Bijna iedere ondernemer krijgt wel een keer te maken met wanbetalers. Dit is natuurlijk erg vervelend, u wilt liever niet uw klanten door middel van een betalingsherinnering opnieuw vragen om hun factuur te betalen. Maar u wilt uiteraard wel uiteindelijk uw geld krijgen. Hoe pakt u dit nu het beste aan? Wij geven u een aantal tips voor succesvol een betalingsherinnering sturen.
Tip 1: bel uw klant
Voordat u uw betalingsherinnering verstuurd, is het verstandig om eerst de klant te bellen. Het bellen van klanten die hun rekening nog niet betaald hebben, blijkt in de praktijk vaak erg effectief te zijn. Doordat u hem of haar confronteert met de openstaande rekening, is de kans groot dat deze alsnog snel voldaan wordt.
Tip 2: houd het vriendelijk
Een betalingsherinnering kunt u zien als een eerste soort waarschuwing, het is daarom verstandig om uw toon nog vriendelijk te houden. De klant kan de rekening gewoon kwijt geraakt zijn of vergeten zijn. Als u meteen een onvriendelijke toon aanslaat in uw betalingsherinnering, kan dit de relatie tussen uw klant en u doen bekoelen.
Tip 3: geef informatie
In het geval dat de klant de factuur kwijt geraakt is, beschikt deze uiteraard niet meer over de informatie die nodig is om te kunnen betalen. Het is daarom verstandig om in uw betalingherinnering nog eens alle informatie op te nemen die nodig is om de rekening te kunnen betalen.
Dit waren onze eerste tips om op een succesvolle manier een betalingsherinnering te sturen en alsnog uw geld binnen te krijgen. In ons volgende blog vindt u meer tips.
Related Posts