Wimax administraties

administraties, belastingen, bedrijfsadviezen

Blog

Word franchise ondernemer

Word franchise ondernemer

Wilt u graag voor uzelf beginnen, maar hebt u geen briljant idee voor een nieuw bedrijf? Dan kunt u ook nog franchise ondernemer worden. Franchisen wordt door sommigen gezien als een risicoloze vorm van ondernemen, maar dat is niet helemaal waar. Er zitten verschillende voor- en nadelen aan het kiezen voor een leven als franchise ondernemer.

Wat is franchise?
In Nederland zijn er verschillende bedrijven die volgens het franchise model werken, zoals Hema en Bakker Bart. Voor de klant is er geen verschil tussen een filiaal en een franchise zaak, maar voor de bedrijfsvoering wel. Bij een filiaal is iedereen in dienst van het moederbedrijf, terwijl er bij een franchise sprake is van ondernemerschap.

Voordelen van franchise ondernemer zijn
Kiest u ervoor om als franchise ondernemer aan de slag te gaan, dan geniet u van verschillende voordelen:

  • De formule heeft zich al bewezen, het merk is al bekend
  • U krijgt begeleiding en vaak ook een opleiding
  • In veel gevallen hoeft u niet na te denken over marketing en productontwikkeling, dit doet het moederbedrijf voor u
  • U bent eigen baas
  • Het ondernemersrisico is klein

Nadelen van franchise ondernemer zijn
Zoals gezegd zitten er ook nadelen aan het kiezen voor een franchise. Zo moet u zich schikken in de richtlijnen en de procedures van het moederbedrijf en dient u te betalen voor het gebruik maken van de handelsnaam en het franchisesysteem. Bovendien blijft het ondernemersrisico voor u als franchise ondernemer.

Bent u geschikt?
Voordat u aan een franchise avontuur begint, is het dan ook goed om u af te vragen of u hiervoor geschikt bent. Het is in de eerste plaats uiteraard van belang dat u over ondernemerskwaliteiten beschikt. Maar u moet ook goed kunnen volgen, u wordt in verschillende zaken beperkt in uw vrijheid. Wilt u echt zelfstandig ondernemer zijn, dan is een franchise geen goed idee voor u.

Vergroot de overlevingskansen van uw nieuwe onderneming

Vergroot de overlevingskansen van uw nieuwe onderneming

Veel ondernemers beginnen enthousiast aan het ondernemerschap. Helaas gaat de start van een nieuw bedrijf regelmatig fout en veel bedrijven overleven het eerste jaar niet. Daarom vandaag vijf tips hoe u de overlevingskansen van uw nieuwe onderneming kunt vergroten.

Tip 1: doe uw eigen sales
Niet iedere ondernemer vindt het fijn om zelf de sales te moeten doen, maar als u net begint is het niet verstandig om dit door iemand anders te laten doen. In de eerste plaats omdat u daar dan nog te weinig geld voor hebt, in de tweede plaats omdat het uw overlevingskansen enorm vergroot als u het zelf doet. Tijdens de gesprekken met potentiële klanten komt u er goed achter wat de klant wil en die kennis vergroot uw overlevingskansen sterk.

Tip 2: bewaak uw cashflow
U wilt als starter graag goede relaties opbouwen met klanten en dat maakt de verleiding groot om soepel met betalingstermijnen om te gaan. Dit is echter funest voor uw overlevingskansen. U hebt het geld nodig, stuur dus meteen facturen en wees niet bang voor het versturen van een aanmaning als dit nodig is.

Tip 3: houd de kosten laag
Koop alleen zaken waar u echt niet zonder kunt, iedere euro die u niet uitgeeft draagt bij aan de overlevingskansen van uw onderneming.

Tip 4: doe een stresstest
Doe eens een stresstest om te zien wat uw overlevingskansen zijn op het moment dat het minder gaat met de zaken. Hiervoor halveert u de omzet en verdubbelt u de kosten. Hoe lang kan uw bedrijf dan nog bestaan? Dit geeft u een goed beeld van uw overlevingskansen.

Tip 5: stel prioriteiten
Natuurlijk is het heel erg leuk om steeds nieuwe dingen te bedenken, maar het is, zeker in het begin, verstandig om uw tijd en middelen te steken in één ding en dit succesvol te maken. Op die manier worden uw overlevingskansen groter.

Financier de start van uw eigen bedrijf

Financier de start van uw eigen bedrijf

Wilt u een eigen bedrijf starten? Dan hebt u hiervoor uiteraard geld voor nodig. Natuurlijk kunt u uw eigen geld hiervoor gebruiken, maar niet iedereen heeft hiervoor voldoende financiële middelen. Welke opties hebt u wat betreft de financiering van de start van uw eigen bedrijf?

Bank
De eerste optie waar mensen wat betreft de financiering van hun eigen bedrijf aan denken is over het algemeen de bank. Banken zijn er sinds de economische crisis echter niet zo happig meer op om startende ondernemingen te financieren. U maakt vooral kans bij de bank als u actief wordt in een gevestigde markt, een markt waarvan de bank de risico’s goed in kan schatten.

Familie en vrienden
Maakt u bij de bank weinig kans om financiering te krijgen voor uw eigen bedrijf? Dan kunt u zich ook tot uw familie en vrienden wenden. Dit is wel een stap waar u goed over na moet denken, het is niet altijd ideaal om privé en zakelijk met elkaar te mengen.

Investeerder van buiten
Hebben uw familie en vrienden weinig geld of zijn zij om een andere reden voor u geen optie, dan kunt u er ook voor kiezen om een externe investeerder te zoeken voor uw eigen bedrijf. Houd er dan wel rekening mee dat deze investeerder vaak inspraak wil in uw eigen bedrijf en over het algemeen kapitaal verschaffen in de vorm van aandelen. Uw eigen bedrijf wordt daarmee minder uw eigen bedrijf.

Crowdfunding
Lukt het u niet om op een van deze manieren uw eigen bedrijf financieel van de grond te krijgen? Dan kunt u ook nog altijd kiezen voor crowdfunding. Hierbij doet u een beroep op het publiek en geeft u veel mensen de mogelijkheid om in uw eigen bedrijf te investeren. Een nadeel hiervan is echter dat u vaak heel veel moeite moet doen om uw plannen onder de aandacht te brengen en dat het lang kan duren voordat u voldoende geld bij elkaar hebt gekregen.

Maak een succes van uw webwinkel

Maak een succes van uw webwinkel

Steeds meer mensen starten een webwinkel, maar heel veel van deze winkels sluiten ook al weer snel hun digitale deuren. Zij bleken niet succesvol te zijn. Hoe zorgt u er als ondernemer nu voor dat u wel succes hebt met uw webwinkel?

Diverse factoren
Bij het succes van een webwinkel spelen natuurlijk diverse factoren mee. Zo is het belangrijk dat er voldoende vraag is naar het product dat u aanbiedt, maar ook dat uw webwinkel goed gevonden wordt door mensen die op zoek zijn naar uw product. Dit zijn allemaal voor de hand liggende zaken. Een factor die door veel starters wordt onderschat is de logistiek.

Voldoende voorraad
Het eerste punt wat betreft de logistiek is dat u er altijd voor moet zorgen dat u over voldoende voorraad beschikt. Klanten die iets bestellen bij uw webwinkel willen natuurlijk geen weken hoeven wachten op hun bestelling. Maar u wilt als ondernemer uw risico natuurlijk zo klein mogelijk houden. Daarom is het zaak om een goede balans te vinden tussen voldoende voorraad en financiële risico’s. Maak bovendien goede afspraken met uw leveranciers zodat u snel bij kunt bestellen als iets in uw webwinkel uitverkocht is, zodat u toch snel kunt leveren.

Goede communicatie over levering
Voor de logistiek is het ook belangrijk dat u goed communiceert met uw klanten. Laat op de site van uw webwinkel weten hoe snel de bezorging plaats kan vinden. Is een product onverhoopt uitverkocht, laat dit dan snel aan de klant weten en communiceer helder over hoe snel hij de levering toch kan verwachten. Bij een heldere communicatie hoort bovendien ook een track & trace code waarmee klanten hun bestelling kunnen volgen.

Internationaal actief met uw bedrijf

Internationaal actief met uw bedrijf

Nederland telt weinig bedrijven die internationaal succesvol zijn. Dit heeft te maken met de regeldruk vanuit de overheid, met het beperkte budget voor onderzoek en ontwikkeling en met het feit dat innovatie vaak van grote bedrijven met een gesloten cultuur komt. Hoe kunt u dan toch met uw bedrijf niet alleen in Nederland, maar ook internationaal succesvol zijn?

Buitenlandse financiering
Voor de start van uw bedrijf kunt u vaak in Nederland voldoende geld vinden. Maar wilt u snel groeien en zijn er grote investeringen nodig, dan kunt u zich beter internationaal oriënteren. In Nederland zijn er weinig echte durfkapitalisten, deze vindt u veel meer in het buitenland. Wilt u uw bedrijf internationaal maken, dan loont het dus om ook over de grenzen te kijken voor de financiering.

Internationale specialisten
Nederland is heel geschikt om als springplank te gebruiken, maar in principe is de markt natuurlijk te klein om echt grote producten van de grond te krijgen. Dit probleem speelt niet alleen wat betreft de markt, maar ook wat betreft de kennis. Denk dus ook op dit gebied internationaal en zoek wereldwijd naar de beste specialisten die u met hun kennis verder kunnen helpen.

Juiste strategie en juiste mensen
Wilt u internationaal succes behalen, dan zult u eerst een goede strategie uit moeten stippelen. Een goed plan zorgt ervoor dat u adequaat kunt handelen. Maar ook de juiste mensen zijn van groot belang, u kunt immers niet alles zelf doen. Zorg er daarom voor dat u goede mensen om u heen verzamelt.

Succesvol uw eigen bedrijf starten

Succesvol uw eigen bedrijf starten

Elke nieuwe onderneming begint met een goed idee, maar dit alleen is niet genoeg om ook succes hiermee te hebben. Stel, u hebt een goed idee en wilt een eigen bedrijf starten. Hoe kunt u dit het beste doen en hoe maakt u de meeste kans om ook te slagen?

Goede oriëntatie
In de eerste plaats is het belangrijk om u goed te oriënteren voordat u daadwerkelijk overgaat tot een eigen bedrijf starten. Hoe groot is de potentiële markt, wie zijn uw concurrenten, welke trends spelen er binnen de sector en binnen uw regio? En met welke regelgeving moet u rekening houden? Al deze zaken spelen een grote rol bij een eigen bedrijf starten en kunnen essentieel zijn voor uw slagingskansen.

Ondernemingsplan maken
Wilt u een eigen bedrijf starten, dan is het belangrijk om te beginnen met het maken van een ondernemingsplan. Hoe wilt u de financiering rond krijgen, welke marketingvormen wilt u gaan gebruiken, wat zijn uw sterke en uw zwakke punten, wie zijn uw toekomstige klanten? Een ondernemingsplan maken doet u dus niet alleen om financiers te overtuigen, maar geeft u zelf ook inzicht in hoe verstandig een eigen bedrijf starten in uw geval is.

Belastingdienst en Kamer van Koophandel
Denkt u dat uw plannen kans van slagen hebben en wilt u daadwerkelijk uw eigen bedrijf starten, dan is het tijd om langs te gaan bij de Kamer van Koophandel. Een inschrijving in dit handelsregister is verplicht en zonder een KvK-nummer kan uw bedrijf niet van start gaan. De Kamer van Koophandel geeft uw bedrijfsgegevens vervolgens door aan de Belastingdienst.

Zakelijke rekening en verzekeringen
Voor het succes van uw bedrijf is het ook verstandig om uw zakelijke financiën gescheiden te houden van uw privé zaken. Zo houdt u een beter inzicht in hoe uw financiën er voor staan. Veel mensen die een eigen bedrijf starten vergeten bovendien dat het erg nuttig kan zijn om bepaalde verzekeringen af te sluiten. Ook deze zaken moet u overwegen voordat u daadwerkelijk overgaat tot uw eigen bedrijf starten.

Succesvol ondernemingsplan schrijven

Succesvol ondernemingsplan schrijven

Wilt u een eigen bedrijf starten, dan zult u over het algemeen financiers moeten overtuigen van de slagingskansen van uw onderneming. Dit doet u door een goed ondernemingsplan te schrijven. Waar moet u op letten bij het schrijven van een ondernemingsplan?

Redeneer vanuit de klant
Te vaak redeneren ondernemers in hun ondernemingsplan vanuit henzelf. Maar een essentieel onderdeel voor het slagen van het plan en uw onderneming is de vraag welk probleem u voor klanten op gaat lossen? En wat hebt u te bieden ten opzichte van uw concurrentie?

Laat zien dat u in uw eigen onderneming gelooft
Het moet voor financiers duidelijk worden uit uw ondernemingsplan dat u echt in uw eigen plannen gelooft. Daarbij is het belangrijk om niet alleen maar uw hele ziel en zaligheid er in te steken, maar ook zelf financieel in uw onderneming te investeren.

Duidelijke financiële prognoses
Veel ondernemers zijn geneigd om de financiën te gunstig voor te stellen in hun ondernemingsplan. Trap niet in deze valkuil, maar wees eerlijk over de verwachte opbrengsten en houd ook rekening met tegenslagen. Zorg er bovendien voor dat u een eigen financiële buffer hebt voor de eerste maanden van uw bedrijf, waarin u nog weinig inkomsten zult hebben.

Wees niet te bescheiden
Laat in uw ondernemingsplan naar voren komen waarom nu juist u zo geschikt bent om deze plannen uit te voeren. Veel mensen hebben immers plannen, maar niet iedereen kan deze succesvol uitvoeren. Waarom kunt u dat wel? Vooral vrouwen zijn over het algemeen te bescheiden in hun ondernemingsplan.

Pensioen opbouwen als zelfstandig ondernemer – deel 2

Pensioen opbouwen als zelfstandig ondernemer – deel 2

Bent u in dienst van een bedrijf, dan bouwt u over het algemeen automatisch pensioen op. Werkt u echter als zelfstandig ondernemer, dan zult u zelf iets moeten regelen voor de opbouw van uw pensioen. In ons vorige blog vertelden we meer over de optie van fiscaal sparen. Vandaag: bouw pensioen op door uw vermogen op te bouwen.

Zelf aan uw vermogen bouwen
We hebben gezien dat het door fiscaal sparen mogelijk is om op een fiscaal gunstige manier pensioen op te bouwen als ondernemer. Maar hier zaten ook een aantal haken en ogen aan, zoals dat u pas na uw pensioen gebruik kunt maken van het opgebouwde bedrag. Door zelf vermogen op te bouwen en dit aan te wenden voor uw pensioen, vermijdt u dat u niet bij het geld kunt komen.

Vermogen opbouwen
Door gewoon te sparen, kunt u een redelijk vermogen opbouwen dat u na uw pensionering kunt gebruiken in plaats van een pensioen. Dit heeft als grote voordeel dat u altijd vrij kunt beschikken over het vermogen dat u opgebouwd hebt, wat natuurlijk wel zo fijn is als u voor onverwachte uitgaven komt te staan. Dit heeft natuurlijk wel als nadeel dat u het risico loopt dat u het geld nog voor uw pensioen al opgemaakt hebt. Bovendien moet u bij een spaarbedrag boven € 21.139 (partners: € 42.278) 1,2 procent belasting betalen.

Eigen huis
Een andere optie om zelf te sparen voor uw pensioen, is door ervoor te zorgen dat u tijdens uw werkzame leven uw hypotheek zoveel mogelijk aflost. Na uw pensionering profiteert u dan van lage vaste lasten. Ook kunt u ervoor kiezen om na uw pensioen te verhuizen naar een kleinere, goedkopere woning. Het verschil tussen de verkoopprijs van uw oude huis en de aankoopprijs van uw nieuwe woning kan u dan ook aardig wat geld opleveren om van te leven.

Pensioen opbouwen als zelfstandig ondernemer – deel 1

Pensioen opbouwen als zelfstandig ondernemer – deel 1

Bent u in dienst van een bedrijf, dan bouwt u over het algemeen automatisch pensioen op. Werkt u echter als zelfstandig ondernemer, dan zult u zelf iets moeten regelen voor de opbouw van uw pensioen. U kunt dit op twee manieren doen, vandaag leggen wij de eerste optie uit, namelijk fiscaal sparen.

Fiscaal sparen
Iedereen in Nederland heeft tijdens zijn of haar oude dag recht op een AOW-uitkering. Dit is echter maar een laag bedrag en u wilt natuurlijk wel prettig kunnen blijven leven en de dingen kunnen doen die u graag wilt doen. De overheid biedt ondernemers daarom de mogelijkheid om pensioen op te bouwen via fiscaal gunstiger regelingen. U kunt hiervoor gebruik maken van banksparen en lijfrenteverzekeringen of van de fiscale oudedagsreserve.

Banksparen en lijfrenteverzekeringen
Kiest u voor het sparen voor uw pensioen voor een lijfrenteverzekering of voor banksparen, dan stort u geld op een rekening die geblokkeerd is. Het te storten bedrag mag u tot op bepaalde hoogte aftrekken van uw inkomsten, waardoor u dus minder belasting hoeft te betalen. Het opgebouwde bedrag wordt bovendien ook niet belast in box 3. U kunt pas over dit gespaarde geld beschikken op het moment dat u met pensioen gaat.

Fiscale oudedagsreserve
U kunt echter ook de opbouw van uw pensioen via uw eigen bedrijf laten lopen, via de zogenaamde fiscale oudedagsreserve. Het geld dat u gereserveerd hebt voor uw pensioen, blijft dan in uw onderneming en krijgt een eigen plek op de balans. Voordeel van deze regeling is dat u het geld in principe nog in kunt blijven zetten voor uw onderneming, maar dit levert ook meteen het risico op dat het bedrag niet beschikbaar is als u met pensioen gaat. De Belastingdienst eist dat u na uw pensioen over uw opgebouwde fiscale oudedagsreserve kunt beschikken, dus dit is wel een regeling met valkuilen.

Tips voor een goede offerte

Tips voor een goede offerte

Wilt u succesvol zijn als ondernemer, dan is het natuurlijk belangrijk dat u een goede offerte op kunt stellen. Vaak eindigt een offerte echter in een lange, droge tekst met ingewikkelde specificaties. Hier zit een potentiële klant natuurlijk niet op te wachten. Hoe stelt u nu een succesvolle en interessante offerte op?

Tip 1: Stel het probleem en de door u geboden oplossing centraal
Veel ondernemers zien een offerte vooral als een prijsopgave, maar voor uw potentiële klant is dit natuurlijk niet het enige wat hij wil weten. Laat daarom merken dat u het probleem of de vraag van uw klant begrijpt en stel deze, samen met de oplossing die u hiervoor kunt bieden, centraal in uw offerte. Laat zien dat u weet wat de wensen van de klant zijn en waarom hij voor u zou moeten kiezen.

Tip 2: Weet wie de lezer is
Als u uw offerte aan het schrijven bent, dan is het altijd belangrijk om u af te vragen wie deze straks gaat lezen. Zo zal een inkoper zich vooral richten op de prijs, iemand van de technische staf zal kijken naar onderhoud en implementatie en iemand van een gebruikersafdeling zal zich juist meer richten op functionaliteit. Bedenk daarom wie uw offerte allemaal zullen lezen en laat al deze aspecten terugkomen in uw offerte.

Tip 3: Juist taalgebruik
Het voorgaande geldt ook voor het taalgebruik in uw offerte. Schrijft u een offerte uit voor een klein en eenvoudig bedrijf, dan wordt er ander taalgebruik van u verwacht dan wanneer u schrijft voor het topmanagement van een groot internationaal bedrijf. Pas de taal in uw offerte daar dan ook op aan. Zorg er bovendien voor dat er geen storende spelfouten in staan, deze zorgen immers voor een onnauwkeurige en onprofessionele uitstraling.

Tip 4: Presenteer de terugverdientijd
Een klant die een offerte leest, zal zich altijd afvragen wat hij terugkrijgt voor de investering die hij zal moeten doen. Kunt u zelf al uitrekenen wat de terugverdientijd van de investering zal zijn, laat deze dan terugkomen in uw offerte.

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.