Goede boekhouding opzetten – deel 3

Goede boekhouding opzetten – deel 3

In onze vorige twee blogs gaven we al een aantal tips voor het opzetten van een geslaagde boekhouding. Zo wezen we op het voordeel van zoveel mogelijk zelf doen en het regelmatig bijhouden van de boekhouding. Ook kwam aan bod dat een goede urenadministratie belangrijk is, net als goede software. In het laatste blog in deze serie over de boekhouding nog vier handige tips.

Tip 6: houdt werk en privé gescheiden
Veel startende ondernemers maken geen gebruik van een aparte rekening voor hun bedrijf. Dit is ook niet verplicht, maar het is wel heel erg handig voor een overzichtelijke boekhouding. Als u al uw zakelijke transacties via één rekening verwerkt, dan houdt u een beter overzicht. Bovendien zorgt het ervoor dat u alleen uw zakelijke administratie zeven jaar dient te bewaren. Gebruikt u uw privérekening ook voor uw bedrijf, dan zult u ook deze administratie zeven jaar moeten bewaren. Dit maakt uw boekhouding minder overzichtelijk.

Tip 7: kies een vast tijdstip
Eerder gaven we al aan dat het verstandig is om de boekhouding regelmatig bij te werken. Het is echter ook erg handig om hiervoor een vast tijdstip te kiezen, bijvoorbeeld de laatste dag van de maand. Op die manier krijgt u niet alleen een goed beeld van hoe uw bedrijf er financieel voorstaat, u ziet ook meteen welke facturen nog openstaan. Zo betaalt u nooit te laat en kunt u bovendien op tijd aanmaningen de deur uitdoen.

Tip 8: gebruik ordners of tabbladen
Is uw boekhouding nog maar beperkt, dan lijkt het onzinnig om verschillende ordners te gaan gebruiken. Toch is dit voor een goed overzicht van uw boekhouding zeker geen overbodige luxe. Hebt u echt maar heel weinig papieren die voor uw boekhouding bewaard moeten worden, maak dan gebruik van verschillende tabbladen om zo toch onderscheid aan te brengen in bijvoorbeeld inkomende en uitgaande facturen.

Tip 9: frisse start
De laatste tip voor uw boekhouding: begin ieder jaar met een frisse start. Oftewel, begin het jaar met lege ordners. Dit is niet alleen goed voor het overzicht van uw boekhouding, het zorgt er ook voor dat u niet per ongeluk iets te vroeg weggooit. U dient voor de Belastingdienst immers uw boekhouding zeven jaar lang te bewaren.

Houdt u uw boekhouding goed bij, dan hebt u altijd inzicht in de financiële gegevens van uw onderneming. U ziet dan snel of u winst draait en welke onderdelen van het bedrijf meer aandacht verdienen. Voor het slagen van uw onderneming is het daarom belangrijk dat uw boekhouding op orde is.

Simone

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.