U bent ZZP’er, en dan? Prijzen

prijzen

In deze zesde en laatste tekst van de reeks ‘ZZP’er, en dan?’ zullen we ingaan op de prijzen. Nee, niet de prijzen die u kunt winnen, maar wel de prijzen die u kunt gaan hanteren voor uw klanten. Het opstellen van deze prijzen is voor velen een flinke klus en daarom gaan we in deze tekst daarop in.

Prijzen

Voor veel mensen is het erg lastig om te bedenken wat uw producten en diensten nu precies waard zijn. U wilt niet te hoge prijzen hanteren, want dat zal averechts werken. Tegelijkertijd wilt u ook niet lager inzetten dan noodzakelijk is. Daarbij dient u echter wel een afweging te maken. Kiest u voor prijsknallers en daarmee dus lagere kwaliteit, kiest u voor hoge prijzen en hoge kwaliteit of gaat u voor de balans tussen behoorlijke kwaliteit en daarmee passende prijzen? Het is aan u, maar zorg er wel voor dat u voor één duidelijke koers kiest, dan blijft u voor uzelf en voor uw klanten transparant.

Gluren bij de buren

Weet u aan welke prijs/kwaliteit-verhouding u wilt voldoen? Dan is het nu tijd om eens een kijkje te nemen bij anderen. Het is raadzaam om te kijken bij andere ondernemingen die zich bezighouden in dezelfde branche als u. Tevens is het ook aan te raden om juist eens bij geheel iets anders te gaan rondneuzen (mode, sport, horeca, webwinkels), puur om een idee te krijgen.

Bedrijfsplan 

Heeft u in kaart gebracht wat de prijzen gaan zijn voor uw producten en diensten? Dan kunt u dat nu opgaan nemen in uw bedrijfsplan. Had u daarin al prijzen staan? Geen probleem, het bedrijfsplan is er om de actuele stand van zaken steeds bij te werken.

 

Simone

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.