Wimax administraties

administraties, belastingen, bedrijfsadviezen

Blog

Belasting besparen: tips voor zzp’ers – deel 3

Belasting besparen: tips voor zzp’ers – deel 3

Vandaag het derde deel in onze miniserie over belasting besparen. In de eerste twee delen over belasting besparen kreeg u al tips met betrekking tot de auto van de zaak, de werkruimte, de VAR, de BV en de IB-onderneming. Vandaag de volgende drie tips voor belasting besparen.

Tip 6: Salaris uit BV
Verdient u als zzp’er met een BV meer dan negentig procent van de omzet in de BV, dan kan de belastinginspecteur gebruik gaan maken van de afroommethode. Dit houdt in het kort in dat uw gecorrigeerde salaris aanzienlijk hoger uitkomt dan het salaris dat u in aanmerking hebt genomen en dit kan leiden tot correcties en naheffing. Wilt u belasting besparen, dan is het verstandig om naheffingen te voorkomen. Dit kunt u bewerkstelligen door van te voren afspraken over het salaris vast te leggen met de belastinginspecteur.

Tip 7: Einde BV
Hebt u een hoog salaris uit de BV en krijgt u te maken met de afroommethode, dan kan het gunstiger zijn om de BV te sluiten en te veranderen in een eenmanszaak. Hierdoor kunt u vaak belasting besparen, doordat u dan weer gebruik kunt maken van de MKB-vrijstellingsregeling. Of dit voor u een goede manier van belasting besparen is, hangt af van uw persoonlijke omstandigheden. Laat een professional eens de verschillende mogelijkheden doorreken. Zo ziet u snel of belasting besparen hiermee voor u lukt.

Tip 8: Resthypotheek
Veel zzp’ers hebben nog een resthypotheek op de eigen woning. Beschikt u over een BV met voldoende liquide middelen, dan kunt u ervoor kiezen om de hypotheek hiermee af te betalen. U krijgt dan zelf een renteloze personeelslening bij de BV. U bespaart daarmee niet alleen op de hypotheekrente die u aan de bank dient te betalen, het is ook een goede manier van belasting besparen. U hebt dan wel geen recht meer op aftrek van de hypotheekrente, maar u hoeft ook geen eigen woningforfait meer aan te geven. Dit scheelt in de inkomstenbelasting.

Belasting besparen: tips voor zzp’ers – deel 2

Belasting besparen: tips voor zzp’ers – deel 2

Iedereen wil het liefst zo veel mogelijk belasting besparen. Op welke manier kunt u dit als zzp’er het beste doen? In deze korte serie krijgt u tips hoe u als zzp’er kunt belasting besparen. In het vorige blog vond u de eerste twee tips die betrekking hadden op de auto van de zaak en de werkruimte aan huis. Vandaag drie nieuwe tips voor belasting besparen.

Tip 3: Zorg voor de juiste VAR
Deze tip heeft niet zozeer te maken met belasting besparen, maar meer met het voorkomen van extra kosten achteraf. Voor een goede verrekening van de belasting, is het belangrijk dat u van meet af aan over de juiste Verklaring ArbeidsRelatie beschikt. Blijkt achteraf dat u niet de juiste VAR had, dan kan dit gevolgen hebben voor uw opdrachtgever en voor uzelf. Zo kunt u onverhoopt voor meer kosten komen te staan dan u gedacht had.

Tip 4: Kies voor een BV
Een deel van de zzp’ers kan belasting besparen door ervoor te kiezen hun eenmanszaak om te zetten in een BV. De laatste jaren zijn de belastingregels voor BV’s steeds gunstiger geworden, waardoor het sneller loont om een BV te hebben in plaats van een eenmanszaak. Draait u een redelijke winst per jaar, dan kunt u dus belasting besparen door te kiezen voor een BV. Het kan lastig zijn om zelf te berekenen of dit voor u een goede optie is, vraag daarom advies van een financieel adviseur om de verschillende mogelijkheden goed door te rekenen.

Tip 5: Start een IB-onderneming
Startende ondernemers kunnen van veel fiscale voordelen profiteren. Wilt u belasting besparen en hebt u een BV, dan kan het lonen om daarnaast een IB-onderneming op te richten. U kunt dan als IB-onderneming een deel van de activiteiten van de BV uitvoeren. Doordat een starter gebruik kan maken van vrije afschrijving, startersaftrek, zelfstandigenaftrek en winstvrijstelling, kunt u op deze manier flink belasting besparen. Ook hier geldt weer, vraag advies over hoe u deze truc het beste uit kunt voeren.

Belasting besparen: tips voor zzp’ers – deel 1

Belasting besparen: tips voor zzp’ers – deel 1

Niemand vindt het leuk om te veel belasting te betalen. Voor u als zzp’er geldt dat natuurlijk ook. Hoe kunt u nu voorkomen dat u te veel betaalt en hoe kunt u belasting besparen? Er zijn verschillende zaken waar u rekening mee kunt houden. Vandaag de eerste twee tips voor belasting besparen.

Tip 1: De auto van de zaak
Bijna iedere ondernemer maakt er gebruik van, de auto van de zaak. Wilt u belasting besparen, dan kunt u de auto op verschillende manieren inzetten. Gebruikt u de auto voor privé doeleinden, dan krijgt u te maken met een bijtelling voor privégebruik. U kunt belasting besparen door aan te tonen dat u niet meer dan vijfhonderd kilometer privé hebt gereden met de auto, dan hoeft u geen bijtelling te betalen.

Het vermijden van bijtelling is vaak echter erg lastig, aangezien vijfhonderd kilometer zo gereden is. Belasting besparen is gelukkig ook op andere manieren mogelijk. Zo kunt u stallingkosten opvoeren als u de auto van de zaak voornamelijk in de garage bij u thuis hebt staan. Bovendien kan de bijtelling nooit hoger zijn dan de autokosten voor de zaak. Lage kosten betekent dus een lage bijtelling en belasting besparen. Gebruikt uw partner de auto ook voor de zaak en voor privézaken, dan kan de bijtelling verdeeld worden over beide.

Tip 2: Werkruimte thuis
Belasting besparen kan ook door de kosten van de werkruimte aan huis op te voeren. Maar deze manier van belasting besparen is voor de meeste zzp’ers niet mogelijk. Dit heeft te maken met het feit dat ze in de meeste gevallen werken in een ruimte die niet apart verhuurd zou kunnen worden. Dat betekent dat kosten voor de inrichting van de ruimte ook niet afgetrokken kunnen worden. Wat u wel kunt aftrekken, zijn kosten gemaakt voor professionele apparatuur, zoals specialistische software. Hiermee kunt u dus wel belasting besparen.

U bent ZZP’er, en dan? Prijzen

U bent ZZP’er, en dan? Prijzen

In deze zesde en laatste tekst van de reeks ‘ZZP’er, en dan?’ zullen we ingaan op de prijzen. Nee, niet de prijzen die u kunt winnen, maar wel de prijzen die u kunt gaan hanteren voor uw klanten. Het opstellen van deze prijzen is voor velen een flinke klus en daarom gaan we in deze tekst daarop in.

Prijzen

Voor veel mensen is het erg lastig om te bedenken wat uw producten en diensten nu precies waard zijn. U wilt niet te hoge prijzen hanteren, want dat zal averechts werken. Tegelijkertijd wilt u ook niet lager inzetten dan noodzakelijk is. Daarbij dient u echter wel een afweging te maken. Kiest u voor prijsknallers en daarmee dus lagere kwaliteit, kiest u voor hoge prijzen en hoge kwaliteit of gaat u voor de balans tussen behoorlijke kwaliteit en daarmee passende prijzen? Het is aan u, maar zorg er wel voor dat u voor één duidelijke koers kiest, dan blijft u voor uzelf en voor uw klanten transparant.

Gluren bij de buren

Weet u aan welke prijs/kwaliteit-verhouding u wilt voldoen? Dan is het nu tijd om eens een kijkje te nemen bij anderen. Het is raadzaam om te kijken bij andere ondernemingen die zich bezighouden in dezelfde branche als u. Tevens is het ook aan te raden om juist eens bij geheel iets anders te gaan rondneuzen (mode, sport, horeca, webwinkels), puur om een idee te krijgen.

Bedrijfsplan 

Heeft u in kaart gebracht wat de prijzen gaan zijn voor uw producten en diensten? Dan kunt u dat nu opgaan nemen in uw bedrijfsplan. Had u daarin al prijzen staan? Geen probleem, het bedrijfsplan is er om de actuele stand van zaken steeds bij te werken.

 

U bent ZZP’er, en dan? Offerte maken

U bent ZZP’er, en dan? Offerte maken

In de serie ‘ZZP’er, en dan?’ vertellen we over zaken die te maken hebben met het startende ondernemerschap. Er komt behoorlijk veel kijken bij het opzetten van een onderneming. Het is een groot gebied waarin u misschien wel een beetje overzicht kunt gebruiken. Daarom behandelen we in deze blog- reeks iedere keer een nieuw onderwerp. We hebben het inmiddels gehad over VAR, startersregelingen, urencriterium en netwerken. In deze tekst gaan we in op een offerte maken.

Een offerte maken, waarom?

Voor zowel u als de klant is het van groot belang dat u offertes maakt. U vraagt zich af wat het belang hiervan is? Klanten die geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten gaan vaak bij meerdere, vergelijkbare ondernemingen te rade. Veel mensen gaan zich oriënteren in de mogelijkheden en prijzen. Daarom vragen klanten een offerte aan, zodat ze alles naast elkaar kunnen leggen.

Een offerte maken, hoe?

Het is voor klanten dus van belang om een goed overzicht te hebben van de mogelijke kosten. Een helder kostenplaatje is hiermee van groot belang voor de klant en natuurlijk ook voor u. Transparantie bevordert het communicatieproces tussen u en uw potentiële klanten. Zorg ervoor dat de offerte niet vol zit met technische details. Wel is belangrijk om bijvoorbeeld de leveringsvoorwaarden te noemen. Probeert u, waar mogelijk, mee te denken met de klanten. Zo gaat u oplossingsgericht te werk en daar houdt de klant van.

U bent ZZP’er, en dan? Netwerken

U bent ZZP’er, en dan? Netwerken

Dan heeft u alles op touw gezet binnen uw onderneming, maar dan komt u erachter dat uw klantenkring nog minimaal is te noemen. Belangrijk dus om hierin te gaan investeren. Niet alleen in klanten, maar ook in mensen die bijvoorbeeld in dezelfde branche zitten. Dat kan veel voordelen hebben. Maar hoe werkt dat netwerken nu precies? U leest het hieronder.

Netwerkbijeenkomsten

U zit er misschien niet altijd op te wachten, netwerkbijeenkomsten of netwerkborrels. U weet wel dat het goed is om naar toe te gaan, maar u ziet zichzelf alweer tussen al die mensen staan. Ja, het kan soms een beetje ongemakkelijk voelen. U dient zich namelijk te profileren en tegelijkertijd sociaal en professioneel over te komen. Dat kan soms een hele opgave zijn. Soms is het dan handig om er een wijntje of een biertje erbij te pakken als een soort van spraakwater. Uiteraard is het niet zo handig als u vervolgens lallend rondloopt.

Investeren

Netwerken is meer dan visitekaartjes uitdelen. Met het uitwisselen van deze kaartjes begint het hele verhaal pas. Het is van belang dat u ook daadwerkelijk iets met deze kaartjes gaat doen. Dus zodra u een advies, dienst of iets anders van een netwerkpersoon nodig hebt, dan neemt u contact met deze persoon op. Houd er rekening mee dat het niet alleen gaat om wat u nodig hebt van de ander, maar ook dat u mogelijkheden of hulp kunt aanbieden aan de ander. Een afspraak om over een bepaald onderwerp te sparren kan soms ook erg vruchtbaar zijn.

Social media

Houd uw social media goed bij. Een aanrader is om ook via onder andere Linked- In en Twitter contact te houden met en te reageren op de mensen van wie u die visitekaartjes heeft gekregen.

 

U bent ZZP’er, en dan? Urencriterium

U bent ZZP’er, en dan? Urencriterium

Soms zit u met uw handen in het haar. Er komt zo ontzettend veel kijken bij het ondernemerschap dat u soms door de bomen het bos niet meer ziet. Dat kost veel energie, tijd  en het werkt demotiverend. Daarom helpen we u graag een handje. In de vorige tekst hebben we het gehad over starterregelingen. Dat betekent dat er regelingen zijn die gunstig voor u kunnen uitpakken. Daar zijn wel strikte voorwaarden aan verbonden. In onderstaande tekst zullen gaan we daar verder op in, op het urencriterium om precies te zijn.

Wat is het urencriterium?

Wilt u aanspraak maken op bepaalde starterregelingen (zoals de zelfstandigenaftrek en de meewerkaftrek)? Dan moet u kunnen voldoen aan een vastgesteld aantal uren en voorwaarden. Hoe dat precies werkt, zullen we u hieronder uitleggen.

Hoe zien de voorwaarden voor dat urencriterium eruit?

Er zijn twee belangrijke voorwaarden als het gaat om het urencriterium.  De eerste belangrijke voorwaarde van het urencriterium is dat u ten minste 1.225 uren in een jaar aan het werk bent met uw onderneming. Belangrijk hierbij is dat u alle uren bijhoudt en kunt verantwoorden. Bij deze werkzaamheden horen ook het bijhouden van de boekhouding en zakelijke bijeenkomsten. De andere belangrijke voorwaarde is dat u meer dan de helft van de tijd werkt aan uw onderneming. Deze voorwaarde geldt alleen als u de afgelopen 5 jaar al ondernemer was.

En waar moet u verder op letten?

Ook zijn er bepaalde uren die niet meetellen voor het urencriterium. Wanneer u onderdeel uitmaakt van een samenwerkingsverband tellen de uren niet mee als uw werkzaamheden van ondersteunende aard zijn. Dan hebben we het over werkzaamheden die ongebruikelijk zijn om daarvoor een samenwerkingsverband aan te gaan. Ook kan het zo zijn dat mensen die u ondersteunen winst krijgen uit deze werkzaamheden, zonder dat u dat krijgt. Netgenoemde uren tellen dan ook niet mee voor het urencriterium.

U bent ZZP’er, en dan? Starterregelingen

U bent ZZP’er, en dan? Starterregelingen

In de serie ‘U bent ZZP’er, en dan?’ staan we steeds stil bij het startende ondernemerschap. Er komt ontzettend veel kijken bij het oprichten van een onderneming of bedrijf. Wij willen u graag een aantal denkzorgen uit handen geven, zodat u zich kunt bezighouden met waar het echt om draait: om van uw start up een succesvolle onderneming te maken. In onderstaande tekst zullen we het hebben over starterregelingen.

Fiscale zaken, wat en waarom?

Bij de Belastingdienst dient u een behoorlijk inzicht te geven in uw financiële situatie. Dat zal zeker in het begin even wennen zijn, maar later zult u eraan gewend zijn. De Belastingdienst wil graag een overzicht van uw inkomsten, uitgaven en uw eventuele spaargeld. Dit heeft allemaal met wettelijke verplichtingen te maken.

Hoe zit het met de voordelen op Belastinggebied?

U heeft het als starter al zwaar genoeg en ook daarvan is de Belastingdienst op de hoogte. Daarom zijn er een aantal posten waar u als starter gunstig gebruik van kunt maken, want het gaat hierbij om belasting aftrekposten.

Wat zijn deze aftrekposten?

Deze aftrekposten zijn regelingen die u voordeel op kunnen leveren bij de aangifte. Er bestaan ook bepaalde subsidies voor u als startende, zoals starterskrediet. Bij de aftrekposten kunt u denken aan zelfstandigenaftrek, startersaftrek, Mkb-winstvrijstelling, investeringsaftrek en zo zijn er nog een aantal posten waar u gebruik van kunt maken.

 

U bent ZZP’er, en dan? VAR

U bent ZZP’er, en dan? VAR

Het lijkt soms zo simpel, ZZP’er worden. Het tegendeel is echter waar. Er komt heel wat bij kijken als u zichzelf, uw diensten, belastingzaken en verzekeringen goed geregeld wilt hebben. In de volgende teksten gaan we in op waar u op dient te letten. Het is een behoorlijke waslijst, dus we kunnen onmogelijk ingaan op alle details. Desalniettemin hopen we u een goed en helder beeld te geven van een aantal belangrijke zaken. In deze tekst staat de VAR centraal.

Wat is VAR?

VAR staat voor verklaring arbeidsrelatie. U bent als zelfstandige niet verplicht om een VAR te ondertekenen, maar uw opdrachtgever zal er hoogstwaarschijnlijk wel om vragen. Dan dient u zich met de VAR te registreren bij de Belastingdienst.

Waarom VAR?

Een VAR is van toepassing wanneer u geen ondernemer bent en ook wanneer u geen vaste dienstbetrekking heeft, maar wanneer u wél werk levert waar u inkomsten door genereert.  Deze inkomsten worden gezien als resultaat uit uw werkzaamheden en worden door de Belastingdienst daarom beschouwd alsof u een ondernemer bent. Het voordeel is dat u niet een hele boekhouding bij hoeft te houden, maar u dient zich dus wel te registreren.

Typen VAR

Er zijn verschillende typen van de VAR. Welke voor u als ZZP’er van toepassing is, is afhankelijk van de afspraken en arbeidsrelatie die u heeft met opdrachtgevers. Het kan zijn dat de Belastingdienst uw inkomsten ziet als loon uit dienstbetrekking, in dat geval is de VAR-loon bij u van toepassing. De VAR-row staat voor resultaat uit overige werkzaamheden. Heeft u winst uit onderneming? Dan dient u de VAR-wuo aan te gaan. Indien u inkomsten uit werkzaamheden voor rekening en risico van uw vennootschap heeft, dan is de VAR-dag voor u.

 

Bedrijfsplan maken: stap 8 en 9 in het stappenplan

Bedrijfsplan maken: stap 8 en 9 in het stappenplan

 

In de onderstaande tekst zullen we het stappenplan van een bedrijfsplan schrijven afsluiten. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen stappen meer over zijn, maar het betekent wel dat we de belangrijkste zaken hebben benoemd en uitgelegd. Wij hopen van harte dat u een stuk verder bent gekomen met onze uitleg en dat u er veel aan heeft gehad. Uiteraard zullen we in andere blogs weer terugkomen op bepaalde details of zaken die relevant kunnen zijn voor uw bedrijfsplan. Wij houden dus de nieuwste ontwikkelingen bij en proberen u daar zo snel mogelijk van op de hoogte te stellen.

Stap 8: Houd uw bedrijfsplan up to date

Met bovenstaande introductietekst komen we meteen op de volgende stap. Zorg ervoor dat uw bedrijfsplan van deze tijd is, dus houd uw plan up to date. Dat wil niet zeggen dat u elke dag of elke week weer wijzigingen moet gaan maken in uw plan, maar het betekent wel dat u om de zoveel tijd weer eens kritisch moet kijken naar uw plan. Stelt u zich hierbij de vraag of alle informatie nog strookt met de uitvoering van uw onderneming. Mocht het zo zijn dat de dagelijkse praktijk niet meer overeenkomt met uw plan maar u nog wel tevreden bent, dan verandert u gewoon uw bedrijfsplan. Zo simpel kan het zijn.

Stap 9: Toets uw plan

Uiteindelijk heeft u een ontzettend goed bedrijfsplan te pakken, alle spelfouten zijn eruit gehaald en het verslag heeft een mooi jasje gekregen. U bent er tevreden mee. Dat is natuurlijk hartstikke fijn, maar dan gaat het nu echt beginnen. Hierbij komt de vraag: is uw plan daadwerkelijk uitvoerbaar en daarmee realistisch? U gaat dus uw plan toetsen.  Dat gaat u doen bij proefpersonen, zoals collega-ondernemers, maar ook  bij vrienden en kennissen. Veel succes!

 

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.