Door de economische crisis hebben veel bedrijven het zwaar en de kans is dan ook aanwezig dat u er een keer mee te maken krijgt dat een opdrachtgever failliet gaat. Waar hebt u nog recht op als uw opdrachtgever failliet is gegaan? Wat kunt u doen om te voorkomen dat u veel geld misloopt? In vorige blogs gaven we al aan dat de kans zeer klein is dat u nog uitbetaald krijgt als de opdrachtgever failliet is en ook gaven we een aantal voorzorgsmaatregelen om het risico zoveel mogelijk te beperken. In dit blog geven we u tips voor het moment dat het faillissement al een feit is.
Melden bij curator
Hoort u dat uw opdrachtgever failliet is gegaan, meld u dan zo snel mogelijk bij de curator. Aan de curator dient u aan te geven wat u nog van dit bedrijf tegoed hebt. Uiteraard dient u dit te onderbouwen met bewijsstukken, zoals urendeclaraties en facturen.
Belastingdienst
Vraag aan de curator ook altijd om een bewijsbrief voor de Belastingdienst, zodat u kunt aantonen dat de betreffende opdrachtgever failliet is. Op die manier voorkomt u dat u winstbelasting en omzetbelasting moet betalen over facturen die niet betaald zijn vanwege het faillissement.
Bestuurdersaansprakelijkheid
Vermoedt u dat de opdrachtgever al wist dat hij failliet zou gaan? Doe hier dan onderzoek naar en verenig u met andere schuldeisers. Zijn er bijvoorbeeld medewerkers die wisten dat de kans zeer groot was dat de opdrachtgever failliet zou gaan? U kunt dan een rechtszaak starten en de opdrachtgever persoonlijk aansprakelijk stellen aangezien er dan sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid.
Hoewel het dus zeker erg lastig is om te voorkomen dat u financieel geraakt wordt door een faillissement van een van uw opdrachtgevers, zijn er zeker maatregelen die u zelf kunt nemen om het verlies zo klein mogelijk te houden.
Related Posts