ons betreft zijn dit de belangrijkste.

Vind u onze artikelen interessant? Meld u aan voor de maandelijkse nieuwsbrief op wimax.nl U kunt daar tevens terecht voor informatie over ons kantoor, mocht u op zoek zijn naar een boekhouder voor uw administratie. In dat geval is ook bellen voor een gratis kennismakingsgesprek een mogelijkheid op 020-6365421.

Kabinet wil regeling fiets van de zaak per 2020 versimpelen

Kabinet wil regeling fiets van de zaak per 2020 versimpelen

Kabinet wil regeling fiets van de zaak per 2020 versimpelen

De overheid is nog in gesprek met meerdere partners, maar wil de regeling versoepelen om meer mensen op de fiets te krijgen. Op dit moment zijn er namelijk circa 10.000 leasefietsen van de zaak, ten opzichte van ongeveer 700.000 leaseauto’s.Fiets van de zaak

De regels voor de leasefiets zijn erg omslachtig op het moment. De werknemers dienen bij te houden hoeveel ze zakelijk en privé fietsen, waarna de kosten moeten worden berekend dat betrekking heeft op het privédeel. Dit bedrag wordt bij het inkomen bijgeteld of het valt onder de eindloonheffing van de werkkostenregeling.

Een werkgever kan er overigens voor kiezen om bijvoorbeeld onbelast 19 cent per kilometer te vergoeden, net zoals bij werknemers met een privéauto. Deze regel geldt namelijk ook voor leasefietsen.

Hoe zou dan de nieuwe regelgeving er dan uit komen te zien? Eigenlijk zoals de regeling van de leaseauto, dus een vast percentage van de waarde van de fiets wordt als bijtelling opgeteld bij het inkomen. Wat dit percentage is, is nu (augustus 2018) nog niet bekend, maar een aantal organisaties mikken op 4%.

Het wordt waarschijnlijk ook mogelijk om zowel een fiets als een auto te verstrekken aan de medewerker. Daardoor kan de medewerker afhankelijk van de te bereizen afstanden ieder moment kiezen welk vervoermiddel hij gebruikt.

De totale voordelen voor de maatschappij als geheel, mocht dit voorstel doorgaan, worden geschat rond de EUR 50 miljoen per jaar. Dit omdat fietsen zorgt voor gezondere medewerkers, het beter voor het milieu is en het files vermindert.

Heb ik recht op de kleineondernemersregeling (KOR)?

Heb ik recht op de kleineondernemersregeling (KOR)?

Heb ik recht op de kleineondernemersregeling (KOR)?

De kleineondernemersregeling (Artikel 25 van de Wet op de Omzetbelasting) is een regeling voor ondernemers die weinig BTW hoeven af te dragen. Door deze regeling kan het voorkomen dat er minder of zelfs geen BTW hoeft te worden betaald. De regeling lijkt simpel, maar er zijn wel wat aandachtspunten.geldpot
Allereerst even de standaarduitleg. Als u minder dan EUR 1.345 aan BTW hoeft af te dragen, dan valt u onder de regeling en hoeft u helemaal geen BTW te betalen. Tussen de EUR 1.345 en EUR 1.883 wordt er middels een formule berekend hoeveel je daadwerkelijk dient af te dragen. Een soort korting dus. De formule is overal op internet te vinden.
Om in aanmerking te komen voor de regeling dien je ondernemer te zijn, dient je onderneming in Nederland gevestigd te zijn en moet je voor je bedrijf een administratie bijhouden.
Zoals gezegd zijn er wat aandachtspunten. Hieronder zijn de belangrijkste toegelicht:

1. Onderaanneming
Als je als bijvoorbeeld ZZP-er in de bouw omzet verlegd hebt, maar ook omzet met BTW dan kan je niet zomaar uitgaan van de EUR 1.345 of EUR 1.883 als grens. De verlegde omzet wordt voor de kleine ondernemersregeling namelijk gezien als omzet met BTW dus je dient te berekenen of je dan alsnog onder de grenzen komt

2. Aankopen uit de EU

Als je inkopen doet in de EU, betaal je geen BTW. Deze moet echter wel aangegeven worden op de BTW aangifte. In de aangifte wordt deze dan ook opgeteld bij de voorbelasting, zodat het per saldo weer EUR 0 is. Voor de berekening van de kleine ondernemersregeling echter, mag alleen de voorbelasting worden meegenomen en niet de berekende te betalen belasting.

3. Personeel uitlenen
Voor deze groep geldt dezelfde regel als bij onderaanneming.

Er zijn nog meer specifieke situaties, deze zijn terug te vinden op de website van de belastingdienst.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/

Doet u zelf uw aangifte en weet u niet zeker of u de BTW correct aangeeft? Wij kunnen uw administratie voor u doen, zodat u zich daar geen zorgen meer over hoeft te maken.
Bel 020 637 44 33 voor een gratis kennismakingsgesprek.

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.