Wimax administraties

administraties, belastingen, bedrijfsadviezen

Blog

Voorkom wanbetalers

Iedere onderneming heeft wel eens met wanbetalers te maken. Dit is niet alleen erg vervelend en frustrerend, het kan u ook veel geld kosten en uw bedrijf in gevaar brengen. U hebt immers zelf ook rekening die u op tijd dient te voldoen. Met enkele voorzorgsmaatregelen kunt u ervoor zorgen dat u zo weinig mogelijk last hebt van wanbetalers.

Duidelijke facturen
Zorg er in de eerste plaats altijd voor dat uw factuur duidelijk opgesteld is en volledig is. Als de factuur helder is, zal de klant deze ook eerder betalen. Gegevens die er altijd duidelijk op dienen te staan zijn:

  • de adressen van u en uw klant
  • de geleverde producten en diensten
  • het juiste totaalbedrag
  • de uiterste betalingsdatum

Wees niet laks
Als u zelf uw factuur niet op tijd naar uw klant verstuurt, kunt u erop rekenen dat hij of zij deze ook niet snel aan u zal voldoen. Er ontstaat dan immers het beeld dat u de administratie niet op de orde hebt, dat u het geld niet nodig hebt en dat u het niet zo nauw neemt met de betalingen. Verstuurt u uw rekeningen op tijd, dan hebt u ook meer kans op tijdige betaling ervan.

Zijn uw klanten kredietwaardig?
Een belangrijke voorzorgsmaatregel die u op dit gebied kunt nemen, is het controleren van de kredietwaardigheid van uw klanten. Ook bij trouwe klanten is het verstandig om dit af en toe nog eens na te gaan, de situatie kan immers snel genoeg veranderen.

Vraag om vooruitbetaling
Het vragen om vooruitbetaling is een ultieme manier om wanbetaling te voorkomen. Veel opdrachtgevers zullen echter niet zomaar bereid zijn om het gehele bedrag vooruit te betalen. Het risico komt dan immers volledig bij hen te liggen. U kunt vooruitbetaling stimuleren door bijvoorbeeld een korting te bieden.

Hoe zit het met administratie bij tweedehands goederen op een webshop?

Mensen vragen zich vaak af hoe het precies zit met de administratie van tweedehands goederen bij een webshop.

De administratie met betrekking tot tweedehands goederen bij een webshop is niet wezenlijk anders dan bij een gewone winkel in tweedehands goederen.

Het werkt als volgt: mensen kopen tweedehands spullen van particulieren en mensen gaan weer verkopen aan particulieren. Het verschil daartussen heet ‘marge’ en over de marge moet btw betaald gaan worden. Verder, als je in een tweedehands goederenshop nieuwe producten koopt, dan is het hetzelfde als in het normale systeem. Dat betekent: u koopt nieuwe producten in waarop btw zit die u weer kunt aftrekken en u verkoopt de producten waarbij u de btw moet betalen. Het verschil daartussen wordt dan per saldo afgerekend bij de Belastingdienst.

 

Verzekeren voor zzp’ers

Volgens Johan Marrink, voorzitter van ZZP Nederland, zijn veel zzp’ers zich onvoldoende bewust van de risico’s die zij lopen door onverzekerd te werken. Om het belang van een goede verzekering bij meer zzp’ers onder de aandacht te brengen, schreef hij hierover een boek.

Misverstanden

Volgens Marrink heersen er namelijk veel misverstanden over het onderwerp, misverstanden die hij in zijn boek aankaart. Zo denken sommige zelfstandigen dat hun privé verzekering ook zakelijke problemen dekt. Dit is echter niet het geval en dat kan mensen voor veel problemen stellen.

Niet uitbetalen

Een ander groot misverstand is volgens hem dat verzekeraars niet uitkeren. Er zijn inderdaad genoeg verhalen van ondernemers die keurig premie betaalden, maar geen uitkering kregen. In veel gevallen ligt het probleem echter bij de ondernemers. Zij hebben van te voren niet goed de polisvoorwaarden bekeken en hebben daardoor geen goed beeld van wanneer een verzekeraar wel of niet uitkeert.

Risico’s afwegen

Als zelfstandige is het belangrijk om altijd zelf een afweging te maken van de risico’s die u bereid bent te nemen. Welke risico’s wilt u afdekken en welke kunt u voor eigen rekening nemen? Het beroep van de zelfstandige speelt bij deze risicoafweging vaak een grote rol. Hebt u een fysiek zwaar beroep, dan is de kans om arbeidsongeschikt te raken ongeveer tien procent. Bij kantoorbanen ligt het percentage veel lager, namelijk op drie procent. Dit zijn zaken die u in overweging dient te nemen bij uw risicoafweging.

Informeren

Marrink wil met zijn boek de zzp’ers vooral informeren over de mogelijkheden die er zijn rondom verzekeringen voor zelfstandigen. Een goede kennis van de mogelijkheden en de risico’s stelt zelfstandigen in staat om een analyse te maken van de kosten en de baten. Op basis hiervan kunnen zij een weloverwogen besluit nemen over de zaken die zij willen verzekeren.

Realiseer meer door crowdfunding

Doordat het steeds lastiger is geworden om bij banken een lening te krijgen, is financiering voor verschillende ondernemers een groot probleem geworden. Het lukt echter steeds meer ondernemingen om door middel van crowdfunding toch de financiën voor projecten rond te krijgen.

Hoe werkt crowdfunding?

Bent u bij een lening aan een bank verbonden aan slechts één leningverstrekker, bij crowdfunding zijn er veel meer mensen die voor het benodigde geld zorgen. Bovendien zijn er verschillende manieren waarop buitenstaanders in een project of bedrijf kunnen investeren, namelijk:

  • Doneren, de investeerder ontvangt hier niets voor terug
  • Sponsoren, de investeerder krijgt een niet-financiële beloning, zoals naamsvermelding
  • Lening, het bedrag wordt uiteindelijk terug betaald
  • Participatie, waarbij degene die investeert deelt in de waardeontwikkeling van een bedrijf

Het bereiken van potentiële investeerders

Voor kleine bedrijven en startende ondernemingen kan deze vorm van financiering erg interessant zijn. Maar hoe vindt u nu de mensen die geïnteresseerd zijn in het investeren in uw onderneming of project? U kunt natuurlijk op uw website vermelden dat u op zoek bent naar investeerders of een bericht laten plaatsen in een regionale krant. Maar er zijn tegenwoordig ook speciale platforms op internet waar u kent laten weten waarvoor de investeringen dienen en welk bedrag u nodig hebt. Geïnteresseerden kunnen hier vervolgens op reageren.

Enthousiast

Uit onderzoek is gebleken dat deze vorm van financiering bij ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking bekend is. En, wat nog belangrijker is, de meeste mensen zijn er erg enthousiast over! Dit biedt kansen voor u als ondernemer. Wilt u starten met uw bedrijf, maar de bank wil u geen lening geven? Of wilt u een project uitvoeren, maar u beschikt niet over de benodigde financiële middelen? In al dit soort gevallen kan crowdfunding dus absoluut uitkomst bieden.

Verlaag de kosten van uw onderneming – deel 2

In deel 1 bespraken we de eerste drie stappen om de kosten van uw onderneming op een efficiënte manier te verlagen, namelijk:

  1. Zet uw bedrijfskosten op een rij
  2. Breng onderscheid aan
  3. Roep verspilling een halt toe

In dit deel volgen de laatste drie stappen die noodzakelijk zijn voor een effectieve kostenverlaging.

4. Verlaag uw noodzakelijke kosten

De term ‘noodzakelijke bedrijfskosten’ is bedrieglijk, het impliceert immers dat u aan deze kostenposten niets kunt doen. Dit is echter niet het geval. Het is verstandig om af en toe eens rond te kijken om te zien of deze posten niet lager kunnen. Kunt u bijvoorbeeld een goedkopere leverancier vinden voor uw papier en inktcartridges? Op deze manier kunt u alle noodzakelijke uitgaven langs gaan en bekijken of deze wellicht ook goedkoper kunnen.

 5. Telecom en ICT

Veel ondernemingen hebben een duur onderhoudscontract voor hun ICT zaken en ook de abonnementskosten voor internet en telefoon zijn vaak een grote kostenpost. Ga eens na of uw abonnementen nog bij uw bedrijf passen of dat deze aangepast moeten worden. Ook is het verstandig eens na te gaan of uw leverancier van deze diensten wel de voordeligste is.

6. Monitoring

Nu u alle bedrijfskosten in kaart hebt gebracht en deze zoveel mogelijk verlaagd hebt, bent u nog niet klaar. U dient namelijk de kosten in de gaten te blijven houden, want voor u het weet wordt er weer onnodig geld uitgegeven. Het is daarom aan te raden om ieder jaar aan de hand van dit stappenplan uw bedrijfskosten opnieuw na te lopen. Op die manier houdt u de kosten onder controle en haalt u een optimaal bedrijfsresultaat.

Verlaag de kosten van uw onderneming – deel 1

Wilt u met uw onderneming meer winst boeken? Dan is het een logische stap om te proberen de omzet van uw bedrijf te verhogen. Maar ook het verlagen van de kosten is een goede manier om uiteindelijk meer geld over te houden. Veel ondernemers zijn bang dat kostenverlaging ten koste gaat van de kwaliteit, maar met dit stappenplan is dat zeker niet het geval.

1. Zet uw bedrijfskosten op een rij

Bij veel bedrijven bestaat er een helder en duidelijk overzicht van de inkomsten, maar een goed overzicht op de uitgaven is vaak veel minder vanzelfsprekend. Wilt u uw kosten verlagen, dan is het echter erg belangrijk om een goed overzicht te hebben van uw uitgaven. Zet daarom eens alle uitgaven op een rij en vergeet daarbij geen enkel bonnetje, ook al is het bedrag nog zo laag.

2. Breng onderscheid aan

Nu u een overzicht hebt gemaakt van alle uitgaven, is het van belang om hierin onderscheid aan te brengen. Welke kosten zijn noodzakelijk en welke niet? Bij noodzakelijke kosten kunt u denken aan de uitgaven die u doet voor een goede internetverbinding, telefoonabonnementen en de boekhouding. Niet noodzakelijke uitgaven worden ook wel wenselijke kosten genoemd. Hierbij kunt u denken aan de aanschaf van het nieuwste model computer of printer.

3. Roep verspilling een halt toe

Nu u een onderscheid hebt gemaakt tussen de diverse soorten uitgaven, is het tijd om deze allemaal zorgvuldig na te lopen. Begin met de wenselijke kosten en vraag u bij iedere kostenpost af wat er met uw bedrijf zou gebeuren als u hier geen of minder geld aan uit zou geven. Is het voor uw bedrijfsvoering bijvoorbeeld noodzakelijk om over het laatste model computer te beschikken? Zo niet, dan kunt u volstaan met een voordeliger model.

In het volgende blog bespreken we de volgende drie stappen om op een efficiënte manier uw bedrijfskosten terug te dringen.

Overheid helpt met innovatiekrediet

Bent u ondernemer en hebt u een innovatief idee? Dan is het een goed idee om innovatiekrediet aan te vragen. De overheid wil hiermee ondernemers helpen hun vernieuwende ideeën te realiseren en daarnaast hoopt zij hiermee vernieuwing te stimuleren.

Financieren van de ontwikkelkosten
Het innovatiekrediet is in het leven geroepen om ondernemers te helpen met de financiering van hun ontwikkelkosten. Bij het ontwikkelen en uitwerken van een nieuw idee is het immers noodzakelijk om over voldoende financiën te beschikken. Met dit krediet kunt u 35% van deze kosten dekken, tot een maximum van 5 miljoen euro. Vooral voor startende ondernemers blijkt dit een goede manier te zijn om hun idee uit te kunnen werken.

Terugbetaling
Uiteraard is het innovatiekrediet geen schenking van de overheid aan u, maar een lening. Als het project slaagt, moet het bedrag binnen tien jaar terugbetaald worden, uiteraard inclusief rente. In het geval dat een project onverhoopt technisch mislukt, is het echter ook mogelijk dat de schuld kwijtgescholden wordt.

Een test
Voordat deze vorm van krediet aan u toegekend wordt, zullen uw plannen uitgebreid beoordeeld worden door deskundigen van AgentschapNL. Zij toetsen hoe groot de kans op succes is, hoe groot de kans is dat het idee succesvol gaat zijn op de markt en of het uiteindelijk geld op zal leveren. Dit is niet alleen belangrijk voor de overheid om te weten, maar het is ook een objectieve controle voor uzelf. U kunt zelf wel denken dat u een heel goed idee hebt, maar vaak bent u te enthousiast om uw plan nog objectief te kunnen beoordelen. Door deze controle weet u of uw plannen potentie hebben of niet.

Succesvol
Het innovatiekrediet is de afgelopen jaren een groot succes gebleken. De overheid heeft daarom dit jaar 80 miljoen uitgetrokken voor innovatieve ondernemers.

Onduidelijkheid over verplichting btw-nummer op internetsite

De belastingdienst liet eerder weten dat het niet verplicht was om het btw-nummer op de internetsite te vermelden. Dit is onjuist, het is op dit moment wel verplicht om het btw-nummer te vermelden.

Minister Plasterk heeft op 20 augustus 2013 echter in een brief aangegeven dat ondernemers niet verplicht zijn om hun btw-nummer op de site te vermelden in verband met de fraudegevoeligheid van het BSN-nummer in het btw-nummer.

Wordt ongetwijfeld nog vervolgd…

Maak optimaal gebruik van LinkedIn

Er zijn nog maar weinig kleine ondernemers die optimaal gebruik maken van de voordelen die LinkedIn hen kan bieden. Met de volgende tips kunt u uw rendement op dit sociale medium sterk vergroten.

Maak een bedrijfspagina

Veel ondernemers hebben op LinkedIn alleen een persoonlijk profiel. Hoewel dit natuurlijk zeer interessant is en u in staat stelt om contacten te leggen met anderen, is het zeker van toegevoegde waarde om een bedrijfsprofiel te maken en deze te koppelen aan uw persoonlijke profiel. Op uw bedrijfsprofiel kunt u bijvoorbeeld laten zien wat uw bedrijf doet en wie er werken. Ook kunt u hier verwijzen naar uw website of blog. Zo kunt u eenvoudig meer mensen op de hoogte brengen van uw bedrijf.

Gebruik zoekwoorden

Bij het maken van een website voor uw onderneming, maakt u uiteraard gebruik van zoekwoorden. Doe dit ook bij het maken van een profiel op LinkedIn. Met de juiste zoekwoorden in uw profielomschrijving kunnen geïnteresseerden u en uw onderneming beter vinden.

Zorg voor een groot netwerk

Het hebben van een groot netwerk op LinkedIn is erg interessant. Bij een zoekopdracht worden namelijk als eerste de professionals getoond die direct of indirect verbonden zijn met degene die zoekt. Hoe meer connecties u hebt, hoe groter de kans is dat u in een zoekopdracht naar voren komt.

Maak gebruik van groepen

LinkedIn biedt de mogelijkheid om binnen groepen met elkaar te discussiëren. Door lid te worden van groepen die binnen uw branche liggen, kunt u op een eenvoudige manier contact krijgen met potentiële zakenpartners en klanten. Bovendien kunt u in de discussies laten zien dat u over veel kennis beschikt op uw gebied. Door regelmatig een zinvolle bijdrage aan de discussie te leveren, zullen mensen eerder aan u denken als zij op zoek zijn naar een professional binnen uw vakgebied.

Petitie voor behoud ZZP-aftrek

In de begrotingsplannen van het kabinet is een regeling opgenomen die desastreus kan zijn voor veel zelfstandig ondernemers, namelijk een afschaffing van de zelfstandigenaftrek. Door het afschaffen van deze regeling hoopt het kabinet 300 miljoen euro te besparen.

Zelfstandigenaftrek

Iedere zzp’er kan op dit moment gebruik maken van de zelfstandigenaftrek. Dit betekent dat zij tot 7000 euro kunnen aftrekken op hun belastingaangifte. Er zijn mensen die van mening zijn dat als een ondernemer het niet redt zonder deze aftrek, hij of zij geen echte ondernemer is. Feit is echter dat deze aftrek voor veel zzp’ers een zeer welkome tegemoetkoming is.

Extra kosten

Wat veel criticasters van de zelfstandigenaftrek vergeten, is dat freelancers veel extra kosten hebben die werknemers niet hebben. Zo dienen zij bijvoorbeeld zelf aan het eind van het jaar nog een deel ziektekostenpremie aan de belastingdienst te betalen, die voor werknemers al door werkgevers ingehouden wordt. Daarnaast moeten zzp’ers zichzelf verzekeren voor zaken als diefstal, rechtsbijstand en arbeidsongeschiktheid.

Risico’s

En wordt een freelancer ziek, dan loopt het loon niet gewoon door. Er zijn ondernemers die zich tegen dit risico verzekeren, terwijl anderen de verzekering te duur vinden en het risico nemen. Daarnaast bouwt een werknemer automatisch pensioen, terwijl een zelfstandige ook dit zelf dient te bekostigen. Tot slot is een zzp’er nooit van inkomsten verzekerd. In deze tijd van economische crisis merken zij als eerste een terugloop van opdrachten en daardoor een daling in inkomen.

Petitie

FNV Zelfstandigen, ZZP Nederland en Platform Zelfstandige Ondernemers hebben daarom het initiatief genomen tot het aanbieden van een petitie. Zij hebben tienduizenden handtekeningen verzameld en zullen deze aanbieden aan politieke partijen die voor het behoud van de zelfstandigenaftrek zijn. Juist in deze tijden van economische crisis zou het kabinet volgens hen de zzp’er juist moeten ondersteunen.

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.