Wimax administraties

administraties, belastingen, bedrijfsadviezen

Blog

Magere decembermaand voor middenstand?

Nederlanders kunnen dit jaar hun imago weer waar maken. Waarom? We zijn weer zuinig op ons geld. En dat zullen de winkeliers en de ondernemers merken. De economische crisis heeft al een aantal jaren negatieve gevolgen voor de middenstand in ons land.

Het feestje blijft

De meeste Nederlanders zullen de feestdagen in de gezellige decembermaand niet aan zich voorbij laten gaan, maar ze geven er wel een andere invulling aan dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Volgens een enquête, uitgevoerd door het Platform Wijzer in Geldzaken, gaan Nederlanders erg zorgvuldig met hun geld om. Het al dan niet digitale huishoudboekje wordt er weer bij gehaald. Daarbij kopen mensen minder snel producten die ze niet kunnen betalen. Misschien leren de meesten weer verstandiger met hun geld om te gaan. Dat is natuurlijk een slimme zet van de consument, maar u als ondernemer bent hier minder blij mee.

Op welke manier kunt ú er nu voor zorgen om er ook een feestelijke maand van te maken?

Weet ten eerste dat er na de magere jaren ook weer vette jaren aankomen, dus houd de moed erin. Maar daar koopt u op dit moment niet zoveel voor. Er zijn helaas veel mensen die rond moeten komen van een zeer laag maandinkomen. Toch zijn er nog een heleboel mensen die voldoende geld te besteden hebben, maar die er meer zorgvuldig mee omgaan dan voorheen. Voor u als ondernemer ligt hierbij de taak om deze doelgroep aan te spreken. Mensen vallen voor kwaliteit en goede producten. Probeer deze producten aan te bieden voor een goede, redelijke, maar ook aantrekkelijke prijs. Zorg er daarnaast voor dat u opvalt op een unieke manier. Goede service en kwaliteit wordt bijna altijd beloond. En nog steeds geldt dat mond tot mond reclame zeer belangrijk is. Fijne feestdagen!

 

 

 

Onbereikbaar?

Altijd bereikbaar, dat is wat we vandaag de dag bijna allemaal zijn. Maar als de kosten voor mobiel telefoongebruik blijven stijgen, staat dat onze bereikbaarheid dan in de weg? Mobiel bellen is binnen de meeste ondernemingen in een kort tijdsbestek de normaalste zaak van de wereld geworden. Vaste telefoonlijnen zijn er vaak nog wel, maar er wordt minder gretig gebruik van gemaakt dan van de mobiele telefoon. Dat is ook niet zo vreemd, de smartphone heeft u immers steeds bij de hand en het is ontzettend handig om ook meteen berichtjes via de mail of een berichtenapp binnen te krijgen. Dit is natuurlijk allemaal geen nieuwe informatie voor u. Wat wellicht wel nieuw is, is dat de prijzen bij de diverse providers steeds omhoog worden gegooid.

Hoe kan het dat prijzen bij providers steeds omhoog gaan?

Op congressen en andere publieke evenementen komen providers bij elkaar. Er worden afspraken gemaakt over ‘gezonde’ concurrentie. Ook worden er vaak uitspraken gedaan door providers met de mededeling de kosten voor de consument te laten stijgen. Dit heeft als gevolg dat andere partijen dit voorbeeld gaan volgen en daarvan wordt u de dupe.

Wat kunt u doen?

Helaas kunt u zelf niet zoveel doen tegen de hoge bel- en internetkosten van uw provider. Natuurlijk kunt u overstappen naar een goedkopere provider, maar u heeft dan mogelijk de kans dat het bereik minder omvattend is en dat er andere nadelen aan kleven. Wel is het natuurlijk goed om in de gaten te houden dat uw telefoonkosten niet de pan uit rijzen. Verder is er goed nieuws. De Autoriteit Consument & Markt heeft besloten dat providers in het publiek geen uitspraken meer mogen doen over mogelijke prijsverhogingen. Dit houdt mogelijke kartelafspraken op een afstand en hierdoor worden de prijzen niet kunstmatig hooggehouden.

Hoe gaat u om met stress op het werk? (deel 2)

In het vorige deel hebben we u al een tip gegeven over hoe u de stress op uw werk kunt inperken. Door eenvoudig een ‘to-do-lijstje’ te maken en af te strepen als u een taak heeft volbracht kunt u al een voldaan gevoel krijgen. Dat is niet de enige tip die we u willen meegeven. Een andere zeer goed toepasbare tip is die van rust nemen. Dit zal u misschien vreemd in de oren klinken. Rust nemen? U heeft wel iets beters te doen, er is werk aan de winkel! Jazeker is er werk aan de winkel en dat moet ook allemaal gedaan worden. Dat hoeft alleen niet allemaal in één keer.

Vandaag de dag hoeven we geen beer meer te slachten, overleven in de traditionele opvatting hoeft niet meer. Maar overleven op het werk is vaak ook nogal een uitdaging. Er liggen stapels papieren die u nog moet doorwerken en ook is er nog een behoorlijke lijst aan onbeantwoorde e-mails. Kortom, u kunt er wel helemaal gek van worden. Daarom is het erg belangrijk om na 2 a 3 activiteiten van uw  takenlijstje even rust te nemen. Loop even een rondje in de frisse lucht, drink een kopje koffie buiten uw werkruimte of ga even op een prettige stoel zitten en doe niets. Vooral in het begin zullen deze ‘verplichte’  rustmomenten ontzettend moeilijk zijn, maar u zult merken dat het na verloop van tijd beter gaat.

Voor het ontnemen van stress geldt, u zult het zelf moeten doen, want niemand anders gaat het voor u doen. Dat is niet bepaald een verlichtende, maar wel een eerlijke opmerking. Kijk daarom naar alles wat goed gaat en naar wat u al heeft gedaan. Dat mag minstens zo zwaar wegen als het werk dat nog gedaan moet worden. Het is ten slotte een goed teken dat er nog werk ligt.

Hoe gaat u om met stress op het werk? (deel 1)

Het woord ‘stress’ is bij de meeste mensen in ons land een bekend woord. En dat is niet zo gek, want iedereen heeft wel eens last van stress. Wat veel mensen vinden: het voelt vervelend en vaak onplezierig. Wat veel mensen niet weten: we hebben stress nodig. We hebben een bepaalde mate van stress nodig om te kunnen functioneren. Als wij namelijk geen enkele stress zouden ervaren, dan zou er ook niets door onze handen komen, het werk zou dan blijven liggen.

We hebben dus enige stress nodig om op een goede manier te kunnen functioneren, alleen ervaren we helaas vaak teveel stress. Teveel stress is een vorm van mentale en ook fysieke belasting. Een constante belasting zorgt op lange termijn voor een ware uitputtingsslag. Dat is natuurlijk ontzettend jammer en zonde. Daar komt nog eens bij dat het wegnemen van teveel stress niet eens zo moeilijk is. Wij zullen u een aantal tips geven.

De eerste tip die we u willen meegeven in het kader van stressreductie is het maken van een ‘to-do-lijstje’. Deze stap klinkt als een open deur, maar toch moet het hier genoemd worden. Veel mensen slaan de eerste stap vaak over, terwijl deze juist zo belangrijk is. Met het lijstje is het namelijk in één oogopslag duidelijk wat de taken zijn voor de desbetreffende dag.  Handig is om aan het begin van de week een weekplanning te maken, doe dit slechts in grote lijnen. Maak vervolgens aan het begin van elke dag een ‘to-do-lijstje’. Op die manier verzuipt u niet in talloze briefjes met een wirwar aan details. Dus: één weekplanning met taken in grote lijnen en per dag één lijstje met de taken gedetailleerd genoteerd. Vergeet vervolgens niet na elke taak een dikke streep te zetten, dat geeft een heerlijk voldaan gevoel.

 

De bakfietsondernemer is een feit in Nederland

Volgens de NRC is een kwart van de ZZP’ers uit noodzaak freelancer geworden. Soms combineren werknemers hun deeltijdbaan bij een werkgever met werkzaamheden als zelfstandige, om op die manier het hoofd boven water te houden. De NRC stelt dat meer dan de helft van de huidige ZZP’ers eerder in loondienst geweest. Een klein percentage had voor zijn of haar freelance periode een uitkering. Daarnaast bestaat een groep freelancers die er bewust voor kiest zelfstandige te worden, het is immers dé manier om los te staan van een werkgever en de eigen vrijheid in handen te nemen. Het is dan ook niet voor niets dat netwerkcafés druk bezocht worden om nieuwe projecten te initiëren al dan niet met behulp van crowdfunding.

Veranderingen arbeidslandschap

Het arbeidslandschap van vandaag de dag in Nederland is ingrijpend veranderd ten opzichte van tien jaar geleden. Zo werken jongeren veel vaker dan tien jaar geleden met flexibele arbeidscontracten. De arbeidscontracten voor het leven zijn er niet voor iedereen meer bij. Dit noodzaakt mensen om met een andere houding de arbeidsmarkt op te gaan.

Hoogopgeleiden ervaren een gat op de arbeidsmarkt

Eerst was het voor hoogopgeleiden, en dan met name academici, relatief eenvoudig om aan het werk te komen. Een wetenschappelijke graad was het belangrijkste, het werk zou vanzelf wel langskomen, ongeacht de afstudeerrichting. Vandaag de dag is dat anders. Los van de technische en zeer toegespitste economische studies is het lastig voor academici om aan het werk te kunnen. Veel werkervaring en zeer specifieke kennis wordt vereist bij vacatures, bijna onmogelijk voor de afgestudeerden die zich puur hebben gericht op het behalen van hun diploma binnen de keurige termijn van vier jaar.

Droombaan

Gelukkig is het in ons land niet alleen maar kommer en kwel. Mensen worden weer uitgedaagd om creatief te ondernemen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat koffiearoma’s in de vroege ochtend op Centraal Station Utrecht mensen doen prikkelen nieuwe woorden en begrippen te initiëren: de ‘bakfietsondernemer’ is een feit. De droom van elke freelancer.

Blij uit de crisis

Blij, uit de crisis? Nee helaas, we kunnen niet volledig ons hart ophalen, want de crisis is nog niet voorbij. Toch wordt het licht aan het einde van de tunnel langzamerhand zichtbaar. De Europese Commissie heeft bekend gemaakt dat het economisch vertrouwen weer langzaam toeneemt.  Voornamelijk in Nederland, Frankrijk en Duitsland is het vertrouwen door de consument weer toegenomen. De ondernemers in de industrie zijn voorzichtig, maar hebben ook weer hoop. Toch is de dienstensector nog niet bepaald optimistisch te noemen.

Crisis voorbij?

Bijna elke Europeaan vraagt het zich af: wanneer is de crisis definitief voorbij? Deze vraag is erg moeilijk te beantwoorden. Diverse economen wagen zich eraan een voorspelling te doen en proberen te bepalen wanneer het einde in zicht is. Hoe geleerd ook, het precies vastleggen van een datum is in dit geval onmogelijk.

Proactief in de crisis

Wachten dan maar? Dat kan, maar u kunt er ook voor kiezen om proactief met de crisis om te gaan. Volgens de Europese Centrale Bank gaan banken in het vierde kwartaal soepeler om met het verstrekken van leningen. Daar zitten voor u als ondernemer natuurlijk enige risico’s aanvast, maar het biedt tegelijkertijd mogelijkheden om te investeren. Lenen is een optie, maar u kunt het ook proberen via crowdfunding.

Sociaal in de crisis

Bij crowdfunding investeren meerdere mensen of bedrijven en kunt u op die manier meer mankracht inzetten dan uw bank dat alleen kan. Ook andere projecten van sociale aard zijn de moeite waar om naar te kijken, dit wordt ‘social venture’ genoemd. Social venture, of sociaal ondernemen is het bieden van mogelijkheden voor bijvoorbeeld mensen met een beperking. Talloze ondernemingen steunen vandaag de dag op creatieve en inventieve ideeën van studenten, starters, hulpgevers en ondernemers. Samen zorgen ze ervoor om met elkaar op een goede en verantwoorde manier uit de crisis te komen. Om blij van te worden.

 

 

Bruto jaarinkomen van de ZZP’er. Hoe reken je dat uit?

Bruto jaarinkomen van de ZZP’er. Hoe reken je dat uit?

Veel ZZP’ers lopen vroeg of laat tegen de vraag aan wat hun bruto jaarinkomen is. Er wordt ergens gevraagd in een spreadsheet om je bruto jaarinkomen even in te vullen, bijvoorbeeld bij de aanvraag van een maximale hypotheek. De meeste mensen kijken op hun loonstrook en ze weten het, voor ZZP’ers geldt dit niet. Maar hoe bereken je dan het bruto jaarinkomen van een ZZP’er?

Feitelijk gaat het hier om de vraag wat nu eigenlijk de winst is van de zelfstandige zonder personeel. Dat valt uit te rekenen op basis van omzet, zonder btw, waar de zakelijke kosten van zijn afgetrokken.

Dit komt na de som dan neer op de bruto winst. Dat is in box 1 mee te nemen. Naast inkomen, of “winst uit onderneming”, zijn er nog een aantal andere aftrekposten. Dit zijn bijvoorbeeld startersaftrek, zelfstandigenaftrek, winstbox vrijstellingen en ook aftrekposten in verband met een eigen huis.

Buiten de ondernemingsfaciliteiten zijn er vaak ook privé aftrekposten zoals giften, aftrek eigen woning, eventuele lijfrente i.p.v. FOR of premies periodieke uitkering i.v.m. invaliditeit, ziekte of ongeval.

Download nu de gratis Voorbeeldberekening Bruto Jaarinkomen van de ZZP’er!

Wij hebben een voorbeeldberekening gemaakt, die u kunt gebruiken als leidraad bij het opstellen van uw eigen berekening. Als u hieronder uw emailadres invult mailen wij u gratis het excel bestand met het voorbeeld van een fiscale berekening voor ZZP’ers.

Wat vindt de Belastingdienst van meer uitgaven dan inkomsten?

Wat vindt de belastingsdienst van meer uitgaven dan inkomsten?
in wezen komt het er op neer dat wanneer je net begint als ondernemer, je aanloopverzliezen kent. Deze kun je verrekenen met winsten in de toekomst en winsten uit het verleden. Die kunnen respectievelijk “carry back” en “carry forward” genoemd worden.

Als er sprake is van aanloopverliezen of om een andere reden, dan valt dit met inkomsten uit het verleden te verrekenen. Ook met toekomstige inkomsten is dit mogelijk. Bovendien bestaat er de mogelijkheid van “middeling”, het verspreiden van inkomsten over een aantal jaren. U kunt er voor kiezen de middeling verspreid over 3 jaar te doen. Het is dan mogelijk dat u belastingteruggave ontvangt, vanwege het feit dat inkomtenverdeling nu over 3 jaar uitgevoerd wordt. Bovendien is er een drempel wat betreft het terugbetalen van niet gelden. Dit is vrij gebruikelijk bij de Belastingdienst.

 

 

Een bedrijfsruimte delen met zelfstandigen zonder personeel. Hoe doe je dat?

Hoe kan je ee bedrijfsruimte delen met zelfstandigen zonder personeel?
In wezen wordt er een huurovereenkomst aangegaan met degene die de ruimte verhuurt. Dit biedt een aantal opties.

U zou kunnen kiezen voor deze constructie: Een van de zelfstandigen zonder personeel wordt aangewezen als hoofdhuurder. Vervolgens worden de overigen als onderhuurders aangemerkt. U moet dan onderling afspreken wie welke rol op zich neemt. Wat ook kan: Vermeldt op de huurovereenkomst de namen van de betrokkenen en stel onder elkaar een contract op. In dat contract wordt dan vastgelegd wat de afspraken zijn over in- en uittreding. Dit kan ook als kostenmaatschap geduid worden. Het is een constructie die advocaten bijvoorbeeld gebruiken en het kan ook werken als men bedrijfsruimte wilt huren.

Kengetallen en de eenmanszaak

Met vraagt zich wel eens af op welke kengetallen men moet letten in het geval van de eenmanszaak.

Heeft u een eenmanszaak? In dat geval is er sprake van “winst uit onderneming.” Deze staat vermeld in box 1. Een eenmanszaak met een “urencriterium” (1.225 uur per jaar) kan zich beroepen op bepaalde ondernemersfaciliteiten. Bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek. De “startersaftrek” geldt alleen voor de eerste 3 jaar. U kunt dan aanspraak maken op “winstboxvrijstellingen.” Dit zijn een aantal kengetallen waar u zeker op dient te letten.

Als de som is gemaakt komt het er dan op neer dat als er sprake is van winst rond de twintigduizend euro er geen belasting afgedragen hoeft te worden. U dient alleen wel voor de zorgverzekeringswet een bepaald bedrag af te geven.

Fiscaal zijn dit dan de kengetallen die voor de eenmanszaak het meest van belang zijn.

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.