Succesvol pitchen

pitchen

Als startende ondernemer hebt u een portie lef en bluf nodig om uw product in de markt te zitten. Vaak worden er tijdens het pitchen echter flinke dooddoeners gebruikt die uw onderneming niet bepaald helpen. Vermijd tijdens het pitchen daarom de volgende termen: revolutionair, innovatief, dynamisch, nieuwe generatie en partnership.

Dooddoeners
Zoals gezegd zijn bovenstaande termen enorme dooddoeners die uw product tijdens het pitchen niet bepaald helpen. Het is immers niet aan uzelf om uw product revolutionair te noemen. Hetzelfde geldt voor innovatief. Deze term wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt, ook als het niet eens gaat om een compleet nieuw product of een nieuw idee. De term dynamisch helpt u ook niet verder tijdens het pitchen, want alle ondernemingen beschrijven zich tegenwoordig als dynamisch. Ook termen als ‘de nieuwe generatie’, ‘versie 2.0 of 3.0’ of ‘de verbeterde versie’ kunt u tijdens het pitchen beter vermijden. Deze toevoegingen pretenderen vaak veel meer dan het product daadwerkelijk waar maakt. Een laatste uitglijder tijdens het pitchen is het onterecht gebruik van het concept partnership. Een eerste verkoop is niet meteen een partnership, maar gewoon een eerste klant.

Wees eerlijk
Wat moet u nu wel doen tijdens het pitchen? Eenvoudig gezegd: wees eerlijk, realistisch en concreet. Verschuil u niet achter bovengenoemde dooddoeners, stel de zaken niet mooier voor dan ze daadwerkelijk zijn en gebruik geen modieuze taal. Uw toehoorders zullen hier tijdens het pitchen snel doorheen prikken. In plaats van dat u ze voor u wint, wekt u dan alleen maar ergernis en ongeloofwaardigheid op.

Simone

Ter verbetering van onze dienstverlening wordt op deze website van Wimax administratiekantoor gebruik gemaakt van cookies.