Wimax administraties

administraties, belastingen, bedrijfsadviezen

Blog

Bedrijfsplan maken: stap 7 in het stappenplan

Bedrijfsplan maken: stap 7 in het stappenplan

In de twee voorgaande blogs hebben we in zes stappen een begin gemaakt aan het schrijven van een bedrijfsplan. Zoals u gemerkt zult hebben, is het schrijven van een bedrijfsplan geen sinecure. Tegelijkertijd zult u wellicht ook merken dat wanneer u er echt even voor gaat zitten, het ook allemaal wel weer meevalt. Daar dragen wij uiteraard graag ons steentje aan bij. Het zou immers zonde zijn dat u het wiel opnieuw moet gaan uitvinden. Daarom zijn wij blij u te kunnen helpen om ook met deze blog u weer een stap verder in de goede richting te kunnen brengen.

Het uitwerken van uw marketingplan

In de vorige blogs hebben we het al even genoemd: het marketingplan. Maar wat is dat plan nu precies en waar dient u rekening mee te houden? U leest het hier.

Wat is een marketingplan?

Een marketingplan gaat simpel gezegd over de manier waarop u uw producten en diensten aan de man wilt gaan brengen. In uw bedrijfsplan heeft u in de vorige stappen hier al iets over verteld, maar in de volgende stap zoomt u er dieper op in.

Stap 7: concretiseer uw marketingplan

In deze fase legt u de focus op zaken als producten, bedrijfsformule, methode en doelgroep. De doelgroep heeft u in stap 5 al nader bestudeerd, dus deze dient nu weinig aanpassing meer. Hetzelfde geldt voor de kijk op producten of diensten. Belangrijk is daarom om nu te letten op uw bedrijfsformule. Deze gaan we combineren met de methode, want het één heeft met het ander te maken. Bij het opzetten van de bedrijfsformule dient u in samenspraak met uw product en doelgroep na te gaan op welke manier u de markt gaat veroveren. Vraag u zelf hierbij af of u via een klassieke zender & ontvanger- methode te werk wilt gaan, of dat u liever kiest voor een meer interactieve vorm. Bij dat laatst kunt u bijvoorbeeld aan Twitter denken.

 

 

Bedrijfsplan maken: stappenplan 5 & 6

Bedrijfsplan maken: stappenplan 5 & 6

In de voorgaande tekst zijn we begonnen met een stappenplan voor het opzetten van een bedrijfsplan. Wij zien in dat dit voor veel mensen een lastige taak is. Daarom hopen we van harte dat dit stappenplan u hierbij kan helpen. In onderstaande tekst gaan we daarom verder met het stappenplan. Vergeet niet om steeds terug te blikken op voorgaande stappen en deze ook te integreren in de te komen stappen.

Stap 5: Hoe aan de man brengen?

In de vorige stap heeft u uw doelgroep in kaart gebracht. Soms kan dat een moeilijke stap zijn, omdat u niet precies kunt inschatten welke mensen enthousiast zullen zijn over het product. Toch is het essentieel dat u deze stap heeft volbracht alvorens door te gaan met de volgende stap, namelijk het uitwerken van de vraag hoe u de producten of diensten aan de man kunt brengen. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de soort doelgroep. Wilt u senioren bereiken? Dan zal social media wellicht niet het meest doeltreffende medium zijn voor promotie. U kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor dagbladen, al dan niet regionaal. Voor jongeren zijn sociale media weer veel adequater. Let er echter wel op, dat bijvoorbeeld Twitter en Facebook niet het zelfde doel dienen. Tegelijkertijd zijn er bij deze twee genoemde sociale media- groepen verschillen te noemen in de doelgroep. Met andere woorden: scheer social media niet over één kam.

Stap 6: Wat levert het op?

In deze fase gaat u ook weer belangrijk werk doen, het opstellen van het financiële plaatje. Het is natuurlijk van belang om goed inzicht te krijgen op uw financiën. Wat komt erin, wat gaat eruit, wat zijn de dagelijkse kosten, hoeveel rekent u voor de onvoorziene kosten, etcetera. In deze fase is een gegronde analyse van groot belang. Mocht u het nodig vinden, dan kunt u natuurlijk de hulp van een financieel expert inzetten. Toch raden wij u aan om eerst eens stap voor stap na te gaan wat de mogelijke kosten en inkomsten zullen zijn. Hierbij dient u dus na te gaan wat voor prijzen u wilt gaan hanteren.

 

Bedrijfsplan maken: stappenplan 1-4

Bedrijfsplan maken: stappenplan 1-4

Allemaal leuk en aardig, zo’n bedrijfsplan opstellen. U ziet nu helemaal in dat het belangrijk is en u kunt ook nog eens beargumenteren waarom een dergelijk plan van groot belang is. Ook weet u nu dat het belangrijk is om uw doelen en ideeën concreet en haalbaar te formuleren. Alleen weet u nu nog steeds niet hoe u het precies moet aanpakken een bedrijfsplan te maken. Wij kunnen u uit de brand helpen. In onderstaande tekst gaan we in op hoe u stap voor stap een ondernemingsplan kunt schrijven.

Stap 1: Neem de tijd

Belangrijk is dat u rustig gaat zitten voor uw plan. Het plan is de basis van uw onderneming, dus het is van belang dat u dit ziet als een echte investering.

Stap 2: Wat is uw plan?

In deze fase gaat u uitgebreid uiteenzetten wat uw plan is. Hierin legt u uit wat precies en stap voor stap uit wat uw plan is. U gaat in op hoe u de onderneming voor u ziet, wat uw verwachtingen zijn en welke middelen en mensen u hiervoor nodig hebt.

Stap 3: Concreter worden

Deze stap sluit nauw aan bij de vorige stap. Eerst heeft u beschreven wat uw plan is. Bij het marketingplan gaat u deze plannen nog verder uitwerken. U gaat hierbij na wat het product precies is, of wat de dienst concreet inhoudt. U gaat hierbij ook in op de uniciteit van uw onderneming. Bedenk en werk hierbij uit op welke manier u denkt dat uw onderneming een groot succes zal worden. Zorg hierbij dus voor overtuigende argumenten, voorbeelden en illustraties.

Stap 4: Voor wie?

In de volgende stap gaat u in op de vraag voor wie uw onderneming is bedoeld. Deze zogenaamde doelgroep is van belang. Waarom? In uw reclame dient u gericht te werken op een doelgroep, het is namelijk onmogelijk om iedereen te bereiken.

Bedrijfsplan maken: hoe?

Bedrijfsplan maken: hoe?

In ons vorige blog zijn we ingegaan op de vraag waarom het van belang is om een ondernemingsplan te maken. We hopen van harte dat we u hebben kunnen overtuigen en dat u de noodzaak van een ondernemingsplan inziet. Mocht u geld willen lenen van een bank of op een andere manier aan geld willen komen, dan zullen deze mensen ook altijd naar uw ondernemingsplan vragen, dus ook dat is een aanzienlijk belangrijke reden om een bedrijfsplan op te stellen. In onderstaande tekst zullen we u echter niet verder bestormen met argumenten die voor een bedrijfsplan pleiten, maar we zullen u tips geven die u kunnen helpen bij het maken van een bedrijfsplan.

Helder en inzichtelijk

Het bedrijfsplan maakt u in eerste instantie voor u zelf, want het geeft u een overzicht van wat u wilt, hoe u dat gaan doen, waarom en met welke middelen. Ten tweede willen uw financiers (bank of crowd surfers) weten waar zij mogelijkerwijs geld in gaan investeren. Daarom is het van belang dat u al uw plannen SMART (specifiek, meetbaar, actueel, realistisch en tijdsgebonden) formuleert.

Persoonlijk

Het lijkt wellicht een beetje vreemd, maar het is tevens van belang dat u persoonlijke gegevens toevoegt in uw ondernemingsplan. Dat wil zeggen dat u iets over u zelf vertelt en over de onderneming die u aan het opzetten bent. Het gaat om uw persoonlijke onderneming en daarom zijn persoonlijke noten en achtergrondinformatie raadzaam.

Marketingplan

Ook dient u in uw ondernemingsplan te vertellen op welke manier u te werk zult gaan. Met andere woorden: het marketingplan. Vertel hierbij eerst over de producten of diensten en leg vervolgens uit waarom dit uniek en bijzonder is. Vervolgens gaat u in op de vraag hoe u denkt dit aan de man te krijgen. Zo legt u stap voor stap uit hoe u denkt uw onderneming tot een succes te kunnen maken.

 

 

Bedrijfsplan maken: waarom?

Bedrijfsplan maken: waarom?

Stel, u bent van plan om een onderneming te starten of u bent er inmiddels al mee bezig, dan is het van groot belang om een bedrijs- of ondernemingsplan te schrijven. U was hiervan al op de hoogte, maar u vraagt zich af waarom dit precies nodig is. U heeft toch alles wel in uw hoofd zitten? Dat u uw onderneming heeft uitgedacht in uw hoofd is erg goed, maar nu is het de taak om dit inzichtelijk op papier te zetten. Waarom? Dat leest u hieronder. In de volgende blog gaan we in op welke manier  u een bedrijfsplan op kunt stellen.

Inzicht krijgen in uw bedrijfsplannen

Een ondernemingsplan geeft inzicht. Een ondernemingsplan is erg handig, u kunt ten alle tijden uw plan inkijken. Zelfs als u al tien jaar bezig bent met uw onderneming kunt u het bedrijfsplan er weer bij pakken en zult u zien dat uw huidige werkzaamheden in grote lijnen overeenkomen met hoe u dat eerder heeft opgeschreven en overdacht.

Financiële situatie in kaart brengen

Bij het opstellen van een ondernemingsplan maakt u niet alleen uw plannen concreet, maar ook uw financiën. Uw financiële uitgangssituatie is van groot belang als het gaat om inkomsten, uitgaven en uw beginsituatie. Hoe groot of klein is uw buffer, welke breedte- en welke diepte-investeringen kunt u doen zodat uw onderneming succesvol wordt? Dergelijke vragen kunnen alleen beantwoord worden met een helder bedrijfsplan.

Ga steeds de haalbaarheid van uw plannen na

De financiële situatie die u in uw ondernemingsplan heeft opgenomen sluiten nauw aan bij de haalbaarheid van uw plannen. Daarnaast is het van belang uw plannen concreet te formuleren. Op die manier kunt u nagaan of u de behaalde doelen heeft behaald en kunt u beslissen of u al dan niet in deze lijn door wilt gaan.

 

Inspiratie nodig voor een startup? Deel 2

Inspiratie nodig voor een startup? Deel 2

In het vorige deel hebben we het gehad over het opzetten van een startup onderneming. U weet voor u zelf dat u eraan toe bent en dat de tijd er rijp voor is. Zeker in crisistijd is het een veelgemaakte keuze, de eigen onderneming. Alleen wat is nu een goed idee voor een onderneming? Uiteraard hebben wij daar niet een eenduidig antwoord op. Wel kunnen we u vertellen wat er zoal in ondernemend Nederland wordt opgezet of al een langere tijd gaande is. Deze lijst dient als inspiratiebron, hopelijk krijgt u tijdens het lezen een geniale ingeving.

Blog, blogger, blogst

Het opzetten van een blog wordt veel gedaan. Als u een populaire blogger wordt, melden gerelateerde merken zich vanzelf bij u aan en kunt u op die manier als startup verdienen. Dat heeft echter veel tijd nodig, dus doe dit vooral niet vanwege het geld, maar omdat u ontzettend leuk kunt schrijven over een bepaald onderwerp. Veelvoorkomende blogs gaan over koken, gezondheid, make-up, sport, auto’s en games. Natuurlijk kunt u zich ook beschikbaar stellen als (freelance)schrijver voor columns of websites.

Writersblock?

Bent u niet zo’n vlotte penner? Geen zorgen, er zijn talloze andere ondernemingen te noemen. Denkt u bijvoorbeeld eens aan taarten of gebakjes maken, cateringservice, schoonmaken, kinderfeestjes organiseren, fotograferen voor bijvoorbeeld bruiloften, naaicursussen organiseren, kleren maken, muziekspelen voor bepaalde gelegenheden, computercursus geven, het maken van een app, workshops organiseren, koffie verkopen, tweedehands spullen inzamelen en verkopen, interieuradvies, activiteiten voor collega’s opzetten, ouderenzorg, spullen repareren, ambachtsvakken zoals barbier, ambachtelijke bakker en ga zo maar door. De lijst is onuitputtelijk. We hopen dat u met deze lijst weer even vooruit kunt en dat uw onderneming een groot succes wordt.

Inspiratie nodig voor een startup? Deel 1

Inspiratie nodig voor een startup? Deel 1

Stel u hebt besloten dat u voor zichzelf wilt gaan werken. Het werken voor een baas vindt u toch een beetje uit de tijd en het lijkt u heerlijk om uw tijd zelf in te delen. Dan bent u geknipt voor een eigen onderneming! Door alle jaren heen is de creatieve geest misschien een beetje ingedaald, dus het wordt tijd om die weer even boven te halen. Dat is natuurlijk wel handig voordat u met een onderneming begint. Want wat voor soort onderneming past nu het beste bij u en waarin vindt u uw passie en motivatie? Voor sommige mensen is dat heel makkelijk, zij weten precies wat ze willen. Toch is het voor veel mensen nog een flinke uitdaging om te bedenken wat een geschikte keus is.

Meerdere factoren bij een startup beginnen

Natuurlijk is het belangrijk om uw passie te volgen bij het opzetten van een startup onderneming. Toch is dat niet het enige waar u rekening mee dient te houden. Het is ook belangrijk om van te voren na te gaan of uw onderneming goed in de markt gaat liggen. Daarbij is het van belang na te gaan of er vraag naar uw producten of diensten zijn. Begin met een geweldig idee, maar ga daarna wel meteen na of andere mensen dit idee ook geweldig zullen vinden.

Wat is een geweldig idee?

Maar goed, hoe bedenk je nu een geweldig idee voor een onderneming? Wij geven u een aantal bestaande ondernemingen die afhankelijk van de juiste uitvoering (erg) succesvol zijn. De lijst die we u zullen geven in de volgende tekst dient als een inspiratiebron. Zorg er dus voor dat u de ideeën niet letterlijk knipt en plakt voor uw eigen onderneming, want dan wordt het gegarandeerd géén succes. Hoe dat komt? Mensen willen eigenheid terugvinden in een onderneming. Die eigenheid kan alleen maar van u komen!

 

Startup’s- heel 2014

Startup’s- heel 2014

Het zal vast niet langs u heen zijn gegaan, startup’s zijn helemaal actueel. Het achtuurjournaal doet verslag over de al dan niet bittere noodzaak van startup’s, die ook in het nieuwe kalenderjaar weer centraal zullen staan. Zij gaan hierbij in op de crisis en dat het daarbij soms lastig is goed rond te komen voor startende ondernemers. Dat is waar wij graag bij aan willen haken. Hoe zorgt u er nu voor dat u ook in het nieuwe jaar uw hoofd boven water kan houden?

Wat is er gaande?

Het is bekend dat veel mensen niet meer een vast contract hebben. Dat betekent dat er vaak contracten niet verlengd worden, waardoor veel mensen zonder werk komen te zitten. Het starten van een onderneming lijkt dan een logische stap. Vaak is dat het ook, want de startup is dan weliswaar uit nood geboren, vaak is dit wel de kans om die ene droom eindelijk waar te maken.

Omslagdenken

Gaat u van een vast contract en werken voor een baas nu voor u zelf beginnen? Dan heeft dat enige voeten in de aarde. De hele manier van werken is anders. U moet overal zelf aandenken en er is niemand waar u op terug kunt vallen. Dat heeft uiteraard veel voordelen, want u kunt helemaal zelf bepalen hoe u het wilt aanpakken. De nadelen zijn echter dat u geen financiële zekerheid meer heeft, dat betekent dat u niet maandelijks een vast bedrag op uw rekening krijgt gestort. Integendeel, u zult de eerste maanden alleen maar geld uitgeven. De hoop is natuurlijk dat u deze kosten er snel weer uit zult halen, maar daar zijn geen garanties voor. Het opzetten van een startup brengt dus veel onzekerheid met zich mee en dat is de reden dat omslagdenken noodzakelijk is.

Social media inzetten voor een succesvolle onderneming, hoe? Deel 2

Social media inzetten voor een succesvolle onderneming, hoe? Deel 2

In het vorige blog hebben we stil gestaan bij het begrip social media en hebben we geconstateerd dat we er eigenlijk niet meer omheen kunnen, of we nu willen of niet. Elk bedrijf moet social media inzetten. Daarom is het raadzaam om eens goed na te gaan welk medium, of welke verschillende mediums u kunt gebruiken voor uw onderneming. Het belangrijkste is natuurlijk dat uw onderneming goed uit de verf komt. In de vorige tekst hebben we uitgebreid stilgestaan bij Twitter, een handig medium voor bijna iedere onderneming. De voorwaarde voor succesvol gebruik van dit medium, is enige waakzaamheid wat betreft het geven van uw mening op dit platform. Reacties kunnen al snel verkeerd geïnterpreteerd worden met als gevolg negatieve naamsbekendheid voor u en dat zou zonde zijn.

LinkedIn

LinkedIn is een sociale netwerksite voor professionals. Op dit platform maakt u een profiel aan met onder andere uw Curriculum Vitae, een representatieve foto van u zelf en uw carrièrewensen, ideeën of toepassingen. Via dit medium kunt u in contact komen met andere mensen in uw vakgebied. Ook als u niet direct op zoek bent naar werk is dit een interessant platform om met andere professionals in contact te komen.

Facebook

Facebook wordt voor zowel professionele als vrijetijdsbesteding gebruikt. Dat geldt ook voor Twitter en LinkedIn, maar Facebook staat er nog meer om bekend. Dat heeft te maken met de veelal jonge deelnemers aan dit platform die zich nog niet bezig houden met professionele zaken. Toch kan Facebook voor u op professioneel vlak ook helpen. Zo kunt u bijvoorbeeld ook hier artikelen plaatsen, lezen of met anderen in contact komen.

YouTube

Facebook em YouTube werken vaak samen. Op Facebook worden muziek, film, reclame of documentaire- fragmenten geplaatst, afkomstig van YouTube, die voor uw onderneming zinvol kunnen zijn, ook voor naamsbekendheid.

 

Social media inzetten voor een succesvolle onderneming, hoe? Deel 1

Social media inzetten voor een succesvolle onderneming, hoe? Deel 1

Social media is een overkoepelende term voor interactie via het internet. Hieronder vallen vele toepassingen zoals Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube en vele andere. U heeft al zoveel meegekregen van social media, dat u misschien bijna wel social media- moe bent. Toch kunt u er bijna niet meer om heen. Inmiddels is het zo vanzelfsprekend voor de wereld van de marketing dat u eigenlijk niet meer durft te vragen welk platform nu het meest geschikt is voor uw onderneming. Daarom leggen we u in onderstaande teksten nog eens haarfijn uit wat ieder medium is en op welke manier u dit kunt inzetten bij uw onderneming. In dit blog gaan we in op Twitter en in het volgende blog beschrijven we LinkedIn, Facebook en YouTube.

Wat is Twitter precies?

Twitter is een medium waarop u berichten kunt plaatsen. Deze berichten kunnen gerelateerd zijn aan uw onderneming. U heeft hierbij volgers en ook kunt u mensen volgen. De berichten die u plaatst kunnen gaan over de nieuwste ontwikkelingen in uw onderneming, denk bijvoorbeeld aan nieuwe diensten of producten die u lanceert. U stelt uw volgers via Twitter hiervan op de hoogte. Ook kunt u gemakkelijk reageren op anderen die informatie omtrent uw onderneming delen. Ook kunt u uw volgers attenderen op interessante nieuwsberichten of (populair)-wetenschappelijke artikelen en vice versa.

Twitter en ondernemingen

Twitter kan voor de meeste ondernemingen erg bruikbaar en nuttig zijn. Waarom? U kunt op een laagdrempelige manier in contact komen met andere mensen die met vergelijkbare zaken bezig zijn en op die manier kunt u van elkaar leren. Ook kunt u via dit medium handig naamsbekendheid krijgen. Wees echter wel voorzichtig met het reageren op andermans berichten. Reacties heen en weer kunnen al gauw tot onbegrip en miscommunicatie leiden, met als gevolg een negatieve naamsbekendheid waar u natuurlijk niet op zit te wachten.

 

 

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.