Wimax administraties

administraties, belastingen, bedrijfsadviezen

Blog

Maak gebruik van labels bij LinkedIn

Maak gebruik van labels bij LinkedIn

Steeds meer ondernemers maken gebruik van het sociale platform LinkedIn. Helaas gebruiken velen dit sociale medium nog niet optimaal, in veel gevallen wordt het enkel gebruikt als een digitale CV en een verzameling van contacten. Dit is natuurlijk erg nuttig, maar u kunt er meer uit LinkedIn halen door gebruik te maken van labels.

Labels
LinkedIn voorziet sommige van uw contacten al uit zichzelf van labels. U kunt dan denken aan partners en vrienden. Maar u kunt dit natuurlijk veel beter zelf doen. Dit doet u door te klikken op contacten en vervolgens connecties. Hier kunt u zelf de labels gaan beheren en al uw contacten binnen LinkedIn van passende labels voorzien.

Veel voordelen
Hebt u veel connecties binnen LinkedIn en hebt u nog nooit met labels gewerkt, dan kan het een enorme klus zijn om dit nu toch te gaan doen. Toch is het zeker aan te raden. Iedereen binnen LinkedIn voorzien van de juiste labels geeft u verschillende voordelen:

  • Goed overzicht van uw netwerk: welke beroepen zijn er bijvoorbeeld onder- of oververtegenwoordigd?
  • U kunt gemakkelijk uitnodigingen, nieuws of updates versturen naar een bepaalde doelgroep
  • Het plegen van relatieonderhoud wordt een stuk eenvoudiger

Het kost u dus één keer heel veel tijd, maar daarna kunt u veel efficiënter gebruik maken van uw netwerk binnen LinkedIn.

Meer opdrachten
Een groot voordeel van het maken van labels en het versturen van berichten naar een bepaalde doelgroep binnen uw LinkedIn account is dat het kan leiden tot nieuwe opdrachten. Hebt u bijvoorbeeld een label ‘klanten’ aangemaakt, dan kunt u hen snel op de hoogte stellen van nieuwe diensten of producten die u aanbiedt of van acties van uw bedrijf. Zo beschikt u dus over een eenvoudige manier om klanten te benaderen en nieuwe opdrachten binnen te halen.

Geen jaarrekening deponeren kan vervelende gevolgen hebben

Geen jaarrekening deponeren kan vervelende gevolgen hebben

Veel bedrijven vergeten om hun jaarrekening te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Wanneer bent u verplicht om dit te doen en wat zijn de consequenties als u dit niet doet?

Verplicht
Alle bedrijven zijn verplicht om hun jaarrekening bij de Kamer van Koophandel te deponeren, uitgezonderd eenmanszaken. Hiervoor hebben zij dertien maanden na afloop van het boekjaar de tijd. Uit onderzoek is gebleken dat een derde van alle bedrijven te laat is met het deponeren van de jaarrekening. Wees u ervan bewust dat dit een strafbaar feit is.

Gevolgen
De Belastingdienst controleert of uw bedrijf de jaarrekening gedeponeerd heeft en kan een flinke boete opleggen als dit niet het geval is. Hier zit u natuurlijk niet op te wachten. Helemaal omdat u toch voor uw bedrijf al een jaarrekening laat maken en het dus eigenlijk helemaal niet veel werk is om deze bij de Kamer van Koophandel te deponeren.

Faillissement
Gaat uw bedrijf failliet, dan kan het niet deponeren van de jaarrekening serieuze gevolgen hebben. Er wordt dan namelijk vanuit gegaan dat de bestuurder zijn taken niet goed vervuld heeft en dat dit de oorzaak is van het faillissement. Als bestuurder kunt u dan persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor de schulden die het bedrijf heeft en die de curator niet kan voldoen.

Jaarrekening deponeren
Het niet deponeren van de jaarrekening kan dus zowel voor het bedrijf, als voor u als bestuurder serieuze gevolgen hebben. Ga deze plicht dus niet uit de weg en deponeer gewoon jaarlijks uw jaarrekening bij de Kamer van Koophandel.

Meer berichten

Hittegolf? Zo blijft werken aangenaam!

Hittegolf? Zo blijft werken aangenaam!

Tijdens een hittegolf kan het werken erg moeizaam gaan, helemaal als het op uw werkplek net zo warm is als buiten. Toch wilt u graag wel uw werk afkrijgen. Wij geven u daarom tips om ook tijdens een hittegolf effectief te kunnen werken. In ons vorige blog gaven we al de tips om gebruik te maken van een tropenrooster, elektrische apparatuur uit te schakelen, gebruik te maken van ventilatoren of airconditioning en goed te ventileren. Vandaag de laatste tips om ook tijdens een hittegolf productief te werken.

Tip 6: maak gebruik van zonwering
Beschikken de ramen van uw werkruimte niet over zonwering? Dan is het absoluut aan te raden om deze te laten plaatsen. Dit scheelt al snel een paar graden en tijdens een hittegolf is dat natuurlijk mooi meegenomen. Hebt u zonwering, doe deze dan ook al op tijd omlaag. Is het raam eenmaal opgewarmd door de zon en doet u de zonwering dan pas naar beneden, dan kan de warmte niet meer weg en werkt het dus averechts.

Tip 7: zorg voor natuurlijke ventilatie
De beste vorm van ventilatie is toch vaak natuurlijke ventilatie. Tijdens een hittegolf zet u deuren en ramen op het heetst van de dag natuurlijk niet open, maar de uren daarvoor en daarna kan het juist voor een heerlijk briesje zorgen.

Tip 8: draag luchtige kleding
Het prettigst is het natuurlijk om tijdens een hittegolf korte rokjes, korte broeken en topjes of t-shirts te dragen. Ook als u netjes gekleed moet gaan, is het mogelijk om uw kleding aan te passen op de hittegolf. Kies voor luchtige stoffen en weinig laagjes, dan houdt u het koel.

Tip 9: drink voldoende
Dit is natuurlijk altijd verstandig, maar tijdens een hittegolf helemaal. Drink veel water, dan kan uw lichaam zijn werk doen en u koel houden. Vermijd tijdens een hittegolf het drinken van alcohol.

Tip 10: verlaag de luchtvochtigheid
Een hoge luchtvochtigheid zorgt ervoor dat uw zweet minder gemakkelijk verdampt en uw lichaam zichzelf minder goed kan koelen. Zorg daarom voor een klimaatbeheersingssysteem waarmee u de luchtvochtigheid kunt verlagen.

Tip 11: maak gebruik van planten
Planten zorgen voor een gezond en stabiel klimaat en gaan daarmee de negatieve invloeden van een hittegolf tegen.

Staat er weer een hittegolf voor de deur, maak dan gebruik van deze elf tips en u zult merken dat het werken u een stuk gemakkelijker afgaat.

Hittegolf? Zo blijft werken aangenaam!

Hittegolf? Zo blijft werken aangenaam!

In de zomermaanden gaat het werken veel mensen niet altijd even gemakkelijk af. Vakanties staan voor de deur en mensen zitten daar met smart naar uit te kijken. Of u hebt uw vakantie net achter de rug en moet weer op gang komen. Als er dan ook nog sprake is van een hittegolf, kan het erg lastig zijn om nog productief te werken. Met deze tips houdt u ook bij een hittegolf het hoofd koel en kunt u toch zoveel mogelijk werk verzetten.

Tip 1: maak gebruik van een tropenrooster
Niet iedereen heeft de mogelijkheid tot de flexibiliteit die hiervoor nodig is, maar hebt u deze flexibiliteit wel, dan kan het handig zijn om een tropenrooster in te stellen tijdens een hittegolf. U begint dan wat eerder te werken, in de ochtend is het immers nog koel, en kunt daardoor vrij nemen op het heetst van de dag. Desnoods kunt u ’s avonds nog wat werk verzetten, als de temperatuur weer wat aan het dalen is.

Tip 2: schakel elektrische apparatuur uit
Alle elektrische apparaten stralen warmte uit, door de motoren die continu draaien. Het is tijdens een hittegolf dan ook zeker aan te raden om alle apparatuur die u niet gebruikt helemaal uit te schakelen. Zo houdt u de ruimte zo koel mogelijk.

Tip 3: voldoende luchtstroming
Luchtstromen zorgen ervoor dat de warmte van de hittegolf minder drukkend is. Ventilatoren zijn een ideale manier om ervoor te zorgen dat er voldoende luchtstroming is.

Tip 4: gebruik airconditioning
Nog prettiger tijdens een hittegolf is het natuurlijk als de werkruimte gekoeld wordt door airconditioning of een systeem voor klimaatbeheersing. Wilt u de hittegolf binnen echt verdrijven? Schakel dan een vakman in die een dergelijk systeem voor u aan kan leggen.

Tip 5: ’s nachts ventileren
Ook tijdens een hittegolf daalt de temperatuur ’s nachts vaak weer naar aangename waarden. Het is dan ook zeker de moeite waard om ’s nachts goed te ventileren door de ramen open te zetten of door de airco volop te laten werken.

 

In ons volgende blog meer tips om ook tijdens een hittegolf productief en effectief te kunnen werken.

Goed debiteurenbeleid belangrijk voor uw onderneming – deel 2

Goed debiteurenbeleid belangrijk voor uw onderneming – deel 2

In alle bedrijven is het voeren van een goed en duidelijk debiteurenbeleid belangrijk. Bij kleine ondernemingen en eenmanszaken zijn de risico’s echter iets groter. Zij zijn vaak afhankelijk van bepaalde opdrachtgevers of klanten en een onbetaalde factuur kan bij hen de cashflow in gevaar brengen. Het voeren van een goed debiteurenbeleid is dus van groot belang.

Verschillende stappen
In ons vorige blog kwam al de eerste stap binnen het debiteurenbeleid naar voren, namelijk het zorgen voor een duidelijke en schriftelijke opdrachtbevestiging. De volgende twee stappen zijn het volgen van het betaalgedrag en eventueel een ingebrekestelling.

Betaalgedrag
De tweede stap binnen een goed debiteurenbeleid is het volgen van de betalingen van al uw debiteuren. Het is verstandig om hiervoor een vast moment in te plannen, bijvoorbeeld een vaste ochtend in de week. Op die manier zorgt u ervoor dat het altijd relatief weinig werk is en dat u snel ziet wanneer een debiteur te laat is met de betaling. Is de betalingstermijn overschreden, stuur dan meteen een schriftelijke herinnering. Volgt hierop geen actie, pleeg dan een vriendelijk telefoontje met uw klant en spreek hierin af dat de factuur binnen twee weken voldaan wordt.

Ingebrekestelling
Helpen een eerste herinnering, een telefoontje en een tweede schriftelijke herinnering niet? Dan is het helaas toch zover gekomen dat u moet overgaan tot een schriftelijke ingebrekestelling die u aangetekend verstuurd. Daarmee geeft u de klant nog twee dagen de kans om via een spoedoverboeking de factuur te voldoen. Kondig ook meteen aan dat als er niet betaald wordt, u de factuur door zult moeten sturen naar een incassobureau. De extra kosten hiervan zijn uiteraard voor de klant.

Debiteurenbeleid
Volgt u de volgende stappen, dan volgt u een goed debiteurenbeleid. Aarzel ook zeker niet om over te gaan tot het inschakelen van een incassobureau als er geen andere optie meer is. Op die manier wordt duidelijk dat u uw zaken en uw debiteurenbeleid serieus neemt.

Goed debiteurenbeleid belangrijk voor uw onderneming – deel 1

Goed debiteurenbeleid belangrijk voor uw onderneming – deel 1

Klanten of opdrachtgevers die niet betalen vormen een groot risico voor het voortbestaan van kleine ondernemingen en zzp’ers. Het is voor eenmanszaken en andere kleine ondernemingen daarom ook belangrijk om een goed debiteurenbeleid te voeren. Op die manier houdt u meer grip op uw zakelijke financiën en kan er veel schade voorkomen worden.

Risico’s
Zonder een goed debiteurenbeleid hebt u te maken met verschillende risico’s. Betaalt de klant niet, dan loopt u inkomsten mis en kan uw cashflow in gevaar komen. Start u echter een incassoprocedure, dan loopt u het risico om een klant kwijt te raken. Beide opties klinken u natuurlijk niet heel aantrekkelijk in de oren. Met een goed debiteurenbeleid is het mogelijk deze risico’s te vermijden.

Goed debiteurenbeleid
Wat houdt een goed debiteurenbeleid nu precies in? Een goed debiteurenbeleid bestaat in het kort uit de volgende stappen: voor opdrachtbevestiging zorgen, betaalgedrag volgen en ingebrekestelling. Natuurlijk laat u het niet graag zo ver komen dat u daadwerkelijk een klant voor de rechter moet dagen. Daarom zijn de eerste twee stappen ook zo belangrijk voor het debiteurenbeleid.

Opdrachtbevestiging
Een goed debiteurenbeleid begint met een schriftelijke opdrachtbevestiging. Hierin spreekt u af wat u levert en tegen welke prijs. Het is aan te raden om in de opdrachtbevestiging te verwijzen naar uw algemene voorwaarden. Veel ondernemers vinden het lastig om zelf algemene voorwaarden op te stellen, daarom kunt u bij brancheorganisaties terecht voor gestandaardiseerde versies. Door de opdracht schriftelijk vast te leggen en naar uw voorwaarden te verwijzen, hebt u altijd iets om op terug te vallen als de klant niet betaalt.

De eerste stap binnen een goed debiteurenbeleid is dus het zorgen voor een duidelijke en schriftelijke opdrachtbevestiging. In ons volgende blog komen de volgende twee stappen van het debiteurenbeleid aan de orde, namelijk het betaalgedrag volgen en een eventuele ingebrekestelling.

Webwinkels maken vaak weinig winst

Webwinkels maken vaak weinig winst

Steeds meer mensen die voor zichzelf willen beginnen, kiezen voor het starten van webwinkels. Het starten van een webshop is relatief eenvoudig en daardoor is het aantal webwinkels in Nederland enorm gestegen. Het wordt daardoor echter steeds lastiger om een succesvolle webwinkel te starten.

Bijverdienste
Voor veel mensen met webwinkels is hun winkel ook niet meer dan een bijverdienste. Het is ontstaan als een uit de hand gelopen hobby of iemand is de shop gestart als bijverdienste naast een baan of een studie. Voor hen is winstgevendheid van de webwinkels niet erg belangrijk. Zij willen gewoon de kosten er uit hebben en er iets aan overhouden.

Fulltime webwinkels scoren beter
Uit onderzoek blijkt dat er groot verschil zit tussen webwinkels die fulltime of parttime gerund worden. Fulltime webwinkeliers steken meer geld, tijd en denkwerk in de webwinkels en dit levert in veel gevallen ook veel hogere omzetten op. Terwijl bij de parttime webwinkeliers 34 tot 38 procent nog nooit winst heeft gemaakt, ligt dit aantal bij de fulltimers op slechts 15 procent. Zij doen het dus beduidend beter.

Slechte overlevingskansen
De overlevingskansen voor webwinkels zijn dan ook slecht te noemen. Webwinkels zijn in de eerste drie jaar eigenlijk nooit winstgevend en dit leidt ertoe dat slechts 41 procent van de webwinkels het langer uithoudt dan vier jaar. Doordat er steeds meer webwinkels bijkomen, is de concurrentie ook moordend en is het erg moeilijk om u te profileren. Het is erg lastig om nieuwe klanten te bereiken en om te groeien als bedrijf. Hoewel het dus erg gemakkelijk is om webwinkels op te zetten, is het erg lastig om deze ook daadwerkelijk winstgevend te maken en er van te kunnen leven.

Maak gebruik van de kleine ondernemersregeling

Maak gebruik van de kleine ondernemersregeling

Als startende ondernemer hebt u natuurlijk genoeg kosten en vaak ligt de winst nog laag. Iedere financiële meevaller is dan welkom. Hebt u een lage omzet, dan kunt u gebruik maken van de kleine ondernemersregeling.

Wat is de kleine ondernemersregeling?
De kleine ondernemersregeling is een belastingvoordeel op het gebied van de omzetbelasting. Zoals gezegd kunt u als zzp’er hiervoor in aanmerking komen als u een lage omzet hebt. Het is mogelijk om een korting te krijgen, maar het is zelfs mogelijk dat u door de kleine ondernemersregeling helemaal geen omzetbelasting hoeft te betalen.

Wat zijn de eisen met betrekking tot de kleine ondernemersregeling?
Natuurlijk moet u wel aan een aantal voorwaarden voldoen om gebruik te kunnen maken van de kleine ondernemersregeling. Deze regeling is te gebruiken door iedere zzp’er die op jaarbasis minder dan 1883 euro aan omzetbelasting hoeft af te dragen. Hoeft u minder dan 1345 euro af te dragen, dan hoeft u dit via de kleine ondernemersregeling helemaal niet te betalen. Ligt het bedrag tussen de 1345 en 1883 euro, dan krijgt u een korting.

Investeren en anticiperen
Met het oog op de kleine ondernemersregeling is het dus verstandig om goed in de gaten te houden hoeveel omzetbelasting u op jaarbasis verschuldigd bent. Komt u net boven de hierboven genoemde bedragen uit, dan kan het gunstig zijn om in december nog een investering in uw bedrijf te doen. Door de voorbelasting drukt u het totaal verschuldigde bedrag naar beneden en kan het zijn dat u toch net onder de grens komt. Dit kan u dus een mooi fiscaal voordeeltje opleveren.

Uitstel voor betalen omzetbelasting is mogelijk

Uitstel voor betalen omzetbelasting is mogelijk

Het overkomt iedere zzp’er wel eens dat de omzetbelasting al betaald moet worden terwijl uw factuur nog niet door uw debiteur voldaan is. U kunt daarom uitstel aanvragen bij de belastingdienst.

Betalingsproblemen
Iedere zzp’er heeft wel eens te maken met debiteuren die (te) laat betalen. Dit hoeft niet meteen problemen voor uzelf te geven, maar dit kan natuurlijk wel het geval zijn. U moet immers ook gewoon uw financiële verplichtingen, zoals het betalen van de omzetbelasting, nakomen. Staat u voor het probleem dat veel debiteuren tegelijk te laat betalen, maar u al wel omzetbelasting af moet dragen? Dan kunt u bij de belastingdienst uitstel van betaling aanvragen.

Uitstel van omzetbelasting
Via de belastingtelefoon kunt u de belastingdienst verzoeken om uitstel van het betalen van de omzetbelasting. Hierbij gelden uiteraard wel een aantal voorwaarden. Zo mag uw totale belastingschuld niet hoger zijn dan 20.000 euro en kunt u geen telefonisch uitstel aanvragen voor aanslagen met een boete. Ook dient u de vorige twee aangiften tijdig te hebben gedaan en hebt u geen dwangbevel ontvangen.

Nadeel van uitstel omzetbelasting
Op het eerste gezicht lijkt dit natuurlijk een heel gunstige optie. U betaalt uw omzetbelasting later en zo krijgt u de kans om eerst de openstaande facturen te innen voordat u moet betalen. Het is echter belangrijk om te weten dat u over de omzetbelasting dan wel rente dient te betalen. Dit is voor uw bedrijf natuurlijk helemaal niet gunstig. Het is daarom altijd aan te raden om ervoor te zorgen dat uw debiteuren u op tijd betalen, zodat u niet in betalingsproblemen komt en gewoon op tijd uw omzetbelasting kunt voldoen.

Zwanger als zzp’er? Vraag een uitkering aan

Zwanger als zzp’er? Vraag een uitkering aan

Als zzp’er kunt u op heel veel sociale uitkeringen geen beroep doen. Zo zult u bijvoorbeeld zelf een verzekering moeten regelen voor het geval u arbeidsongeschikt raakt. Hierdoor wordt vaak vergeten dat er wel een regeling bestaat voor vrouwelijke ondernemers die zwanger zijn.

Doorwerken
Veel vrouwelijke ondernemers die zwanger zijn werken zo lang mogelijk door en gaan zo snel mogelijk weer aan de slag. Zij doen alles om te voorkomen dat ze veel inkomsten mislopen. Maar niet iedereen die zwanger is kan tot aan de bevalling doorwerken en ook niet iedereen kan na een bevalling meteen weer aan de slag gaan.

WAZO
In de Wet Arbeid en Zorg is vastgelegd dat ook vrouwelijke zelfstandigen recht hebben op een uitkering als zij zwanger zijn en in de periode na de bevalling. Deze uitkering wordt ZEZ genoemd, Zelfstandig en Zwanger regeling. Net als andere sociale uitkeringen kunt u ook voor deze regeling terecht bij het UWV.

Hoogte van de uitkering
De hoogte van deze uitkering is afhankelijk van het aantal uren dat u in het voorafgaande jaar in uw onderneming gestoken hebt. Net als voor de belastingdienst geldt ook hier het criterium van 1225 uur. Hebt u dit gehaald in het jaar voordat u zwanger was, dan krijgt u maximaal honderd procent van het bruto minimumloon uitgekeerd. Hebt u minder gewerkt, dan hangt de uitkering af van de winst die u in het voorgaande jaar behaald hebt. U kunt ten minste 16 weken van de ZEZ gebruik maken, dus zowel de laatste weken dat u zwanger bent als de eerste weken na de bevalling hoeft u zich niet druk te maken over uw inkomsten.

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.