Allemaal leuk en aardig, zo’n bedrijfsplan opstellen. U ziet nu helemaal in dat het belangrijk is en u kunt ook nog eens beargumenteren waarom een dergelijk plan van groot belang is. Ook weet u nu dat het belangrijk is om uw doelen en ideeën concreet en haalbaar te formuleren. Alleen weet u nu nog steeds niet hoe u het precies moet aanpakken een bedrijfsplan te maken. Wij kunnen u uit de brand helpen. In onderstaande tekst gaan we in op hoe u stap voor stap een ondernemingsplan kunt schrijven.
Stap 1: Neem de tijd
Belangrijk is dat u rustig gaat zitten voor uw plan. Het plan is de basis van uw onderneming, dus het is van belang dat u dit ziet als een echte investering.
Stap 2: Wat is uw plan?
In deze fase gaat u uitgebreid uiteenzetten wat uw plan is. Hierin legt u uit wat precies en stap voor stap uit wat uw plan is. U gaat in op hoe u de onderneming voor u ziet, wat uw verwachtingen zijn en welke middelen en mensen u hiervoor nodig hebt.
Stap 3: Concreter worden
Deze stap sluit nauw aan bij de vorige stap. Eerst heeft u beschreven wat uw plan is. Bij het marketingplan gaat u deze plannen nog verder uitwerken. U gaat hierbij na wat het product precies is, of wat de dienst concreet inhoudt. U gaat hierbij ook in op de uniciteit van uw onderneming. Bedenk en werk hierbij uit op welke manier u denkt dat uw onderneming een groot succes zal worden. Zorg hierbij dus voor overtuigende argumenten, voorbeelden en illustraties.
Stap 4: Voor wie?
In de volgende stap gaat u in op de vraag voor wie uw onderneming is bedoeld. Deze zogenaamde doelgroep is van belang. Waarom? In uw reclame dient u gericht te werken op een doelgroep, het is namelijk onmogelijk om iedereen te bereiken.
Related Posts