Veel mensen denken dat het heel veel tijd kost om een succesvolle onderneming te hebben. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Met een aantal tips kunt u heel gemakkelijk veel tijd besparen en in minder uren toch succesvol ondernemen. Vandaag de eerste drie tips voor tijd besparen.
Leg de nadruk op vaste klanten
Natuurlijk kunt u heel veel tijd steken in het binnenhalen van nieuwe klanten, maar u kunt veel tijd besparen door uw nadruk te leggen op uw vaste klanten. Bovendien is het binnenhalen van nieuwe klanten ook nog eens duurder dan een oude klant behouden. Wilt u tijd besparen bij het binnenhalen van nieuwe klanten, zorg dan dat uw vaste klanten tevreden over u zijn en u goede referenties geven. Dit is niet alleen goedkoper, mond tot mond reclame blijkt ook veel effectiever te zijn.
Richt u op één taak
Velen denken dat ze tijd besparen door meerdere dingen tegelijk te doen. Dit is echter niet het geval, multitasken blijkt over het algemeen zeer inefficiënt te zijn. Wilt u echt tijd besparen, richt u zich dan op één type activiteit tegelijk. Plan bijvoorbeeld een hele dag vol vergaderingen, een andere dag voor de administratie en weer een andere aan salesmeetingen. Door uw focus op één soort activiteit te leggen, blijft u langer geconcentreerd. Hierdoor kunt u efficiënter werken en dus tijd besparen.
Delegeer
Niet iedereen vindt het gemakkelijk om te delegeren en zaken uit handen te geven, maar wilt u tijd besparen, dan is dit vaak wel noodzakelijk. Ga daarom na welke taken u alleen zelf kunt doen en welke anderen ook uit zouden kunnen voeren. Krijgt u bijvoorbeeld heel veel e-mail binnen, dan kan het u veel tijd besparen om deze te laten lezen en af te laten handelen door een assistent. Veel mailtjes hoeft u immers niet specifiek zelf te beantwoorden, maar kosten u wel veel tijd. Door dit door iemand anders te laten doen, kunt u veel tijd besparen.
Related Posts