Kabinet wil regeling fiets van de zaak per 2020 versimpelen
De overheid is nog in gesprek met meerdere partners, maar wil de regeling versoepelen om meer mensen op de fiets te krijgen. Op dit moment zijn er namelijk circa 10.000 leasefietsen van de zaak, ten opzichte van ongeveer 700.000 leaseauto’s.
De regels voor de leasefiets zijn erg omslachtig op het moment. De werknemers dienen bij te houden hoeveel ze zakelijk en privé fietsen, waarna de kosten moeten worden berekend dat betrekking heeft op het privédeel. Dit bedrag wordt bij het inkomen bijgeteld of het valt onder de eindloonheffing van de werkkostenregeling.
Een werkgever kan er overigens voor kiezen om bijvoorbeeld onbelast 19 cent per kilometer te vergoeden, net zoals bij werknemers met een privéauto. Deze regel geldt namelijk ook voor leasefietsen.
Hoe zou dan de nieuwe regelgeving er dan uit komen te zien? Eigenlijk zoals de regeling van de leaseauto, dus een vast percentage van de waarde van de fiets wordt als bijtelling opgeteld bij het inkomen. Wat dit percentage is, is nu (augustus 2018) nog niet bekend, maar een aantal organisaties mikken op 4%.
Het wordt waarschijnlijk ook mogelijk om zowel een fiets als een auto te verstrekken aan de medewerker. Daardoor kan de medewerker afhankelijk van de te bereizen afstanden ieder moment kiezen welk vervoermiddel hij gebruikt.
De totale voordelen voor de maatschappij als geheel, mocht dit voorstel doorgaan, worden geschat rond de EUR 50 miljoen per jaar. Dit omdat fietsen zorgt voor gezondere medewerkers, het beter voor het milieu is en het files vermindert.
Related Posts