De economische crisis lijkt eindelijk ten einde. Velen zijn van mening dat het nu het juiste moment is om investeringen te doen, bijvoorbeeld door de overname van een bedrijf. Overweegt u ook een bedrijfsovername? Let dan op dat u niet in een van onderstaande valkuilen trapt.
Valkuil 1: clichés en haast
Laat u bij een bedrijfsovername nooit leiden door clichés als ‘het is de kans van uw leven’. Ook haast is een slechte raadgever. Weeg bij een overname altijd de verschillende voor- en nadelen tegen elkaar af en neem daar de tijd voor.
Valkuil 2: te gunstige financiële voorstelling
Bij een bedrijfsovername wordt er vaak al snel gedacht dat u geld kunt besparen door de bedrijven samen te voegen. In de praktijk blijkt dit na de overname nogal eens tegen te vallen. Zo kost de overname zelf geld en kost het vaak ook veel geld om de beide ondernemingen goed op elkaar aan te laten sluiten.
Valkuil 3: gespecialiseerde adviseurs
Voordat u tot een bedrijfsovername overgaat, is het verstandig om advies in te winnen. Pas echter goed op voor adviseurs die gespecialiseerd zijn in bedrijfsovernames. Zij leven hier immers van en hebben daarom alle reden om u de overname juist aan te raden.
Valkuil 4: liefde maakt blind
Bent u zelf erg enthousiast over het over te nemen bedrijf, dan kan dit een neutrale en realistische blik op de stand van zaken vertroebelen. Probeer altijd de zaken rustig en neutraal te beoordelen. Houd er bovendien rekening mee dat de bedrijfsovername tegen zal vallen en zorg voor goede afspraken hierover in de contracten.
Valkuil 5: blind staren op financiële gegevens
Bij een bedrijfsovername zijn de financiën van de over te nemen onderneming natuurlijk erg belangrijk. Maar dit is niet het enige punt dat bepaalt of de overname een succes zal worden. Hiervoor moet u bijvoorbeeld ook weten hoe de bedrijfscultuur is, in welke staat de bedrijfsmiddelen zijn en hoe de relatie met klanten en leveranciers is. Staar u dus niet alleen blind op de financiële kant van de overname.
Valkuil 6: blind op propaganda vertrouwen
Rond bijna iedere overname is er sprake van personen die de bedrijfsovername propageren. Vraag u bij dergelijke enthousiaste voorstanders altijd af wat hun motieven zijn en welke belangen zij hebben. Vaak hebben zij een sterk eigen belang bij de overname en dit hoeft niet altijd in uw eigen voordeel te zijn.
Related Posts