Steeds meer mensen die voor zichzelf willen beginnen, kiezen voor het starten van webwinkels. Het starten van een webshop is relatief eenvoudig en daardoor is het aantal webwinkels in Nederland enorm gestegen. Het wordt daardoor echter steeds lastiger om een succesvolle webwinkel te starten.
Bijverdienste
Voor veel mensen met webwinkels is hun winkel ook niet meer dan een bijverdienste. Het is ontstaan als een uit de hand gelopen hobby of iemand is de shop gestart als bijverdienste naast een baan of een studie. Voor hen is winstgevendheid van de webwinkels niet erg belangrijk. Zij willen gewoon de kosten er uit hebben en er iets aan overhouden.
Fulltime webwinkels scoren beter
Uit onderzoek blijkt dat er groot verschil zit tussen webwinkels die fulltime of parttime gerund worden. Fulltime webwinkeliers steken meer geld, tijd en denkwerk in de webwinkels en dit levert in veel gevallen ook veel hogere omzetten op. Terwijl bij de parttime webwinkeliers 34 tot 38 procent nog nooit winst heeft gemaakt, ligt dit aantal bij de fulltimers op slechts 15 procent. Zij doen het dus beduidend beter.
Slechte overlevingskansen
De overlevingskansen voor webwinkels zijn dan ook slecht te noemen. Webwinkels zijn in de eerste drie jaar eigenlijk nooit winstgevend en dit leidt ertoe dat slechts 41 procent van de webwinkels het langer uithoudt dan vier jaar. Doordat er steeds meer webwinkels bijkomen, is de concurrentie ook moordend en is het erg moeilijk om u te profileren. Het is erg lastig om nieuwe klanten te bereiken en om te groeien als bedrijf. Hoewel het dus erg gemakkelijk is om webwinkels op te zetten, is het erg lastig om deze ook daadwerkelijk winstgevend te maken en er van te kunnen leven.
Related Posts