Wilt u succesvol zijn als ondernemer, dan is het natuurlijk belangrijk dat u een goede offerte op kunt stellen. Vaak eindigt een offerte echter in een lange, droge tekst met ingewikkelde specificaties. Hier zit een potentiële klant natuurlijk niet op te wachten. Hoe stelt u nu een succesvolle en interessante offerte op?
Tip 1: Stel het probleem en de door u geboden oplossing centraal
Veel ondernemers zien een offerte vooral als een prijsopgave, maar voor uw potentiële klant is dit natuurlijk niet het enige wat hij wil weten. Laat daarom merken dat u het probleem of de vraag van uw klant begrijpt en stel deze, samen met de oplossing die u hiervoor kunt bieden, centraal in uw offerte. Laat zien dat u weet wat de wensen van de klant zijn en waarom hij voor u zou moeten kiezen.
Tip 2: Weet wie de lezer is
Als u uw offerte aan het schrijven bent, dan is het altijd belangrijk om u af te vragen wie deze straks gaat lezen. Zo zal een inkoper zich vooral richten op de prijs, iemand van de technische staf zal kijken naar onderhoud en implementatie en iemand van een gebruikersafdeling zal zich juist meer richten op functionaliteit. Bedenk daarom wie uw offerte allemaal zullen lezen en laat al deze aspecten terugkomen in uw offerte.
Tip 3: Juist taalgebruik
Het voorgaande geldt ook voor het taalgebruik in uw offerte. Schrijft u een offerte uit voor een klein en eenvoudig bedrijf, dan wordt er ander taalgebruik van u verwacht dan wanneer u schrijft voor het topmanagement van een groot internationaal bedrijf. Pas de taal in uw offerte daar dan ook op aan. Zorg er bovendien voor dat er geen storende spelfouten in staan, deze zorgen immers voor een onnauwkeurige en onprofessionele uitstraling.
Tip 4: Presenteer de terugverdientijd
Een klant die een offerte leest, zal zich altijd afvragen wat hij terugkrijgt voor de investering die hij zal moeten doen. Kunt u zelf al uitrekenen wat de terugverdientijd van de investering zal zijn, laat deze dan terugkomen in uw offerte.
Related Posts