Hoe zit de BTW in elkaar? – deel 2

Hoe zit de BTW in elkaar? – deel 2

Begint u als ondernemer? Dan is een van de eerste zaken waar u mee te maken krijgt de BTW. Op zich is het een vrij eenvoudig systeem, maar toch roept het bij veel mensen vragen op. Wat is de BTW nu precies en hoe zitten de regels in elkaar? In het vorige blog gingen we al in op wat BTW is, wie dit moet afdragen en wie het kan terugvorderen. In dit blog meer over het BTW-nummer, de verschillende tarieven en het doen van de aangifte.

BTW-nummer
Op het moment dat u zich inschrijft als ondernemer bij de Kamer van Koophandel, krijgt u ook te maken met de Belastingdienst. Aan de hand van de door u opgegeven gegevens met betrekking tot bijvoorbeeld de rechtsvorm en het soort beroep, bepaalt de Belastingdienst of u een BTW-nummer krijgt toegekend. U hoeft hier zelf verder niets voor te doen.

BTW-tarieven
Door de Belastingdienst zijn verschillende tarieven vastgesteld met betrekking tot de BTW. Over voedingsmiddelen, boeken, treinkaartjes en geneesmiddelen hoeft maar 6 procent afgedragen te worden. Dit geldt ook voor sommige diensten, zoals schoenmakers, fietsenmakers en kappers. Doet u zaken met het buitenland, dan hoeft u helemaal geen BTW in rekening te brengen en is er sprake van het zogenaamde nultarief. Over alle andere diensten en producten wordt in principe 21 procent gerekend.

Goede administratie
Het kan zijn dat u binnen uw onderneming te maken krijgt met verschillende BTW-tarieven. Zorg ervoor dat u dit altijd goed registreert in uw boekhouding. Doet u dit niet, dan kunt u problemen krijgen met de Belastingdienst. Bovendien is het ook voor het doen van uw aangifte erg handig als u alles goed geadministreerd hebt.

BTW-aangifte
Als ondernemer krijgt u te maken met de BTW-aangifte, oftewel de omzetbelasting. Hoe vaak u deze dient in te vullen, hangt af van de grootte van uw onderneming. De meeste ondernemers dienen dit eens per kwartaal te doen. Moet u grote bedragen afdragen, dan zal de Belastingdienst u vragen eens per maand aangifte te doen, terwijl u bij een zeer geringe omzet eens per jaar BTW moet afdragen. Hebt u in een bepaalde periode geen omzet gehad, ook dan moet u de aangifte invullen. De Belastingdienst zal u op de hoogte stellen hoe vaak en wanneer u aangifte dient te doen.

Simone

Geef een reactie

veertien + vijftien =

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.