Oude onbetaalde facturen

Oude onbetaalde facturen

Voor ondernemers is het belangrijk om altijd hun administratie goed op orde te hebben, alleen dan hebt u immers door of bijvoorbeeld wel alle facturen betaald worden. Ondanks een goede administratie kan het natuurlijk toch een keer voorkomen dat u pas laat door hebt dat een factuur niet voldaan is. Hoe kunt u dit probleem van oude onbetaalde facturen oplossen?

Betalingstermijn
Op alle facturen die u verstuurd is als het goed is een betalingstermijn te vinden. Meestal wordt er gekozen voor een termijn van veertien of dertig dagen. Hebt u geen betalingstermijn vermeld, dan geldt de wettelijke termijn van dertig dagen. Is een factuur niet binnen die tijd betaald, dan kunt u de klant een aanmaning sturen.

Aanmaning vergeten
Stel, u bent vergeten een aanmaning te versturen en komt er pas laat achter dat een rekening nog niet betaald is. Kunt u dan alsnog de klant aanmanen? Ja, dit kan. Zolang de verjaringstermijn nog niet verstreken is, kunt u aanmaningen verzenden voor onbetaalde facturen.

Verjaringstermijn
Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat er wettelijk twee verschillende verjaringstermijnen bestaan, namelijk voor consumenten en voor zakelijke klanten. Hebt u te maken met onbetaalde facturen van consumenten? Dan mag u tot twee jaar na de betalingstermijn alsnog een aanmaning sturen. In het geval van zakelijke klanten is de verjaringstermijn vijf jaar. Na deze termijn is het niet meer mogelijk om betaling af te dwingen, hoewel het u natuurlijk altijd vrij staat om te proberen alsnog de betaling rond te krijgen. In alle gevallen geldt dat het altijd verstandig is om eerst even contact op te nemen met de personen die nog facturen moeten betalen en de zaak met hen door te spreken.

Ruth Drewel

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.