In ons blog van eerder deze week spraken we over het belang van het opzetten en het bijhouden van een goede boekhouding. Ook kwamen twee eerste tips aan bod, namelijk bespaar geld door zoveel mogelijk zelf te doen en werk regelmatig uw boekhouding bij om het overzicht te behouden. In dit tweede deel drie volgende tips met betrekking tot de boekhouding.
Tip 3: op datum werken
Krijgt u papieren binnen die u moet bewaren, doet u facturen de deur uit of krijgt u ergens een bonnetje, controleer dan meteen of hier een datum op staat. Zo niet, voorzie ze dan zelf meteen van een datum. Als u vervolgens uw boekhouding bijwerkt, kunt u gemakkelijk deze belangrijke documenten op datum inboeken en bewaren. Dit maakt dat u altijd alles snel terug kunt vinden.
Tip 4: urenadministratie
Een deel van de zzp’ers werkt niet met productprijzen, maar met uurprijzen. Geldt dit ook voor u, dan is het belangrijk om naast uw boekhouding een goede urenadministratie bij te houden. Alleen met een deugdelijke urenadministratie kunt u immers juiste facturen uitschrijven. Door de uren regelmatig bij te houden, maakt u het mogelijk om ook snel een factuur uit te kunnen schrijven. Zo hebt u het geld vaak sneller binnen.
Tip 5: goede software
Natuurlijk kunt u uw boekhouding nog helemaal op papier bijhouden, maar het is tegenwoordig ook heel eenvoudig om deze digitaal vast te leggen. Hiervoor zijn er verschillende soorten software te verkrijgen, zowel online varianten als software die vast op uw computer staat. Beide hebben zo hun eigen voordeel, maar ze delen als voordeel dat het doen van de boekhouding hiermee veel gemakkelijker wordt. Het scheelt u heel veel schrijfwerk en rekenwerk. Bovendien is een digitale boekhouding veel gemakkelijker door te geven aan een boekhouder of accountant.
Volgende week een nieuw blog met de laatste tips voor het opzetten en bijhouden van een goede boekhouding.
Related Posts