Wimax administraties

administraties, belastingen, bedrijfsadviezen

Blog

Succesvol ondernemingsplan schrijven

Succesvol ondernemingsplan schrijven

Wilt u een eigen bedrijf starten, dan zult u over het algemeen financiers moeten overtuigen van de slagingskansen van uw onderneming. Dit doet u door een goed ondernemingsplan te schrijven. Waar moet u op letten bij het schrijven van een ondernemingsplan?

Redeneer vanuit de klant
Te vaak redeneren ondernemers in hun ondernemingsplan vanuit henzelf. Maar een essentieel onderdeel voor het slagen van het plan en uw onderneming is de vraag welk probleem u voor klanten op gaat lossen? En wat hebt u te bieden ten opzichte van uw concurrentie?

Laat zien dat u in uw eigen onderneming gelooft
Het moet voor financiers duidelijk worden uit uw ondernemingsplan dat u echt in uw eigen plannen gelooft. Daarbij is het belangrijk om niet alleen maar uw hele ziel en zaligheid er in te steken, maar ook zelf financieel in uw onderneming te investeren.

Duidelijke financiële prognoses
Veel ondernemers zijn geneigd om de financiën te gunstig voor te stellen in hun ondernemingsplan. Trap niet in deze valkuil, maar wees eerlijk over de verwachte opbrengsten en houd ook rekening met tegenslagen. Zorg er bovendien voor dat u een eigen financiële buffer hebt voor de eerste maanden van uw bedrijf, waarin u nog weinig inkomsten zult hebben.

Wees niet te bescheiden
Laat in uw ondernemingsplan naar voren komen waarom nu juist u zo geschikt bent om deze plannen uit te voeren. Veel mensen hebben immers plannen, maar niet iedereen kan deze succesvol uitvoeren. Waarom kunt u dat wel? Vooral vrouwen zijn over het algemeen te bescheiden in hun ondernemingsplan.

Pensioen opbouwen als zelfstandig ondernemer – deel 2

Pensioen opbouwen als zelfstandig ondernemer – deel 2

Bent u in dienst van een bedrijf, dan bouwt u over het algemeen automatisch pensioen op. Werkt u echter als zelfstandig ondernemer, dan zult u zelf iets moeten regelen voor de opbouw van uw pensioen. In ons vorige blog vertelden we meer over de optie van fiscaal sparen. Vandaag: bouw pensioen op door uw vermogen op te bouwen.

Zelf aan uw vermogen bouwen
We hebben gezien dat het door fiscaal sparen mogelijk is om op een fiscaal gunstige manier pensioen op te bouwen als ondernemer. Maar hier zaten ook een aantal haken en ogen aan, zoals dat u pas na uw pensioen gebruik kunt maken van het opgebouwde bedrag. Door zelf vermogen op te bouwen en dit aan te wenden voor uw pensioen, vermijdt u dat u niet bij het geld kunt komen.

Vermogen opbouwen
Door gewoon te sparen, kunt u een redelijk vermogen opbouwen dat u na uw pensionering kunt gebruiken in plaats van een pensioen. Dit heeft als grote voordeel dat u altijd vrij kunt beschikken over het vermogen dat u opgebouwd hebt, wat natuurlijk wel zo fijn is als u voor onverwachte uitgaven komt te staan. Dit heeft natuurlijk wel als nadeel dat u het risico loopt dat u het geld nog voor uw pensioen al opgemaakt hebt. Bovendien moet u bij een spaarbedrag boven € 21.139 (partners: € 42.278) 1,2 procent belasting betalen.

Eigen huis
Een andere optie om zelf te sparen voor uw pensioen, is door ervoor te zorgen dat u tijdens uw werkzame leven uw hypotheek zoveel mogelijk aflost. Na uw pensionering profiteert u dan van lage vaste lasten. Ook kunt u ervoor kiezen om na uw pensioen te verhuizen naar een kleinere, goedkopere woning. Het verschil tussen de verkoopprijs van uw oude huis en de aankoopprijs van uw nieuwe woning kan u dan ook aardig wat geld opleveren om van te leven.

Pensioen opbouwen als zelfstandig ondernemer – deel 1

Pensioen opbouwen als zelfstandig ondernemer – deel 1

Bent u in dienst van een bedrijf, dan bouwt u over het algemeen automatisch pensioen op. Werkt u echter als zelfstandig ondernemer, dan zult u zelf iets moeten regelen voor de opbouw van uw pensioen. U kunt dit op twee manieren doen, vandaag leggen wij de eerste optie uit, namelijk fiscaal sparen.

Fiscaal sparen
Iedereen in Nederland heeft tijdens zijn of haar oude dag recht op een AOW-uitkering. Dit is echter maar een laag bedrag en u wilt natuurlijk wel prettig kunnen blijven leven en de dingen kunnen doen die u graag wilt doen. De overheid biedt ondernemers daarom de mogelijkheid om pensioen op te bouwen via fiscaal gunstiger regelingen. U kunt hiervoor gebruik maken van banksparen en lijfrenteverzekeringen of van de fiscale oudedagsreserve.

Banksparen en lijfrenteverzekeringen
Kiest u voor het sparen voor uw pensioen voor een lijfrenteverzekering of voor banksparen, dan stort u geld op een rekening die geblokkeerd is. Het te storten bedrag mag u tot op bepaalde hoogte aftrekken van uw inkomsten, waardoor u dus minder belasting hoeft te betalen. Het opgebouwde bedrag wordt bovendien ook niet belast in box 3. U kunt pas over dit gespaarde geld beschikken op het moment dat u met pensioen gaat.

Fiscale oudedagsreserve
U kunt echter ook de opbouw van uw pensioen via uw eigen bedrijf laten lopen, via de zogenaamde fiscale oudedagsreserve. Het geld dat u gereserveerd hebt voor uw pensioen, blijft dan in uw onderneming en krijgt een eigen plek op de balans. Voordeel van deze regeling is dat u het geld in principe nog in kunt blijven zetten voor uw onderneming, maar dit levert ook meteen het risico op dat het bedrag niet beschikbaar is als u met pensioen gaat. De Belastingdienst eist dat u na uw pensioen over uw opgebouwde fiscale oudedagsreserve kunt beschikken, dus dit is wel een regeling met valkuilen.

Tips voor een goede offerte

Tips voor een goede offerte

Wilt u succesvol zijn als ondernemer, dan is het natuurlijk belangrijk dat u een goede offerte op kunt stellen. Vaak eindigt een offerte echter in een lange, droge tekst met ingewikkelde specificaties. Hier zit een potentiële klant natuurlijk niet op te wachten. Hoe stelt u nu een succesvolle en interessante offerte op?

Tip 1: Stel het probleem en de door u geboden oplossing centraal
Veel ondernemers zien een offerte vooral als een prijsopgave, maar voor uw potentiële klant is dit natuurlijk niet het enige wat hij wil weten. Laat daarom merken dat u het probleem of de vraag van uw klant begrijpt en stel deze, samen met de oplossing die u hiervoor kunt bieden, centraal in uw offerte. Laat zien dat u weet wat de wensen van de klant zijn en waarom hij voor u zou moeten kiezen.

Tip 2: Weet wie de lezer is
Als u uw offerte aan het schrijven bent, dan is het altijd belangrijk om u af te vragen wie deze straks gaat lezen. Zo zal een inkoper zich vooral richten op de prijs, iemand van de technische staf zal kijken naar onderhoud en implementatie en iemand van een gebruikersafdeling zal zich juist meer richten op functionaliteit. Bedenk daarom wie uw offerte allemaal zullen lezen en laat al deze aspecten terugkomen in uw offerte.

Tip 3: Juist taalgebruik
Het voorgaande geldt ook voor het taalgebruik in uw offerte. Schrijft u een offerte uit voor een klein en eenvoudig bedrijf, dan wordt er ander taalgebruik van u verwacht dan wanneer u schrijft voor het topmanagement van een groot internationaal bedrijf. Pas de taal in uw offerte daar dan ook op aan. Zorg er bovendien voor dat er geen storende spelfouten in staan, deze zorgen immers voor een onnauwkeurige en onprofessionele uitstraling.

Tip 4: Presenteer de terugverdientijd
Een klant die een offerte leest, zal zich altijd afvragen wat hij terugkrijgt voor de investering die hij zal moeten doen. Kunt u zelf al uitrekenen wat de terugverdientijd van de investering zal zijn, laat deze dan terugkomen in uw offerte.

Hoeveel risico neemt u?

Hoeveel risico neemt u?

Wilt u uw bedrijf laten groeien, dan zult u als ondernemer risico moeten nemen. Maar in tijden van crisis kan dit lastig zijn. Hoe kunt u als ondernemer met weinig risico toch uw bedrijf laten groeien?

Beperkt risico
Uit onderzoek is gebleken dat ondernemers in Nederland sinds de crisis minder risico nemen en meer geld oppotten. Als ondernemer loopt u natuurlijk altijd een bepaald financieel risico, u kunt dit dus niet helemaal vermijden. Maar u kunt het wel beperken door uzelf altijd de vraag te stellen bij grote financiële beslissingen wat de eventuele gevolgen op de lange termijn zouden kunnen zijn. Om uw financiële risico’s te beperken is het ook belangrijk om niet te afhankelijk te zijn van uw grootste klant.

Bouw een buffer op
Om uw risico te beperken, is het belangrijk om altijd geld achter de hand te hebben. Een goede financiële buffer is belangrijk in tijden van ziekte of het wegvallen van een grote klant. Er wordt aangeraden om er voor te zorgen dat u altijd drie maanden de kosten kunt dekken zonder problemen te krijgen. Veel ondernemers hebben deze buffer niet en lopen daardoor een onnodig hoog risico.

Verzekeringen
U kunt als ondernemer natuurlijk ook in plaats van een buffer op te bouwen verzekeringen afsluiten tegen het risico dat u loopt. U kunt dan denken aan bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen, inventarisverzekeringen, autoverzekeringen en de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Veel ondernemers hebben niet al deze verzekeringen vanwege de kosten die eraan verbonden zijn. Hebt u als ondernemer geen buffer opgebouwd en geen verzekeringen, dan loopt u dus een groot financieel risico.

Te positief
Een groot probleem is dat ondernemers vaak te positief zijn en daardoor veel risico lopen. Ze wachten lang met het aanpakken van problemen, waardoor het vaak te laat is om nog succesvol iets te veranderen. Wees dus altijd realistisch over uw kansen en maak bij nieuwe plannen ook altijd een pessimistisch scenario. Op die manier bent u beter voorbereid op eventuele problemen die zich voor kunnen doen. Schat het risico nooit te laag in, dan is de kans dat uw onderneming slaagt een stuk groter.

Financiering voor uw onderneming: microkrediet

Financiering voor uw onderneming: microkrediet

Banken in Nederland lenen niet meer zo snel geld aan ondernemers. Het is dus tijd om op zoek te gaan naar alternatieve vormen van financiering. Vandaag het laatste deel in onze serie, waarin het microkrediet centraal staat.

Wat is microkrediet?
Bij de meeste mensen is microkrediet alleen bekend als financieringsvorm voor arme mensen in Derde Wereld landen. Tegenwoordig spreekt men liever van Inclusive Finance, aangezien de lening altijd gecombineerd wordt met begeleiding. In Nederland ziet microkrediet er eigenlijk hetzelfde uit, het gaat om kleine leningen waarbij de ondernemer goed begeleid wordt.

Voor wie?
Microkrediet is vooral handig voor ondernemers die een kleine lening nodig hebben en die nog niet aan de criteria van banken kunnen voldoen. Zij hebben bijvoorbeeld nog onvoldoende cashflow of nog geen onderpand. Ook is microkrediet erg handig voor onervaren ondernemers, zij kunnen extra ondersteuning nodig hebben bij het laten slagen van hun plannen. Er zijn in Nederland inmiddels verschillende instellingen bij wie u als ondernemer terecht kunt voor een microkrediet. U krijgt bij hen niet alleen een lening, maar krijgt daarbij ook een coachingtraject aangeboden en extra begeleiding.

Risico’s en kosten
Een nadeel van het microkrediet is dat u altijd zelf als ondernemer aansprakelijk bent voor het geleende bedrag. Kunt u de lening niet vanuit uw bedrijf terugbetalen, dan wordt u hier persoonlijk voor aansprakelijk gesteld. Daarnaast moet u natuurlijk aan een aantal voorwaarden voldoen voordat u in aanmerking komt voor een microkrediet. Sluit u een microkrediet af, dan betaalt u daarvoor afsluitkosten. Deze zijn echter beperkt, aangezien het hier om kleine leningen gaat. Uiteraard bent u ook bij microkrediet niet vrijgesteld van het betalen van rente.

Crowdfunding voor de financiering van uw onderneming

Crowdfunding voor de financiering van uw onderneming

Als ondernemer krijgt u niet meer zo gemakkelijk een lening bij de bank en zult u dus op zoek moeten gaan naar andere vormen van financiering. Een van de bekendste alternatieve financieringsvormen is waarschijnlijk crowdfunding.

Wat is crowdfunding?
Bij crowdfunding investeert het publiek in een bedrijf. De ondernemer stelt hier iets tegenover, zoals een product, aandelen of rente. Wie gebruik wil maken van crowdfunding kan hiervoor terecht bij verschillende platforms en adviseurs. In een eerder blog schreven we al uitgebreid over het fenomeen van crowdfunding.

Voordelen
Crowdfunding biedt u als ondernemer verschillende voordelen. Zo kunt u aan de bereidheid van de crowd om te beleggen in uw onderneming meteen zien of uw bedrijf aanslaat bij het publiek of niet. U krijgt dus meteen een idee van de levensvatbaarheid van uw onderneming. Daarnaast is het een veel vrijere financieringsvorm dan een gewone lening, de MKB-obligatie, de MKB-beurs of de kredietunie. Daarbij komt het voordeel dat ook mensen met een kleine beurs kunnen beleggen in uw bedrijf.

Risico’s en kosten
Doordat u als ondernemer over het algemeen zelf kunt bepalen welke rente u wilt rekenen, hebt u de kosten voor een groot deel zelf in de hand. Dit is natuurlijk een groot voordeel. Een nadeel is dat u zelf veel energie zult moeten steken in de campagne, dit doen de platforms voor crowdfunding niet voor u. Wilt u succesvol zijn, dan hebt u veel publiciteit nodig en een goede campagne om mensen te laten weten wat uw plannen zijn. De risico’s zijn verder eigenlijk gelijk aan een lening bij de bank, ook de crowd wil uiteindelijk zijn geld terugzien en u zult u dus aan de terugbetaaltermijn en de rente moeten houden.

MKB-obligatie voor de financiering van uw onderneming

MKB-obligatie voor de financiering van uw onderneming

Het is voor ondernemers sinds de economische crisis een stuk lastiger om geld te lenen bij banken. Wij bespreken daarom verschillende andere financieringsvormen. Vandaag het derde deel in de serie: de MKB-obligatie.

Wat is een MKB-obligatie?
Hebt u als ondernemer in het midden- of kleinbedrijf kapitaal nodig, dan kunt u een lening uitschrijven waar beleggers vervolgens op in kunnen tekenen. Deze lening wordt opgeknipt in obligaties, waarmee de MKB-obligatie een feit is. Het verschil tussen een aandeel en een obligatie is dat er van te voren afspraken worden vastgelegd over de rente, de looptijd en het moment van aflossen. Een MKB-obligatie is mogelijk voor grotere leningen, maar ook kleine leningen zijn een mogelijkheid. De MKB-obligatie kan onderhands worden verhandeld, maar kan ook een notering aan een beurs krijgen.

Voordelen voor de ondernemer
Wat zijn voor u als ondernemer nu de voordelen van een MKB-obligatie? Een groot voordeel is natuurlijk dat u minder afhankelijk wordt van uw bank en dat u het financieringsrisico kunt spreiden. Daarnaast levert het u extra bekendheid en aandacht op, aangezien uw bedrijf met het uitgeven van de MKB-obligatie de kapitaalmarkt betreedt. Een nadeel is dat u niet helemaal zelf een MKB-obligatie uit kunt geven, u hebt een adviesbureau of een kredietbemiddelaar nodig.

Kosten
Zoals bij ieder financieel product het geval is, zijn er ook aan de MKB-obligatie kosten verbonden. Deze liggen vaak hoger dan wanneer u een lening bij uw bank af zou sluiten, vanwege het extra papierwerk dat er bij komt kijken. Daarnaast kost de notering aan de beurs ook geld. De kosten en de te betalen rente kunt u wel van de winst van uw bedrijf aftrekken.

Financiering voor uw onderneming: de MKB-beurs

Financiering voor uw onderneming: de MKB-beurs

Het financieren van uw onderneming is door de economische crisis een stuk lastiger geworden, banken geven niet meer zo gemakkelijk krediet. Gelukkig zijn er alternatieve vormen van financiering in opkomst, zoals de MKB-beurs NPEX.

Wat is de MKB-beurs?
Een manier om nieuw geld aan te trekken, is het uitgeven van aandelen. Dit brengt echter wat nadelen met zich mee, de kosten liggen bijvoorbeeld hoog, u weet niet wie uw aandeelhouders zijn en iedereen kan meekijken met uw bedrijfsvoering. De MKB-beurs NPEX is een goed alternatief voor de gewone effectenbeurs. Bij deze MKB-beurs kunnen midden- en kleinbedrijven obligaties of aandelen laten noteren. Hier kan niet op geboden worden, maar uitgever en aankoper van de aandelen moeten het zelf met elkaar eens worden op een soort markplaats. U kunt als ondernemer via die MKB-beurs dus rechtstreeks zaken doen met beleggers.

Risico’s en kosten
Ook de MKB-beurs stelt eisen aan de toelating tot de beurs. Zo moet u een prospectus uitbrengen en een jaarrekening en halfjaarcijfers publiceren. Het brengt dus extra papierwerk met zich mee. Ook moet uw bedrijf minimaal drie jaar bestaan en minstens één jaar daarvan winst hebben gemaakt. Daarnaast moet u als bedrijf ook een vergoeding betalen voor de notering. Er zijn dus wel wat kosten verbonden aan participeren in de MKB-beurs. De risico’s zijn daarentegen goed afgedekt, beursgangers worden goed gecontroleerd en de MKB-beurs staat onder toezicht van het AFM en de Nederlandsche Bank.

Kredietunie voor de financiering van uw onderneming

Kredietunie voor de financiering van uw onderneming

Het rond krijgen van de financiering voor uw onderneming is altijd al een lastige klus geweest. Sinds de economische crisis is dit echter nog een stuk lastiger geworden, aangezien banken niet snel meer een lening verschaffen. Gelukkig komen er nu ook alternatieven op. De komende tijd zullen we een aantal van deze alternatieve financieringsvormen bespreken, om te beginnen de kredietunie.

Wat is een kredietunie?
Bij een kredietunie verenigen verschillende ondernemers zich in een coöperatie en zij lenen geld aan elkaar. Zo wordt het voor gearriveerde ondernemers mogelijk om op een gemakkelijke manier ambitieuze starters financieel te helpen. Momenteel is er in Nederland nog geen juridische basis voor de kredietunie. Officieel moet een kredietunie namelijk een bankvergunning aanvragen en dat is voor kleine groepen ondernemers over het algemeen geen optie. Wel is het zonder bankvergunning mogelijk om perpetuele obligaties uit te geven en om winstuitkeringen te geven op ledencertificaten. Hierdoor is het toch mogelijk om een kredietunie te starten en niet voor altijd afstand van uw geld te moeten doen.

Meer voordelen
Meedoen aan een kredietunie betekent niet alleen dat u geld uit kunt lenen en kunt lenen. Het levert u ook een heleboel relaties op. Als startende ondernemer kunt u tips vragen aan de andere ondernemers en als ervaren ondernemer kunt u uw kennis delen met de starters. Een kredietunie kan dus veel meer zijn dan alleen een interessante financieringsvorm.

Risico’s en kosten
Een kredietunie berust voor een zeer groot deel op contact en vertrouwen. Uit onderzoek in de Verenigde Staten is gebleken dat bij een kredietunie het aantal wanbetalingen een stuk lager ligt. Bovendien heeft iedere deelnemer er belang bij de unie een succes te laten zijn. De rentepercentages op de leningen liggen over het algemeen net zo hoog als bij banken. Zij kunnen goed geld aantrekken, maar een kredietunie heeft daarentegen weer veel minder overheadkosten.

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.