Zo maakt u een goede factuur – deel 3

Een van de belangrijkste administratieve klussen van een ondernemer is het opstellen van facturen. In onze vorige twee blogs hebben we aangegeven aan welke vereisten een papieren factuur dient te voldoen en welke eisen er gesteld worden aan een elektronische factuur. In dit blog geven we u tips om ervoor te zorgen dat uw factuur snel betaald wordt.

Zes tips
Een snelle betaling van uw factuur is natuurlijk erg prettig voor de cashflow van uw bedrijf. Met een goede opmaak kunt u ervoor zorgen dat klanten of opdrachtgevers sneller uw factuur voldoen. Hierbij zijn de volgende punten van belang:

  • Maak geen gebruik van een standaard lay-out, maar zorg ervoor dat de vormgeving duidelijk is en dat uw logo goed herkenbaar is
  • Zorg ervoor dat het totaalbedrag goed zichtbaar is en dat er geen verwarring mogelijk is met het bedrag exclusief btw
  • Vermeld de vervaldatum van de factuur en maak hierbij niet gebruik van een opmerking als ‘betaling binnen veertien dagen na factuurdatum’, maar vermeld de exacte vervaldatum
  • Vermeld duidelijk om welke producten of diensten het gaat en lever, indien nodig, een specificatie bij uw factuur waarin de werkzaamheden toegelicht worden
  • Laat, indien van toepassing, uw factuur aansluiten bij uw offerte
  • Verwijs naar uw algemene voorwaarden, druk deze eventueel af op de achterkant van uw factuur en vermeld de termijn waarbinnen bezwaar gemaakt kan worden
  • Voeg een acceptgiro toe aan uw factuur, dit kan ook bij digitale facturen

Snelle betaling
Voldoet uw factuur niet alleen aan de formele vereisten, maar ook aan bovenstaande tips, dan kunt u er op rekenen dat u uw geld veel sneller tegemoet kunt zien. Een duidelijke, overzichtelijke factuur is wel zo prettig voor u en voor uw klanten of opdrachtgevers!

Simone

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.