Wimax administraties

administraties, belastingen, bedrijfsadviezen

Goed debiteurenbeleid belangrijk voor uw onderneming – deel 1

Goed debiteurenbeleid belangrijk voor uw onderneming – deel 1

Goed debiteurenbeleid belangrijk voor uw onderneming – deel 1

Klanten of opdrachtgevers die niet betalen vormen een groot risico voor het voortbestaan van kleine ondernemingen en zzp’ers. Het is voor eenmanszaken en andere kleine ondernemingen daarom ook belangrijk om een goed debiteurenbeleid te voeren. Op die manier houdt u meer grip op uw zakelijke financiën en kan er veel schade voorkomen worden.

Risico’s
Zonder een goed debiteurenbeleid hebt u te maken met verschillende risico’s. Betaalt de klant niet, dan loopt u inkomsten mis en kan uw cashflow in gevaar komen. Start u echter een incassoprocedure, dan loopt u het risico om een klant kwijt te raken. Beide opties klinken u natuurlijk niet heel aantrekkelijk in de oren. Met een goed debiteurenbeleid is het mogelijk deze risico’s te vermijden.

Goed debiteurenbeleid
Wat houdt een goed debiteurenbeleid nu precies in? Een goed debiteurenbeleid bestaat in het kort uit de volgende stappen: voor opdrachtbevestiging zorgen, betaalgedrag volgen en ingebrekestelling. Natuurlijk laat u het niet graag zo ver komen dat u daadwerkelijk een klant voor de rechter moet dagen. Daarom zijn de eerste twee stappen ook zo belangrijk voor het debiteurenbeleid.

Opdrachtbevestiging
Een goed debiteurenbeleid begint met een schriftelijke opdrachtbevestiging. Hierin spreekt u af wat u levert en tegen welke prijs. Het is aan te raden om in de opdrachtbevestiging te verwijzen naar uw algemene voorwaarden. Veel ondernemers vinden het lastig om zelf algemene voorwaarden op te stellen, daarom kunt u bij brancheorganisaties terecht voor gestandaardiseerde versies. Door de opdracht schriftelijk vast te leggen en naar uw voorwaarden te verwijzen, hebt u altijd iets om op terug te vallen als de klant niet betaalt.

De eerste stap binnen een goed debiteurenbeleid is dus het zorgen voor een duidelijke en schriftelijke opdrachtbevestiging. In ons volgende blog komen de volgende twee stappen van het debiteurenbeleid aan de orde, namelijk het betaalgedrag volgen en een eventuele ingebrekestelling.

Simone

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.