Altijd bereikbaar, dat is wat we vandaag de dag bijna allemaal zijn. Maar als de kosten voor mobiel telefoongebruik blijven stijgen, staat dat onze bereikbaarheid dan in de weg? Mobiel bellen is binnen de meeste ondernemingen in een kort tijdsbestek de normaalste zaak van de wereld geworden. Vaste telefoonlijnen zijn er vaak nog wel, maar er wordt minder gretig gebruik van gemaakt dan van de mobiele telefoon. Dat is ook niet zo vreemd, de smartphone heeft u immers steeds bij de hand en het is ontzettend handig om ook meteen berichtjes via de mail of een berichtenapp binnen te krijgen. Dit is natuurlijk allemaal geen nieuwe informatie voor u. Wat wellicht wel nieuw is, is dat de prijzen bij de diverse providers steeds omhoog worden gegooid.
Hoe kan het dat prijzen bij providers steeds omhoog gaan?
Op congressen en andere publieke evenementen komen providers bij elkaar. Er worden afspraken gemaakt over ‘gezonde’ concurrentie. Ook worden er vaak uitspraken gedaan door providers met de mededeling de kosten voor de consument te laten stijgen. Dit heeft als gevolg dat andere partijen dit voorbeeld gaan volgen en daarvan wordt u de dupe.
Wat kunt u doen?
Helaas kunt u zelf niet zoveel doen tegen de hoge bel- en internetkosten van uw provider. Natuurlijk kunt u overstappen naar een goedkopere provider, maar u heeft dan mogelijk de kans dat het bereik minder omvattend is en dat er andere nadelen aan kleven. Wel is het natuurlijk goed om in de gaten te houden dat uw telefoonkosten niet de pan uit rijzen. Verder is er goed nieuws. De Autoriteit Consument & Markt heeft besloten dat providers in het publiek geen uitspraken meer mogen doen over mogelijke prijsverhogingen. Dit houdt mogelijke kartelafspraken op een afstand en hierdoor worden de prijzen niet kunstmatig hooggehouden.
Related Posts