Iedere onderneming heeft wel eens met wanbetalers te maken. Dit is niet alleen erg vervelend en frustrerend, het kan u ook veel geld kosten en uw bedrijf in gevaar brengen. U hebt immers zelf ook rekening die u op tijd dient te voldoen. Met enkele voorzorgsmaatregelen kunt u ervoor zorgen dat u zo weinig mogelijk last hebt van wanbetalers.
Duidelijke facturen
Zorg er in de eerste plaats altijd voor dat uw factuur duidelijk opgesteld is en volledig is. Als de factuur helder is, zal de klant deze ook eerder betalen. Gegevens die er altijd duidelijk op dienen te staan zijn:
- de adressen van u en uw klant
- de geleverde producten en diensten
- het juiste totaalbedrag
- de uiterste betalingsdatum
Wees niet laks
Als u zelf uw factuur niet op tijd naar uw klant verstuurt, kunt u erop rekenen dat hij of zij deze ook niet snel aan u zal voldoen. Er ontstaat dan immers het beeld dat u de administratie niet op de orde hebt, dat u het geld niet nodig hebt en dat u het niet zo nauw neemt met de betalingen. Verstuurt u uw rekeningen op tijd, dan hebt u ook meer kans op tijdige betaling ervan.
Zijn uw klanten kredietwaardig?
Een belangrijke voorzorgsmaatregel die u op dit gebied kunt nemen, is het controleren van de kredietwaardigheid van uw klanten. Ook bij trouwe klanten is het verstandig om dit af en toe nog eens na te gaan, de situatie kan immers snel genoeg veranderen.
Vraag om vooruitbetaling
Het vragen om vooruitbetaling is een ultieme manier om wanbetaling te voorkomen. Veel opdrachtgevers zullen echter niet zomaar bereid zijn om het gehele bedrag vooruit te betalen. Het risico komt dan immers volledig bij hen te liggen. U kunt vooruitbetaling stimuleren door bijvoorbeeld een korting te bieden.
Related Posts